شناسهٔ خبر: 69014193 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

مسافران هوایی بخوانند

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرایط لغو سفرهای داخلی و خارجی و انصراف از مسافرت را به دنبال ابطال پروازها در روزهای گذشته، با اعلام وضعیت «فوق‌العاده» و «غیرقابل پیش‌بینی» تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با لغو پروازهای داخلی و خارجی در روزهای اخیر، بسیاری از مسافران سرگردان شدند و برای پس گرفتن هزینه پروازهای لغوشده دچار مشکل شده‌اند. حتی پیدا کردن پرواز و یا وسیله نقلیه جایگزین سخت شده است. از طرفی، بسیاری از هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی از بازپرداخت وجه به مسافران منصرف‌شده سر باز زده و یا از آنها خسارت می‌گیرند، بهانه اغلب این شرکت‌ها برای پرداخت نکردن وجه کامل به مسافر این است که شرکت‌های هواپیمایی هنوز این پول را برنگردانده‌اند و بعضی از آنها هم، زمان جایگزین دیگری را به مسافر پیشنهاد می‌دهند. از سوی دیگر، مسافران و گردشگران خارجی آنها که به دلیل اعلام شرایط ویژه و هشدار منع سفر، از آمدن به ایران انصراف داده‌اند نیز با چالش مواجه شده‌اند، هتل‌ها حاضر به پذیرش وضعیت فوق‌العاده و لغو رزروها و بازگرداندن هزینه نیستند و جریمه کسر می‌کنند.

بر همین اساس و به دنبال پیگیری ایسنا، یحیی نقی‌زاده، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه‌ای را به مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها ابلاغ کرده و خواسته به اطلاع تمام تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری تحت پوشش نیز برسد. مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اعلام کرد: با توجه شرایط خاص روزهای اخیر و ابطال پروازها و عدم امکان اجرای تعدادی از سفرها و گشت‌های هوایی از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در خصوص تمام گشت‌های داخلی و خروجی در بازه زمانی دهم تا دوازدهم مهرماه ۱۴۰۳ بدون کسر جریمه، نسبت به استرداد کل وجوه دریافتی از گردشگران اقدام شود.

همچنین تاکید شده است: با توجه به عدم امکان پیش‌بینی شرایط فوق‌الذکر لازم است مدیران دفاتر و تاسیسات گردشگری از هر گونه تعهد الزام‌آور برای سفر هموطنان خودداری کرده و تمهیدات لازم برای اعمال کنسلی احتمالی و بازگرداندن وجه زائران و گردشگران مدنظر قرار دهند.

متن کامل این بخشنامه به این شرح است: «همانگونه که مستحضرید رعایت حقوق مردم و حفظ امنیت و آرامش روانی جامعه به ویژه مسافران و گردشگران همواره در زمره اولویت‌های اصلی صنعت گردشگری بوده و خوشبختانه تأسیسات گردشگری و فعالان این صنعت با اخلاق حرفه‌ای رضایت‌مندی مسافران و گردشگران را سرلوحه کسب و کار خود داشته و بر سایر ملزومات رجحان می‌دهند.

در همین راستا با توجه شرایط خاص روزهای اخیر و ابطال پروازها و عدم امکان اجرای تعدادی از سفرها و گشت‌های هوایی از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با استناد به ماده ۳۰ آیین‌نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی و گردشگری ماده ۳۵ شیوه‌نامه نظارت بر خدمات سفر و گردشگری ماده ۱۲ شیوه‌نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی چنانچه هر یک از مسافران یا گردشگران با توجه شرایط مذکور در بازه زمانی اعمال محدودیت از تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱۰ تا ۱۴۰۳/۷/۱۲ درخواست انصراف از سفر خود را ارائه کند، تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با عنایت به وضعیت «فوق‌العاده» و «غیرقابل پیش‌بینی» ملزم هستند در خصوص تمام گشت‌های داخلی و خروجی بدون کسر جریمه نسبت به استرداد کل وجوه دریافتی از گردشگران اقدام کنند.

بدیهی است هزینه‌های مربوط به لغو بلیت سفر (جابه‌جایی) با رعایت مفاد بخشنامه دستگاه ذی‌ربط (وزارت راه و شهرسازی) است.

همچنین با توجه به عدم امکان پیش‌بینی شرایط فوق‌الذکر لازم است مدیران دفاتر و تأسیسات گردشگری از هر گونه تعهد الزام‌آور برای سفر هموطنان خودداری کرده و تمهیدات لازم را برای اعمال کنسلی احتمالی و بازگرداندن وجه زائران و گردشگران مدنظر قرار دهند.»

 

برچسب‌ها:

نظر شما