سیدمحمد مولوی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شنبه چهاردهم مهر ماه با «رضا مسرور» دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور دیدار داشتم.
وی افزود: در این دیدار آخرین چالشهای پیش روی منطقه آزاد اروند به همراه چند پیشنهاد را برای توسعه این منطقه مطرح کردم.
تبدیل پلاک خودروهای اروندی به پلاک ملی
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خودروهای پلاک اروند، توضیح داد: ۴۲ هزار خودروی فعال دارای پلاک اروندی در محدوده استان خوزستان تردد میکنند که از این تعداد، ۳۵ هزار خودرو مشمول شرایط تبدیل پلاک اروندی به ملی هستند.
مولوی ادامه داد: با توجه به اینکه حداقل درآمد حاصل از این موضوع بالغ بر ۲۳ همت است از دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی درخواست کردم از طریق هماهنگی با وزارت صمت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، راهنمایی و راننده و سایر دستگاهها، این طرح اجرایی شود.
وی بیان کرد: به طور حتم طرح تبدیل پلاک خودروهای اروندی به پلاک ملی سبب ایجاد تحرک و پویایی در امور اقتصادی و امور زیربنایی منطقه آزاد اروند میشود.
توسعه محدوده منطقه آزاد اروند
نماینده مردم آبادان با اشاره به مشکل حاکمیتی سازمان منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: عدم انضمام منطقه اروندکنار (شامل یک شهر و سه دهستان)، بخش مرکزی و شهر چوئبده به محدوده سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند سبب ایجاد مشکلات عمده مدیریتی، عدم وجود انسجام و یکپارچگی در تصمیمگیری، بلاتکلیفی دستگاههای اجرایی در انجام مأموریتهای سازمانی، تداخل اختیارات و وظایف، تعارضات اجرایی، هدر رفت منابع مالی، تعلل در فعالیتهای عمرانی و … شده است.
مولوی گفت: با توجه به اهداف مندرج در ماده ۵ فصل دوم اساسنامه سازمان منطقه آزاد اروند مبنی بر لزوم رشد و توسعه اقتصادی، سرمایهگذاری و افزایش درآمد عمومی، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقهای، تولید و صادرات کالا و همچنین وجود بندر تجاری و گمرک در منطقه اروندکنار و بندر تجاری و گمرک در شهر چوئبده و ناحیه صنعتی در بخش مرکزی به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت کشاورزی به ویژه آبزی پروری و نخیلات درخواست کردم تا منطقه اروندکنار، شهر چوئبده و بخش مرکزی به محدوده منطقه آزاد اروند استفاده شود.
سهمیه ارزی اروند افزایش یابد
وی با اشاره به لزوم تخصیص سهمیه ارزی، توضیح داد: با توجه به نقش بسیار مهم و راهبردی سهمیه ارزی در فعالیتهای اقتصادی مناطق آزاد و به منظور ایجاد تحرک، پویایی، رقابت و توسعه فعالیتهای مأموریت محور ضرورت دارد شاخصهای نظیر میزان جذب، وسعت، جمعیت و سایر شاخصهای کمی و کیفی ملاک تخصیص سهمیه ارزی بین مناطق آزاد مدنظر قرار گیرد.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توزیع سهمیه ارزی به صورت مساوی بین مناطق آزاد کشور خارج از عدالت است و نمیتواند ملاک مناسبی برای تقسیم بندی تخصیص سهمیه ارزی باشد بنابراین درخواست کردم سهمیه ارزی منطقه آزاد اروند بر اساس شاخصها و عملکرد گذشته افزایش یابد.
مشارکت در لایروبی دهانه اروندرود
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رودخانه بینالمللی اروند رود، توضیح داد: این رودخانه با مسافت ۱۱۳ کیلومتر به عنوان آبراه استراتژیک در میان شهرستانهای آبادان و خرمشهر و همچنین استان بصره و شهر تجاری صنعتی فاو عراق قرار دارد که در رونق اقتصادی و ارتقا شاخصهای توسعه کشور نقش به سزایی ایفا میکند ولی متأسفانه به دلیل عدم انجام لایروبی سبب کاهش عمق دهانه از ۱۲ متر به ۲.۵ متر، رکود فعالیتهای تجاری-صنعتی، گردشگری و صیادی شده است.
مولوی تاکید کرد: با توجه به قانون برنامه هفتم پیشرفت و لزوم تقویت ابعاد مختلف ترانزیت انرژی، کالا مسافر و گردشگری در سواحل جنوبی با تاکید بر مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در بند خ ماده ۱۰۱ و ردیف ۲ بند ج ماده ۳۸ مبنی بر لزوم مهار آبهای مشترک و مرزی و همچنین لایروبی اروندرود و تکلیف مندرج ردیف ۴ و ۵ بند الف ماده ۴۸ در راستای توسعه منطقه اروندرود برای تبدیل شدن به مرکز مبادلات بینالمللی تولیدی، تجاری و توسعه شهرها و روستاهای ساحلی و از سوی دیگر به دلیل خارج از محدوده منطقه آزاد اروند است، درخواست کردم در تأمین اعتبار لایروبی هماهنگی انجام شود.
نظر شما