شناسهٔ خبر: 69055325 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ضرورت ایجاد بستری برای انتقال تجربه نخبگان برجسته به جوانان

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان بر ضرورت ایجاد بستری برای انتقال تجربه نخبگان برجسته به جوانان تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین افشین؛ معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان به دیدار دکتر مهدی محقق و بانو نوش‌آفرین انصاری از نخبگان و پژوهشگران برجسته کشور رفت.

افشین در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از زحمات ارزنده این زوج نخبه و اثرگذار کشورمان به تشریح برخی برنامه‌ها، اقدامات و مأموریت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان پرداخت و بسترسازی برای افزایش تعامل، هماهنگی و ارتباط مستمر با تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه‌های علمی و نخبگانی در راستای تسهیل مسیر نخبگان برای اثرگذاری در کشور را از جمله وظایف بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی برشمرد.

وی گفت: رشد شرکت‌های دانش بنیان از جمله نتایج تلاش‌های معاونت علمی در ایجاد رابطه میان نخبگان، مراکز علمی، پژوهشی و صنعت و دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی در سال های اخیر است که البته عمدتا در حوزه‌های علم و فناوری عملیاتی شد.

ضرورت ایجاد بستری برای انتقال تجربه نخبگان برجسته به جوانان

افشین در ادامه با بیان اهمیت حوزه علوم انسانی و ورود معاونت علمی و بنیاد نخبگان به این حوزه از دو سال گذشته با هدف حمایت از رشته‌های هنری و علوم انسانی گفت: با کمک مشاوران و متخصصان به دنبال راهکارها و تعاریفی صحیح برای حمایت مناسب و در خور از حوزه‌های علوم انسانی و هنری هستیم که راه‌اندازی پارک انیمیشن و تأمین زیرساخت مناسب برای تبدیل ایده خلاقانه در حوزه انیمیشن به از جمله این اقدامات است.

حسین افشین با اشاره به فعالیت خانه‌های خلاق بر ضرورت ایجاد بستری برای انتقال تجربه نخبگان برجسته به جوانان تاکید کرد و گفت: در حوزه علوم انسانی نیز مانند حوزه های علم و فناوری به طراحی اکوسیستمی نیاز داریم که بتواند ارتباط مستمری میان نسل قدیم و جدید برای تبادل تجربه فراهم کند. در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی نیز این امر به طور جد دنبال خواهد شد و امیدواریم گام‌های مثبتی در حوزه های علوم انسانی و هنر با همراهی بزرگان این عرصه برداشته شود.

حمایت از نخبگان ضابطه‌مند باشد/ لزوم وجود مکانیزمی تعریف شده در حوزه ترویج هویت و فرهنگ ایرانی

در ادامه این نشست، استاد نوش‌آفرین انصاری پژوهشگر برجسته ادبیات کودک و عضو سابق هیئت علمى و مدیر گروه کتابدارى دانشگاه تهران ضمن اشاره به برخی افتخارات و آثار استاد مهدی محقق فقیه، مجتهد و فیلسوف و اقدامات شورای کتاب کودک، بر ضرورت وجود تشکل‌ها و فضاهای فرهنگی برای گردهم‌آیی و هم اندیشی اساتید نخبه کشور و همچنین وجود تسهیلات اجتماعی فرهنگی تاکید کرد و گفت: رعایت انصاف و عدالت ایجاب می‌کند که حمایت از نخبگان ضابطه‌مند باشد و براساس آیین نامه‌های مشخص صورت گیرد.

