شناسهٔ خبر: 69036903 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اختتاميه جشنواره مجازي کارتون با حضور مشاور عالي وزير فرهنگ برگزار شد/ احمدي: سواد رسانه‌اي کمک مي‌کند تا افراد به رسانه‌اي درست براي دريافت اطلاعات صحيح دسترسي يابند

صاحب‌خبر -
اختتاميه جشنواره مجازي کارتون با حضور مشاور عالي وزير فرهنگ برگزار شد/ احمدي: سواد رسانه‌اي کمک مي‌کند تا افراد به رسانه‌اي درست براي دريافت اطلاعات صحيح دسترسي يابند
خبرگزاری آریا - تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد، تکنولوژی هریک از جوانب اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، روحی و ... زندگی انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اختتامیه جشنواره کارتون، با محورهای تخصصی در حوزه سواد فضای مجازی در عصر فناوری‌های نوین امروز یکشنبه (15 مهر) با حضور محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی، سعید پور ابوالقاسم رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر، محمدالهیاری فومنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، پیشکشوتان، فعالین فرهنگی و رسانه‌ها برگزار شد.
این جشنواره با موضوع سواد فضای مجازی در عصر فناوری های نوین و سرفصل های پیشنهادی:
1)ساختارها و تکنیک های آموزش سواد فضای مجازی در عصر فناوری های نوین 2) ظرفیت های فرهنگ و هنر در عصر فضای مجازی و فناوری های نوین 3) کودکان و نوجوانان و فناوری های نوین 4)اخلاق، فناوری های نوین و سواد فضای مجازی 5) تهدیدها و فرصت های کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش های علمی 6) رمز ارزها و سواد فضای مجازی7) حقوق فضای مجازی و هوش مصنوعی8)آینده پلتفرم های کسب و کار مجازی در عصر فناوری های نوین برگزار شد.
چندی پیش سعید پورابوالقاسم رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در نشست خبری گفته بود پس از اعلام فراخوان، آثار جذاب زیادی از هنرمندان حرفه ای رسیده است و خوشحالیم که قدم اول با حضور چهره‌های مهم این عرصه برداشته می‌شود.
وی افزوده بود: به واسطه استقبال گسترده از جشنواره، زمان ارسال آثار را تا آخرین ساعات روز 9 مهر تمدید کردیم. 
مشاور عالی وزیر فرهنگ در این مراسم گفت: منظور از سواد رسانه‌ای توانایی یک فرد جهت دسترسی، بررسی، ارزیابی و انتقال پیامها با استفاده از وسایل ارتباطی متنوع است.
وی با بیان اینکه تمرکز اولیه سواد رسانه‌ای بر فعالسازی فرایند پردازش اطلاعات براساس اصول منطقی است، افزود: سواد رسانه‌ای به افراد کمک میکند تا تحت‌تأثیر آن دسته از پیامهای رسانه‌ای که از عوامل آسیب‌های رسانه‌ای مربوط به نسل جوان هستند و قصد سوء استفاده از بی‌تجربگی آنها را دارند قرار نگیرند.
احمدی تصریح کرد: در عصر مدرن، تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد و به دنبال آن فرصت‌های تکوین و تأثیرپذیری را برای انسان‌ها ایجاد میکند؛ تکنولوژی هریک از جوانب اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، روحی و ... زندگی انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
مشاور عالی وزیر فرهنگ گفت: در عصری که تکنولوژی جولان میدهد دریافت اطلاعات بسیار راحت است اما از طرفی یافتن اطلاعات مناسب، معتبر، بیطرف و هدفمند سخت می باشد؛ سواد رسانه‌ای در عصر حاضر به افراد کمک میکند تا به رسانه‌ای درست برای دریافت اطلاعات صحیح دسترسی پیدا کنند.
وی افزود: فردی که دارای این مهارت است توانایی آنالیز نقادانهٔ یک پیامِ رسانه‌ای را دارد و با آنالیز جوانب مختلف یک پیام می‌تواند به اهداف و انگیزه‌های پنهان آن پِی ببرد.
احمدی تصریح کرد: معمولاً به دلیل حاکمیت احساسات بر اکثر جوانان با عاطفه کشورمان، رسانه و فضای مجازی تأثیرات قابل‌ توجهی خواهند داشت لذا مدیریت منطقی فضای مجازی و آشنایی با مهارت سواد رسانه‌ای آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.
وزیر فرهنگ گفت: یکی از عواملی که با جریانسازی می‌تواند ضرورت سواد رسانه‌ای و آشنایی با قانونمندیِ حاکم بر فضای مجازی را منتقل کند برگزاری جشنواره‌های متنوع با موضوعات مختلف است چراکه جشنواره‌ها نقش مهمی در اشاعه فرهنگسازی و هنر دارند.
وی با بیان اینکه در این میان پدیدۀ کارتون به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین رشته‌های هنرهای تجسمی، موقعیت ویژه‌ای دارد، افزود: اتکا به موضوع و بهره‌گیری از طنز از عوامل مؤثر در تأثیرگذارتر کردن کارتون و کاریکاتور است؛ لذا یکی از مأموریتهای مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، شناسایی و انتقال فناوریهای نوین در حوزهٔ فرهنگ و هنر در عرصه مأموریتی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی است.
احمدی تصریح کرد: در پایان از آقای سعید پورابوالقاسم، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و همکارانشان تشکر می‌کنم از هیئت داوران قدردانی می‌نمایم و در مقابل استاد پیشکسوت، آقای بهمن رضایی، سر احترام فرو می‌آورم.
در این مراسم، آئین پاسداشت استاد بهمن رضایی، پیشکسوت کارتون و کاریکاتور ایران نیز برگزار شد.

نظر شما