شناسهٔ خبر: 69003187 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

توجه ویژه رسانه‌های غربی به بیانات رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران، توان مقاومت به‌منظور برهم زدن معادلات غرب و اعمال قدرت برای نظم منطقه را به نمایش گذاشت

اراده ایران برای بازآرایی نظم منطقه‌

حضور مقتدرانه، عزتمندانه و دشمن‌شکن رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی و دلدادگان جبهه مقاومت در تهران، بار دیگر شکست سنگینی را بر پیکره رژیم اشغالگر قدس و آمریکا تحمیل ساخته و محاسبات و پیشفرضهای آنها در قبال تحولات منطقه را به‌چالش کشیده است. رسانه‌های غربی، از‌یک سو توان هضم این شکست سهمگین را از‌دست داده و از‌سوی دیگر، چاره‌ای جز انعکاس خطوط قرمز و راهبردهای کلان مطرح‌شده در نماز جمعه تهران از‌سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی ایران را ندارند.

صاحب‌خبر -
رسانه‌های غربی اعم از یورونیوز، دویچه‌وله، نیویورک‌تایمز و رویترز تمرکز توام با نگرانی و اضطراب خود را بر روی دو جمله خاص مطرح شده از سوی حضرت امام خامنه‌ای استوار ساخته‌اند. نخستین جمله‌ای که در این‌خصوص مورد توجه قرار گرفته، معطوف به تاکید معظم‌له مبنی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقام از دشمن صهونیستی (در‌صورت تکرار حماقت‌ها و اقدامات این رژیم) می‌باشد. شبکه دویچه‌وله آلمان دقایقی پس از اعلام این موضوع از‌سوی رهبر انقلاب، آن را به تیتر اصلی خود تبدیل کرد. 
دومین گزاره مهم مطرح‌شده در رسانه‌های غربی به‌نقل از رهبر معظم انقلاب، مربوط به این جمله است: در مجازات اسرائیل نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده عمل خواهیم کرد.
این گزاره، تلفیقی از دو مولفه قاطعیت و درایت جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم اشغالگر قدس و مواجهه با دشمنان می‌باشد. اساسا دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر‌همین مبنا شکل گرفته و همین مسئله، در بزنگاه‌های مهم و حساس منطقه و جهان، تبدیل به اصلی‌ترین عامل موفقیت و نصرت کشور عزیزمان شده است. 
دیگر رسانه‌های غربی (آمریکایی-اروپایی) نیز این دوجمله مهم را مورد توجه قرار داده و از آن، به‌عنوان نماد عزم جمهوری اسلامی در تقابل موثر با تل‌آویو یاد کرده‌اند. 
 ترجمانی از استراتژی مقاومت فعال
دو جمله مهمی که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد توجه اکثر رسانه‌های غرب و جهان قرار گرفته، ترجمانی از یک استراتژی کلان در حوزه گفتمانی و رفتاری جمهوری اسلامی ایران است: استراتژی مقاومت فعال در برابر دشمنان. بر‌این اساس، جمهوری اسلامی ایران نه تنها تسلیم‌پذیری در برابر دشمنان را بر‌نمی‌تابد‌، بلکه در این مسیر از هرگونه خلاقیت راهبردی و ابتکار عمل تاکتیکی استفاده می‌کند. 
فرامتن حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه تهران (علی رغم انواع تهدیدات و پیش‌بینی‌هایی که غرب و رژیم صهیونیستی صورت می‌دادند)، حکایت از اصالت این استراتژی و تبلور و تصدیق آن در حوزه امنیتی و سیاست خارجی کشورمان دارد. تبعات این تسلط مثال‌زدنی جمهوری اسلامی ایران بر دشمنان، مواردی است که به شرح زیر مورد استناد قرار می‌گیرد:
نخست اینکه متعاقب وقوع عملیات وعده صادق2، ترسیم مختصات و شرایط بحرانی‌ای که واشنگتن و تل‌آویو در آن قرار دارد، حتی از عهده استراتژیست‌های مطرح این دو بازیگر متوحش نیز ساخته نیست. به‌عبارت بهتر، عملیات وعده صادق 2 و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه تهران، به نقاط آسیب راهبردی (و نه صرفا تاکتیکی) دشمنان قسم‌خورده امنیت منطقه تبدیل شده است. 
نکته دوم، به درک عمیق بازی پیچیده دشمنان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی باز می‌گردد. آمریکا و رژیم اشغالگر قدس به‌صورت هم‌زمان، به کانون بحران‌سازی در نظام بین‌الملل و منطقه تبدیل شده‌اند. بحران‌زیست بودن دشمن، به‌خوبی از سوی جمهوری اسلامی ایران درک شده و فراتر از آن، راهکارهای مهار این بازیگران بحران‌زیست، در دستور کار معادلات منطقه‌ای و سیاست خارجی کشورمان تعریف شده است. 
نکته سوم، معطوف به ترکیب عینی قاطعیت و درایت در حوزه نظامی، امنیتی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. بر‌همین اساس، ایران اسلامی نه‌تنها بازی دشمن را تحلیل و رصد می‌کند، بلکه در بزنگاه‌های حساس و سرنوشت‌ساز محکم‌ترین، موثرترین و بازدارنده‌ترین پاسخ ممکن را به آنها مخابره می‌کند. آنچه در عملیات وعده صادق 2 رخ داد، ناظر بر همین مسئله است. 
این راهبرد، امکان ویژه‌ای را به کشورمان داده است که در قالب آن بتواند ‌هزینه‌های بازی نامتوازن دشمن‌ و متعاقبا ‌فواید و دستاوردهای‌ خود را در هر میدان نبرد و آوردگاهی افزایش دهد. 
نکته چهارم، به نقش کانونی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه تمام‌عیار با جبهه باطل (که مصادیق عینی آن رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند) باز می‌گردد. دیروز چشمان دوستان و دشمنان مقاومت به تهران (محل برگزاری نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب) بود. 
اصل برگزاری این رویداد و نکاتی که در خطبه‌های رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی مطرح شد، بار دیگر عزم همه اضلاع جبهه مقاومت و طرفداران بی‌شمار این گفتمان در سرتاسر منطقه و جهان در مواجهه با دشمنان صهیونیستی و آمریکایی را دوچندان ساخته است. در مقابل، این فرامتن و متن، جایی برای تنفس مسموم رژیم اشغالگر قدس و حامیان غربی آن در تقابل با تهران باقی نگذاشته است.

محمد علیزاده - گروه بین الملل

نظر شما