انصاری، مهندسی جدید اطلاعات، بحث هویت ایرانی و هویت هنرها در ایران را عامل تشکیل شورای ادبیات کودک به عنوان سازمانی مردم نهاد دانست و گفت: باید مکانیزمی درست و تعریف شده در حوزه ترویج هویت و فرهنگ ایرانی شکل گیرد، باید به معلم‌ها بگوییم، دایره المعارف‌ها و فرهنگنامه ها چه اثری در رشد تفکر کودکان و نوجوانان دارد. جامعه آموزش و پرورش باید پذیرای این کتب در مدرسه باشد و آن را در یک پروسه مناسب آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

در شورای ادبیات کودک از دریچه عشق به کارمان نگاه می‌کنیم

این استاد برجسته با بیان اینکه در شورای ادبیات کودک از دریچه عشق به کارمان نگاه می‌کنیم، ادامه داد: دانایی ارزش است، دانستن ارزش است، باید بدانیم مدرسه و درس خواندن تنها مسیر دانایی نیست، نیازمندیم تعامل و ارتباط سازنده‌تری میان سازمان‌های دولتی و مردم نهاد برقرار کنیم، باید به خانواده‌ها بگوییم ادبیات چیست، ادبیات کودک چیست، داستان کودک چیست، تا خانواده کتاب نخواند و علاقمند نشود، برای فرزندش تهیه نمی‌کند و درباره آن با فرزندش صحبت نمی‌کند. بسیار مهم است که خانواده را با فرهنگ ایرانی، جغرافیا و تاریخ ایران درگیر کنیم و فراموش نکنیم در زنجیره ارزش کار علمی، مدیریت علمی کار مهمی است.

علم کیمیای بزرگی‌هاست

در بخش دیگری از این دیدار دکتر مهدی محقق در سخنانی کوتاه گفت: علم کیمیای بزرگی‌هاست، شکر کند اگرچه تو افیونی.

وی گفت: این شعری است از ناصر خسرو و می‌گوید اگرچه تو تلخ باشی و همچون تریاک، علم تلخی تو را به شکر تبدیل می‌کند و هیچ چیزی شیرین‌تر از علم نیست.

در پایان این دیدار صمیمانه حسین افشین معاون علمی ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه برای من باعث افتخار بود که در خدمت شما بودم، گفت: تلاش‌های شما را در راستای تولید آثار فاخر برای حفظ فرهنگ ایران زمین ارج می نهیم. امیدواریم سایه شما سال‌های سال بر سر ما، فرهنگ ایران و کشور عزیزمان باشد.

دکتر نوش آفرین انصارى، متولد ١٣١٨ در هندوستان، از شاگردان محمدعلى جمالزاده و عباس زریاب خویى، دبیر شوراى کتاب کودک (از ابتداى انقلاب تاکنون)، فارغ التحصیل کارشناسى ارشد کتابدارى از مدرسه عالى ژنو در سوئیس و دانشگاه مک گیل کانادا، دکتراى کتابدارى از دانشگاه تورنتو، عضو سابق هیات علمى و مدیر گروه کتابدارى دانشگاه تهران، رئیس پیشین کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، مؤسس گروه کتابدارى در دانشکده علوم تربیتى و برنده جایزه کتاب سال جمهورى اسلامى است. از جمله تألیفات ا. می توان به تأسیس کتابخانه‌ها در روستا، توسعه کتابخانه‌های عمومی، مجموعه مقالات درباره کتاب و کتابداری، کتاب برای همه، کتاب و اجتماع و ترجمه «مدخل تاریخ اسلامی» اثر ژان سوواژ که به عنوان کتاب سال برگزیده شد، اشاره کرد.

دکتر مهدی محقق متولد 10 بهمن 1308 خورشیدی، علامه و ادیب و مجتهد معاصر، نسخه‌پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی، استاد ممتاز ادبیات و فلسفه دانشگاه تهران با بیش از ١ تألیف است، محقق، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ایران و مصر، بنیانگذار دایره المعارف تشیع و عضو سابق هیئت امنای بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی و دارای نشان درجه یک ادب فارسی است، وی همچنین ریاست دپارتمان مطالعات اسلامی دانشگاه مکگیل کانادا و ریاست هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را در کارنامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما