شناسهٔ خبر: 69060755 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اهمیت اقتصاد توریسم ورزشی/ چرا گردشگری ورزشی ‌را جدی بگیریم؟

عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران با تاکید بر تعامل سفر و ورزش در توسعه گردشگری گفت: ‌گردشگری ورزشی با‌ توجه به تنوع و فراوانی انگیزه‌ها و فعالیت‌های افراد، سهم عمده‌ای از تعداد گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

صاحب‌خبر -

مهران حسنی عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ساری با اشاره به پیچیدگی‌هایی که به مرور زمان بر زندگی ماشینی انسان سایه افکنده است، اظهار داشت: این پیچیدگی‌ها انسان را درگیر مشکلات عدیده‌ای کرده و تندرستی‌اش را نیز در معرض خطر جدی قرار داده و برای بسیاری از افراد گریزی جز تغییر و تجدید نظر در سبک زندگی نگذاشته است لذا ورزش، سرگرمی و تفریح را برای حفظ سلامت جسم و روح در برنامه‌های اساسی زندگی باید قرار داد و از هر فرصتی که در این‌باره پیش آید، حداکثر بهره را برد.

گردشکری ورزشی چیست؟

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این صنعت را گردشگری ورزشی به خود اختصاص داده و دانشنامه ویکی پدیا آن‌دسته از سفرهایی که شخص با هدف تماشا یا شرکت در یک مسابقه یا رویداد ورزشی عازم می‌شود را گردشکری ورزشی تعریف کرده است.

عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه توسعه گردشگری ورزشی همانند دیگر موضوعات و بخش‌های توسعه‌ای، نیازمند استراتژی‌هایی‌ است که نقشه راه توسعه و دستیابی به اهداف را ترسیم کند، تصریح کرد: از جمله آنها به ارائه خدمات، امکانات و تسهیلات، ایجاد فضاهای متمایز، بازاریابی و تبلیغات، جذب سرمایه و توسعه زیرساخت‌ها، و برگزاری رویدادها در سطوح مختلف می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه به تعداد انگیزه‌هایی که می‌تواند عامل و محرک سفر انسان‌ها باشد، می‌توان گونه‌های مختلف گردشگری را متصور بود؛ از‌ این‌رو مبالغه نیست که در وصف صنعت گردشگری، آن‌را با‌ ظرفیت رشد انفجاری توصیف کرد و گردشگری ورزشی را از جمله انواع بزرگ و با اتکاء قوی و مستحکم با سهم‌بری بسیار بالا به خاطر تنوعی که از آن برخوردار است، پویا و پربازده کنیم.

ارتباط عمیق بین گردشگری و ورزش

عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران ادامه داد: این تنوع رویدادهای ورزشی‌ است که با‌‌هدف تماشا یا شرکت در رخدادهای ورزشی بزرگ چون بازی‌های المپیک، پاراالمپیک و جام جهانی فوتبال و یا گردشگری ورزشی فعال که باهدف شرکت در یک مسابقه ورزشی صورت می‌گیرد و نیز گردشگری ورزشی نوستالژیک که به قصد بازدید از جاذبه‌ها و موزه‌های ورزشی و دیدار و ملاقات با قهرمانان و پیشکسوتان، انجام می‌شود.

این کارشناس و فعال صنعت گردشگری اظهار کرد: جا‌به‌جایی جمع کثیری از انسان‌ها از محل اقامت‌شان به مکان و مقاصدی که می‌تواند نتیجه ایجاد تقاضای هر یک از موارد فوق در انسان باشد، خود بیانگر ارتباط عمیق بین گردشگری و ورزش با ‌وجوه اشتراک جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و دیپلماسی عمومی‌ است که بستر صلح و دوستی بین ملت‌ها را فراهم می‌کند.

هم‌پوشانی در فعالیت‌ها برای ایجاد زنجیره ارزش خدمات گردشگری

حسنی ادامه داد: توفیق و موفقیت در این امر مهم، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تمرکز جدی بر فرایند آن و مهم‌تر از همه قرار گرفتن در اولویت کاری و برنامه‌های دولت، مسئولان و متولیان ذی‌ربط هر دو بخش با‌ رویکرد تعاملی، هم‌افزایی و هم‌پوشانی در فعالیت‌ها با‌ هدف ایجاد زنجیره ارزش خدمات گردشگری ورزشی و تهیه بسته‌های قابل ارائه برای سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی به منظور تحقق استراتژی‌های ذکر شده است.

وی بیان کرد: به طور قطع در ایجاد این مسیر وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در سطح ملی و ادارات کل تابعه آنها در استان‌ها با‌ مدیریت استانداری و همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط نقش بارزی خواهند داشت.

