شناسهٔ خبر: 69024999 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) مقبرۀ مخفی «دختر استاندار فرعون» در زیر آرامگاه پدرش کشف شد

فرادید| جفای‌هاپی (Djefaihapi) یکی از مقامات مصر باستان در زمان سلطنت فرعون سِنوسرت اول از سلسله دوازدهم بود. او «نومارک» یا «استاندار» شهر اسیوط بود و مقام کاهن اعظم این شهر را نیز در اختیار داشت. فرعون سنوسرت برای او احترام زیادی قائل بود و پس از مرگش مقبره‌ای باشکوه را که در صخره کنده‌کاری شده

صاحب‌خبر -

فرادید| جفای‌هاپی (Djefaihapi) یکی از مقامات مصر باستان در زمان سلطنت فرعون سِنوسرت اول از سلسله دوازدهم بود. او «نومارک» یا «استاندار» شهر اسیوط بود و مقام کاهن اعظم این شهر را نیز در اختیار داشت. فرعون سنوسرت برای او احترام زیادی قائل بود و پس از مرگش مقبره‌ای باشکوه را که در صخره کنده‌کاری شده بود به او اختصاص داد.

به گزارش فرادید؛ در متون مختلف نام او به انواع مختلفی مانند هپزفا، هاپیدجفا، هاپجفای و جفایهاپ نوشته شده است. حالا تیم مشترکی از باستان‌شناسان آلمانی و مصری در حفاری‌هایی که در محوطۀ آرامگاه او انجام داده‌اند، اتاقکی مخفی را یافته‌اند که تابوت دختر او به نام اِیدی در آن دفن شده بود.

1

مقبرۀ سنگی جفای‌هاپی در اسیوط

در این اتاقک که در عمق ۱۵ متری قرار داشت، تابوت دوگانۀ پرنقش و نگاری یافت شد که متون تدفینی هیروگلیف در اطراف آن نقش بسته بودند. لایۀ تابوت کوچکتر ۲.۳ متر طول دارد و داخل لایۀ تابوت بزرگتر ۲.۶ متری قرار گرفته است.

3

4

تابوت کشف شده در اتاقک مخفی و برخی جزئیات نقش‌بسته بر روی آن

این مقبره در دوران باستان مورد سرقت قرار گرفته و بقایای ایدی از تابوت خارج شده و کوزه‌های درون مقبره نیز شکسته شده‌اند. با اینحال باستان‌شناسان جمجمه و برخی بقایای اسکلت او را به همراه یکی از درب‌های تابوت و مجسمه‌های چوبی پیدا کرده‌اند.

6

دو مجسمۀ چوبی رنگین نیز در این اتاقک مخفی کشف شد که یکی از آن‌ها یک زن را نشان می‌دهد

محمد اسماعیل، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی (SCA) گفته: «مطالعات اولیه حاکی از آنست که ایدی قبل از رسیدن به سن ۴۰ سالگی درگذشته و از نقص مادرزادی پا رنج می‌برده است.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-208454

نظر شما