شناسهٔ خبر: 69023119 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

چرا هنوز عده‌ای از فرهنگیان بازنشسته پاداش پایان خدمت نگرفته‌اند؟

گروهی از فرهنگیان بازنشسته پس از گذشت بیش از یک تا دو سال از بازنشستگی خود هنوز موفق به دریافت پاداش پایان خدمت، اصلاح و اعمال حکم رتبه‌بندی نشده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، روزنامه ایران نوشت: آنها گرچه دنبال مطالبات قانونی خود هستند اما هنوز پاسخی روشن دریافت نکرده‌اند. این گروه از بازنشستگان چند مطالبه دارند که در این گزارش توسط نماینده فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ به آن اشاره شده و سپس از سخنگوی وزارت آموزش و پرورش مورد پیگیری قرار گرفته است.

خانم علیمردانی از بازنشستگان ۱۴۰۲ در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره پیگیری مطالبات بازنشستگان از آموزش و پرورش، گفت: سه موضوع مهم موجب نگرانی فرهنگیان بازنشسته شده است و این موضوعات موجب شده که بارها نسبت به آن پیگیری داشته باشند و جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌اند. بارها بابت معوقات و حقوق فرهنگیان بازنشسته به ما وعده داده شده که هنوز عملی نشده است.

وی در توضیح مطالبات فرهنگیان بازنشسته اظهار داشت: یکی از این موضوعات پاداش پایان خدمت است؛ حدود یک سال و یک ماه از بازنشستگی ما می‌گذرد و تا به حال مبلغی از سوی وزارت آموزش و پرورش دریافت نکرده‌ایم، آنها در پاسخ به خواسته‌های ما می‌گویند بودجه کافی برای پرداخت نداریم.

این فرهنگی بازنشسته گفت: در آخرین باری که برای پیگیری به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردیم؛ آنها به ما اعلام کردند قرار است از منبعی، بودجه تأمین شود، سپس به ما قول یک هفته‌ای بابت پرداخت معوقات دادند ولی آن یک هفته هم گذشت و مبلغی به حساب بازنشستگان واریز نشد. همچنین سازمان برنامه و بودجه به ما اعلام کرد که باید یک سری اوراق فروخته شود اما هنوز کسی اوراق را نخریده است.

علیمردانی با اشاره به اینکه حقوق بازنشستگان ۱۴۰۲ طبق ۱۸ ماه محاسبه می‌شود، گفت: مسأله دیگر بحث احکام ۱۸ ماهه و ۲۴ ماهه است. وقتی هر شخص و کارمندی دردستگاه دولتی بازنشسته می‌شود باید میانگین ۲۴ ماه آخر خدمتش را به عنوان حقوق بازنشستگی برای او تعریف کنند. در اینجا فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ مستثنی شده‌اند زیرا ۱۸ ماه آخر را برای آنها محاسبه کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی برای آن شش ماه افتاده است؟ گفت: یک اختلاف مالی بین صندوق بازنشستگی و دستگاه آموزش و پرورش وجود دارد. بدین صورت که آموزش و پرورش از حقوق ما یک مبلغی را به عنوان سهم صندوق کم کرده اما به حساب صندوق بازنشستگی واریز نکرده است، از این رو صندوق بازنشستگی می‌گوید چون ما آن شش ماه را از آموزش و پرورش‌طلب داریم، آن را برای حقوق بازنشستگان ۱۴۰۲ محاسبه نمی‌کنیم.

۶ هزار میلیارد تومان بدهی آموزش و پرورش به صندوق بازنشستگان

این فرهنگی بازنشسته تأکید کرد: از میانگین حقوق هر بازنشسته فرهنگی ۳ تا ۴ میلیون تومان کم می‌شود به این دلیل که آموزش و پرورش به صندوق بازنشستگی نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان بدهکار است. از این رو احکام ما به جای ۲۴ ماه ۱۸ ماه صادر شده است.

علیمردانی در خصوص وضعیت رتبه‌بندی معلمان بازنشسته گفت: مسأله دیگر که ما بازنشستگان را دچار چالش کرده رتبه‌بندی است. رتبه‌بندی فرهنگیان ازسال ۱۴۰۰ اجرایی شد، بعضی از افراد که بابت رتبه‌بندی خود انتقاد داشتند در سن بازنشستگی بودند بازنشسته شدند، سپس با بررسی‌های لازم این رتبه‌ها بعضاً ارتقا پیدا کرد. این رتبه‌بندی روی حقوق بازنشستگی افراد تأثیر‌گذار است یعنی آن عقب افتادگی باید از سال ۱۴۰۰ تا امسال ضریب بخورد و روی حقوق‌ها اعمال شود.

وی افزود: بنابراین از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ باید عقب افتادگی‌های رتبه‌بندی پرداخت شود، این اعداد باید در حکم اصلاحی قرار بگیرد و نه تنها حقوق معلمان بازنشسته بلکه تمام حکم بازنشستگی و رتبه‌بندی آنها اصلاح شود و بیش از آنچه که اکنون دریافت می‌کنند، حقوق بگیرند. اما هیچ کدام از این اصلاحیه‌ها انجام نشده است، البته شاید رتبه‌بندی اصلاح شده باشد اما حکم آن در دریافتی معلم اعمال نشده است. معلمان بازنشسته ما نه تنها عقب افتادگی‌های ایجاد شده از سال ۱۴۰۰ را نمی‌گیرند که حتی حکم بازنشستگی‌شان هم اصلاح  نشده است.

نظر شما