شناسهٔ خبر: 69034547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گاردین: «اسرائیل آسیب‌پذیرتر از چیزی است که نشان می‌دهد؛ تشدید تنش با ایران خطرناک است»

صاحب‌خبر -

شفقنا- نویسنده گاردین در مورد مخاطرات تشدید تنش اسرائیل با ایران هشدار داده و این رژیم را آسیب‌پذیرتر از آن چیزی که وانمود می‌کند دانسته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ «اندرو روث» در گاردین نوشت: پس از حمله سه‌شنبه شب ایران به اسرائیل، مقامات اسرائیلی مدعی شدند که این حمله را خنثی کرده و موشک‌های ایران هیچ خسارتی به آنها وارد نکرده است. اما در حالی که اسرائیل در حال آماده شدن برای تلافی است، تحلیلگران بر این باورند که این گزارش‌های اولیه می‌تواند گمراه‌کننده باشد چرا که در صورت وارد شدن به یک درگیری طولانی‌مدت یا مسابقه «پینگ‌پنگ موشکی» ایران می‌تواند محاسبات اسرائیل را تغییر دهد، به‌ویژه اگر تهران اهداف زیرساختی را انتخاب کند.

تصاویر ماهواره‌ای دستکم از دو پایگاه هوایی اسرائیل نشان می‌دهد که باوجود تبلیغات اسرائیل، حملات موشکی ایران این بار مؤثرتر از قبل بوده و عملاً گنبد دفاع موشکی اسرائیل شکست خورده است. کارشناسانی که این تصاویر را تجزیه و تحلیل کردند، حداقل 32 ضربه مستقیم به پایگاه هوایی را مورد توجه قرار دادند. به نظر می‌رسد که هیچ یک خسارت عمده ندیده‌اند، اما برخی از آنها در نزدیکی آشیانه‌هایی که جت‌های F-35 اسرائیل را در خود جای داده‌اند، فرود آمدند، که یکی از ارزشمندترین دارایی‌های نظامی اسرائیل است.

در حالی که به نظر نمی رسد این موشک ها هواپیماها را بر روی زمین مورد اصابت قرار داده باشند، اما اگر به سمت شهری مانند تل آویو شلیک شوند یا به سمت اهداف با ارزش دیگری مانند پالایشگاه های گروه «بازان» در نزدیکی حیفا شلیک شوند، اثر مرگباری خواهند داشت. این می‌تواند با ایجاد یک فاجعه زیست محیطی در کنار یک شهر بزرگ اسرائیلی همراه باشد.

دکر ایولث، تحلیلگر گروه تحقیق و تحلیل CNA که تصاویر ماهواره‌ای را برای یک پست وبلاگی تجزیه و تحلیل کرده، می‌نویسد: «واقعیت اصلی این است که ایران ثابت کرده اگر بخواهد می‌تواند به اسرائیل ضربه سختی بزند. ایران اگر بخواهد می‌تواند به جای یک پایگاه هوایی، یک پایگاه زمینی اسرائیل را پر از سرباز هدف قرار دهد و تلفات سنگینی بگیرد.»

مشکل دیگر اسرائیل، اقتصادی بودن یک سری بده بستان موشکی و نظامی طولانی مدت با ایرانی ها است. ذخایر دفاع هوایی اسرائیل هم گران و هم محدود هستند، به این معنی که ممکن است با ادامه درگیری، این کشور در برابر حملات ایران آسیب‌پذیرتر شود.

گزینه‌هایی که اسراییلی‌ها مدعی هستند در تلافی حملات ایران هدف قرار خواهند داد، تاسیسات نظامی و حتی نفتی و اتمی است. به نظر می‌رسد آمریکا مخالف حمله اسرائیل به تاسیسات زیرساختی ایران اعم از نفت و هسته‌ای است چه اینکه درصورت وقوع، ایران نیز می‌تواند دقیقاً به زیرساخت‌های اسرائیل حمله کند.

علی واعظ مدیر پروژه ایران در «گروه بحران» معتقد است: «اسرائیل تهدید کرده سخت‌تر از ماه آوریل پاسخ خواهد داد و این خطرناک است. مسابقه «پینگ پنگ حملات بین اسرائیل و ایران که در هر لحظه می‌تواند از کنترل خارج شود، می‌تواند منجر به تلفات در اسرائیل شود و در نهایت باعث تشدید بیشتر تنش شده و سپس ایالات متحده را به داخل بحران هل می‌دهد. در این حمله، ایران از پیشرفته‌ترین سلاح‌های خود استفاده کرده است و آنها ذخایر کافی برای انجام این کار را برای ماه‌ها در اختیار دارند. این دنیایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم، مگر اینکه کسی این چرخه تشدید را قطع کند.»

علی واعظ در نهایت معتقد است: «تنها فردی که این قدرت را دارد (چرخه تنش را قطع کند) رئیس‌جمهور ایالات متحده است که سابقه او چندان امیدی در این رابطه به ما نمی‌دهد.»

این گزارش را در گاردین ببینید

نظر شما