سهم عمده‌ گردشگری ورزشی از تعداد گردشگران

عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران گفت: گردشگری ورزشی با‌ توجه به تنوع و فراوانی انگیزه‌ها و فعالیت‌های افراد، سهم عمده‌ای از تعداد گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد و از دیگر مزایای حضور این نوع گردشگران در استفاده از مراکز مختلف اقامتی و پذیرایی براساس علایق، حمل و نقل و جابه‌جایی از راه‌های زمینی، ریلی، دریایی و هوایی و نیز تردد درون شهری، تهیه انواع سوغات به‌ویژه صنایع دستی بومی و محلی و سایر صنوف عرضه‌کننده خدمات و کالا بر‌اساس نیاز و تقاضا و بازدید از اماکن فرهنگی، تاریخی، مذهبی، سرگرمی، تفریحی و سایر جاذبه‌های گردشگری منطقه است.

وی ادامه داد: اینها مواردی است که می‌توانند موثرترین ابزار در معرفی و شناخت توانمندی‌های مقاصد سفر، در صورت ارائه دقیق و شناساندن خدمات با‌کیفیت، علاوه بر به‌وجود آمدن زمینۀ سفر، در دیدار مجدد آنها از مقاصد سفر، از جنبه بازاریابی نیز به عنوان مراجع غیر رسمی، مروجان بسیار مناسب و موثری در تبلیغ به‌ اصطلاح دهان به دهان و در فضای مجازی نیز از تبلیغ‌کنندگان باشند که این مراجع غیر رسمی در بازاریابی دارای جایگاه ویژه‌ای از جنبه اعتمادسازی و متقاعد‌کردن مصرف‌کنندگان بالقوه برخوردارند.

مازندران؛ قطب گردشگری ورزشی

حسنی تصریح کرد: توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی مازندران، با‌ نماد سرزمین شگفتی‌ها و دیار چهار فصل، پتانسیل‌های لازم برای تبدیل شدن به قطب گردشگری ورزشی در کنار سایر توانمندی‌ها، چه به لحاظ تفریحی و تفننی و چه از بُعد حرفه‌ای اعم از برگزاری دوره‌های آموزشی، اردوهای ورزشی، برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی مکمل بافت طبیعی خدادادی و اکوسیستم‌های مختلف را دارد.

وی ادامه داد: کوه دماوند مظهر صلابت و ایستادگی ایرانیان، علم‌کوه زیبا و باطراوت و رشته جبال البرز برای کوهنوردی و صخره‌نوردی، تورهای پیاده‌روی و...، دریا و سواحل برای ورزش‌های دریایی و ساحلی، رودخانه‌ها برای رفتینگ، رودخانه‌نوردی، آب‌بندانها و پشت سدها برای ورزش‌های آبی نظیر اسکی روی آب، جنگل‌های منحصر‌به‌فرد هیرکانی در دنیا جهت جنگل‌نوردی، پیاده‌روی و طبیعت‌گردی و... است.

احیا گردشگری ورزشی در مازندرانِ پرظرفیت

عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران گفت: البته این مزایا با ایجاد اکو‌کمپ‌های موقت و دائمی با رعایت همه ملاحظات زیست‌محیطی و منابع طبیعی و...، بسیاری از ظرفیت‌های جذاب و مستعدی که با‌ دوراندیشی ذکر شده محیط‌‌زیستی و منابع طبیعی با رویکرد تعاملی هر دو بخش در رفع موانع و ارائه راهکارها و اراده بر ایجاد و اجرا و احیا گردشگری ورزشی در مازندرانِ پرظرفیت موثر خواهد بود.

حسنی بیان کرد: نتیجۀ آنچه ذکر آن در خصوص منابع موجود و در اختیار استان برای گردشگری ورزشی «رفت» را می‌توان با اراده‌ای جدی، اولویت‌ کاری دستگاه‌های مربوطه و سایر مراکز ذی‌مدخل، مدیریت هدفمند و برنامه‌ریزی شده، به عنوان یک پروژه ملی با نگاه متحول‌گرایانۀ سیاست دولت چهاردهم محسوب کرد که بامحوریت تعامل سازنده، هم‌افزایی و هم‌گرایی و دوری جستن از بخشی‌نگری، استفاده از توان فکری، مادی و معنوی همه متولیان و نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی و سازمان‌های مردم‌نهاد، امری ناممکن و دور از دسترس نیست.

وی در پایان گفتگو اظهار کرد: مازندران به عنوان مقصد نخست سفر هم‌وطنان سراسر کشور از ویژگی‌هایی برخوردار است و در طول سال و با این حجم از گردشگر، خود نیز ایرانی کوچک از ایران بزرگ است که منافع آن از همه منابع و محصولات گردشگری به همه مردم ایران خواهد رسید.

انتهای پیام/

نظر شما