شناسهٔ خبر: 69049986 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

صلح‌ورزی در آیینه گردشگری

علی پاک

تبادل فرهنگی یکی از مهمترین تاثیرات گردشگری با رویکرد مردم‌شناسی و صلح ورزی است. صلح و گردشگری که شعار روز جهانی گردشگری نام گذاری شده است، ریشه در اشتراکات انسانی و فرهنگی جوامع دارد. گردشگری فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و سنت‌های مختلف فراهم می‌آورد. این تبادل فرهنگی به افزایش درک و احترام متقابل میان ملت‌ها کمک کرده و آنها را به نزدیک‌تر کرده است.

صاحب‌خبر -

سید مجتبی امیرحسینی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه وبویراحمد در یادداشتی نوشت:  گردشگری و روابط اقتصادی از سوی دیگر رونق گردشگری به تقویت روابط اقتصادی می‌انجامد که روی دیگر سکه گردشگری است. این پدیده عصر جدید به عنوان یک صنعت مهم، در توسعه اقتصادی کشورها نقش مهمی بازی می‌کند. کشورهای میزبان می‌توانند از طریق جذب گردشگران، در کنار عرضه داشته‌های فرهنگی؛ تاریخی و میراثی خود؛ زمینه ساز درآمدزایی و رونق اقتصادی را فراهم کرده و با تیر گردشگری چند نشان ارزشمند بزنند. 

شکوفایی گردشگری مساوی است با بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی که هم فال است و هم تماشا. گردشگری سفیر ارتباطات در حوزه‌های بین المللی، گردشگری می‌تواند به عنوان یک سفیر موثر و پر نفوذ راه ایجاد تعاملات و تبادلات در سطوح مختلف کشورها را فراهم کند. 

پروژه‌های گردشگری مشترک و همکاری‌های بین‌المللی می‌توانند به تقویت روابط دیپلماتیک و سیاسی میان کشورها کمک کنند. این همکاری‌ها می‌تواند شامل تبادل تجربیات، تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی شهرها، برگزاری هفته‌های فرهنگی، سرمایه‌گذاری و برگزاری نمایشگاه‌ها با موضوعات مشترک و مشابه میان کشورها باشد. 

گردشگری می‌تواند به افزایش آگاهی درباره مسائل جهانی، محیط زیست و چالش‌های اجتماعی کمک شایان و قابل توجهی کند. 

گردشگران می‌توانند با مشکلات و چالش‌های جوامع آشنا شوند و این آگاهی می‌تواند به ایجاد تغییرات مثبت و ایجاد بسترهای همکاری و دانش افزایی منجر شود. 

گردشگری و توسعه پایدار توسعه پایدار با توسعه گردشگری، شاید طلایی‌ترین برگ این بخش باشد که با گسترش تبادلات فرهنگی و میراثی در بستر صلح دوستی و نوع دوستی مردمان، زمینه‌ساز جهش تجاری و اقتصادی را فراهم کند. گردشگری کلید توسعه پایداراست، به شرطی که به شیوه‌ای مسئولانه و با احترام به همه اقوام و مردمان در جوامع مختلف با آن برخورد شود. 

صلح ورزی به عنوان یک ظرفیت نهفته در دل گردشگری دستاوردهای فراوان و کم نظیری خواهد داشت که می‌تواند به حفظ منابع طبیعی و فرهنگی، پاسداشت میراث‌فرهنگی، معرفی و آموزش صنایع‌دستی و ماندگاری هنرهای رفته از یاد اشاره کرد. تأثیرات مثبت گردشگری غیرقابل شمارش است و این ظرفیت همه چیز تمام، یک سرمایه عظیم و گران‌بها بویژه برای ایران تمدن ساز و هنرپرور است که از دریچه آن می‌توان صلح ورزی ایرانیان را به جهان عرضه کرد و زبان تبلیغات منفی و کور آن‌ها را بست و پاسخی مناسب به آن داد. 

ایران میراث جهانی گردشگران با حضور در سرزمینی که از بخش اعظمی از میراث تاریخی جهان پاسداری می‌کند، با فرهنگ، آداب و رسوم، ادبیات و تاریخ پرفروغ و صنایع‌دستی و آثار باستانی‌اش که آیینه گردان معماری ناب ایرانی و اسلامی هستند آشنا می‌شوند و این رویکرد در کاهش پیش‌داوری‌ها و تعصبات موثر واقع خواهد شد. 

اجرای پروژه‌های گردشگری و رویداد محور مشترک میان کشورها راه دیگری برای صدور صلح ورزی از طریق گردشگری است که می‌تواند به تقویت روابط بین کشورها و فرهنگ‌ها بیانجامد. 

هر اثر باستانی و میراثی ایران، یک سفیر گویا و راوی اصالتی است که در آن ریشه کرده است. گوش وچشم گردشگران از هر نقطه کره خاکی محو زیبایی و عظمت آن خواهد شد و سوغاتی ارزشمندتر از هنرمندی ایرانیان و فرهنگ دوستی و فرهنگ شناسی‌شان سوغات نخواهند برد. در نهایت، گردشگری می‌تواند به عنوان یک شاهراه حیاتی برای ایجاد صلح و درک متقابل میان ملت‌ها با هر زبان و فرهنگی حتی در دوردست‌ترین نقاط جغرافیا عمل کند.

انتهای پیام/

نظر شما