شناسهٔ خبر: 69000796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

یادداشت تحلیلی «جمله» بر اقدام تلافی‌جویانه تهران و پاسخ مناسب به گستاخی سران رژیم صهیونیستی؛

حق دفاع مشروع

اسراییل همواره به این موضوع افتخار می‌کرد و آن را دلیل برتری نظامی و سیاسی خود می‌دانست که از زمان جنگ شش روزه اعراب و اسراییل در میانه‌های دهه چهل خورشیدی تا امروز مرزهای این کشور هرگز توسط هیچ کشوری در منطقه مورد تهدید واقع نشد و تا همین چند سال قبل حتی مبارزان فلسطینی داخل سرزمین‌های اشغالی نیز برای مقابله با تجاوز نظامیان اسراییلی، چیزی جز سنگ و تیرکمان در دست نداشتند.

صاحب‌خبر -

یکی از دلایلی که نظامیان صهیونیست با روش‌های وحشیانه هر بار با خیال راحت به حزب‌الله و همچنین کرانه باختری و نوار غزه حمله‌ور می‌شدند همین تلقی نادرست بود که هیچ قدرتی توانایی مواجهه با ارتش تا به دندان مسلح این کشور را ندارد، تصوری که از روز ۱۵ مهرماه سال گذشته و با حمله «طوفان‌الاقصی» همه بر خطا و اشتباه بودن آن آگاهی یافتند.
رژیم صهیونیستی پس از این عملیات، دکترین نظامی خود را تغییر داد و از آن روز تا امروز دامنه جنگی فراگیر را در دستور کار خود قرار داد، جنگی که در غزه حدود پنجاه هزار شهید داشت و در لبنان نیز آمار شهدا بسیار بالا است و سکوت جامعه جهانی و همچنین حمایت کشورهای غربی، موجب شد تل‌آویو در این مسیر به هشدارهای کشورهایی چون ایران هیچ توجهی نکرد.
گستاخی و بی‌پروایی اسراییل همچنین تا جایی ادامه یافت که اقدام به ترور اسماعیل هنیه در قلب تهران کرد و سید حسن نصرالله و مهمانش سردار عباس نیلفروشان را در قلب بیروت به شهادت رساند و در این نقطه بود که تهران برابر حق دفاع مشروع تصمیم گرفت این دولت نامشروع را ادب کند.
آنچه که بسیاری در ایران و برخی کشورهای منطقه در آرزوی تحقق آن را داشتند در ساعت ۲۰ روز سه‌شنبه و در اقدامی ناغافل رخ داد. از زمانی که در برخی سایت‌ها و منابع خبری در شبکه‌های مجازی اعلام شد تهران قصد دارد یک حمله قریب‌الوقوع علیه اسراییل انجام دهد تا زمانی که باران شهابی از موشک‌های بالستیک در آسمان تل‌آویو مشاهده شد کمتر از نیم ساعت زمان برد.
در بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این‌گونه آمد که این اقدام در پاسخ به تهدیدهای رژیم صهیونیستی و اقدام به ترور «شهید اسماعیل هنیه»، «شهید سید حسن نصرالله» و «شهید عباس نیل‌فروشان» بود و وزیر امور خارجه دولت چهاردهم نیز در تماس با همتایان اروپایی خود ضمن دفاع از این اقدام تهران، آن را حق دفاع مشروع نامید. سید عباس عراقچی همچنین ضمن هشدار به اسراییل گفت: تهران عملیات خود را به انجام رسانده و به اهدافی که تعیین کرده نیز رسیده است اما اگر رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامی انجام دهد، اقدام بعدی تهران شدیدتر خواهد بود. امروز در میان مردم مسلمان بسیاری از کشورهای منطقه و همچنین در میان آزادگان جهان، بارقه امید روشن شد و سران این رژیم که یک پای‌شان در غزه و یک پای‌شان در جنوب لبنان در تله گیر کرده است، سرشان را نیز در تیررس انصارالله یمن می‌بینند، وضعیتی که دقیقاً از بعد جنگ شش روزه اعراب و اسراییل سابقه نداشت.
این رژیم همچنین عادت به حضور در جنگ‌های طولانی‌مدت ندارد اگر تا امروز در این یک‌سال دوام آورد، به‌خاطر حمایت همه‌جانبه غرب و آمریکا از وی بود، حمایتی که صدای اعتراض مالیات‌دهندگان آمریکایی را نیز درآورد و روشن نیست پس از انتخابات ۱۵ آبان در این کشور، دولت بعدی چه تصمیمی در این خصوص بگیرد.
رژیم صهیونیستی و رسانه‌های جبهه استکبار تلاش کردند عملیات وعده صادق دو را نیز کم‌اهمیت و ناچیز جلوه دهند اما برابر اخبار موثق ۹۰ درصد موشک‌ها به اهداف رسیدند، ۳۰ موشک به مرکز موساد اصابت کرد و همچنین دو مرکز اصلی راداری این کشور در این عملیات از کار افتادند که دستاورد بزرگی بود از این منظر که سامانه گنبد آهنین در برابر موشک‌های ایران، شکننده و آسیب‌پذیر نشان داد.
نکته‌ای که بر همه روشن است این است که اسراییل هرگز تصور این را نداشت که از جانب کشوری چون ایران در فاصله نیم ساعت مورد هدف حدود ۲۰۰ موشک بالستیک و سوپرسونیک قرار بگیرد و این اتفاق که برای دومین بار انجام شد، ممکن است تکرار شود. این اقدام جمهوری اسلامی ایران که حق دفاع مشروع و در پاسخ به حملات و تهدیدهای اسراییل بود چند نتیجه به همراه خواهد داشت. نخست این‌که هم برای مردم مظلوم فلسطین و لبنان و هم برای نیروهای جبهه مقاومت موجب دلگرمی خواهد شد و آنان به مسیر خود راسخ‌تر ادامه خواهند داد از این منظر که می‌بینند کشوری چون ایران که همواره در حرف و زبان دیپلماتیک، دم از مقاومت در برابر اسراییل و آمریکا می‌شد، در عمل و در میدان نیز حامی و همراه این جبهه است.
دوم این‌که نیروهای مقاومت که امروز به جدیدترین سلاح مجهز هستند، به این باور می‌رسند که اسراییل همان‌گونه که شهید سید حسن نصرالله تأکید داشت، خانه عنکبوت است و حمله به این رژیم اشغالگر، کار چندان دشواری نیست.
سوم و آخر این‌که سران تل‌آویو نیز از این خیال خام که قدرت دفاعی ویژه‌ای دارند فاصله خواهند گرفت و همین نوعی بازدارندگی ایجاد می‌کند و جلوی برخی حملات آنان را از بیم حملات تلافی‌جویانه جبهه مقاومت، می‌گیرد.
در پایان ضمن قدردانی از نیروهای نظامی و مدیران و مسئولانی که در شورای عالی امنیت ملی بر چنین عملیاتی رأی دادند و دشمن صهیونیستی را در خانه خود سورپرایز کردند، قدردانی می‌کنیم و آرزو داریم روزی قدس شریف از اشغال آزاد شود.
+++++++++++++++++++++

نظر شما