شناسهٔ خبر: 69000637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

درخواست ایران برای واکنش جامعه بین‌الملل به جنایات اسرائیل

منبع: ایرنا

اقتصادنیوز: سفیر ایران در ژنو خواستار اقدام فوری برای پاسخگو کردن اسرائیل برای جنایات در لبنان و فلسطین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  علی بحرینی با ارسال دو نامه جداگانه به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، ضمن محکومیت حملات اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان، خواستار واکنش فوری جامعه بین‌المللی به تجاوزها و جرائم بین‌المللی رژیم اسرائیل و پاسخگو کردن این رژیم در قبال این جنایات شد.

سفیر ایران در این دو نامه حملات رژیم صهیونیستی در بیروت را که به شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان و همراهانش از جمله سردار عباس نیلفروشان منجر شد، به شدت محکوم کرد و آنها را نماد بارز نقض حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه دانست.

وی با اشاره به لزوم پاسخگویی رژیم اسرائیل نسبت به این جنایات، بر عواقب حقوقی و سیاسی این اقدام برای جامعه بین‌المللی تأکید کرد.

سفیر ایران در ادامه به استفاده اسرائیل از تسلیحات ساخت آمریکا در این حملات اشاره و اظهار کرد که بمب‌های BLU-۱۰۹ و کیت‌های هدایت JDAM به طور مشخص در این عملیات به کار گرفته شده‌اند. وی هشدار داد: این نکته نشان‌دهنده همدستی مستقیم غربی‌ها به ویژه ایالات متحده در اقدامات نظامی اسرائیل و تأثیر منفی آن بر وضعیت حقوق بشر در منطقه است.

بحرینی خاطر نشان کرد: درختان زیتون که روزگاری نماد زندگی و استقامت بودند، اکنون زیر خاکسترهای جنگ قرار دارند و نه سایه‌ای ارائه می‌دهند و نه میوه‌ای! خاک فلسطین اشغالی به نظر می‌رسد به کشتار عادت کرده؛ به طوری که هر تراژدی جدید به آرامی در چرخه مداوم خشونت گره می‌خورد.

وی افزود: جنایات رژیم اسرائیل در سایه بی‌عملی جامعه بین‌المللی به یک «عادی جدید» تبدیل شده است، به طوری که حق زندگی برای فلسطینیان تحت درخشش سلاح‌های غربی کمرنگ و به سایه‌ای صرف تبدیل می‌شود، در حالی که زخم‌های عمیق این سرزمین از التیام بازمی‌ماند و به جای آن مصیبت‌های تازه‌ای را به بار می‌آورد.

دیپلمات ارشد ایران در ژنو تصریح کرد: رژیم اسرائیل اکنون فصل جدیدی از اشغالگری و جنایات خود را رونمایی کرده که همه اینها در برابر چشمان جامعه بین‌المللی غیرفعال اتفاق می‌افتد. این رژیم، سایه تاریک سرکوب خود را فراتر از فلسطین گسترش داده و شرارت بدخیم خود را به لبنان رسانده است.

وی افزود: این تهاجم بی‌شرمانه به لبنان گسترش یافته و در جریان تهاجم سپتامبر اسرائیل، بیش از یک‌هزار و ۳۰ غیرنظامی بی‌گناه کشته شده‌اند؛ در کنار بمباران گسترده مناطق شهری و روستایی که به طور عمدی برای ایجاد یک فاجعه انسانی طراحی شده بود و منجر به ورود گسترده آوارگانی شد که از خشونت فرار می‌کنند.

بحرینی در ادامه با استناد به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار توقف فوری انتقال سلاح به رژیم اسرائیل از سوی کشورهای غربی شد و افزود: این درخواست به‌ ویژه در شرایط کنونی که بحران‌های انسانی و نظامی در خاورمیانه رو به افزایش است، اهمیت ویژه‌ای دارد. حزب‌الله یک نهاد سیاسی مشروع و بخشی از دولت لبنان است که علیه اشغال و آپارتاید مبارزه می‌کند. این تأکید به منظور جلوگیری از تحریف واقعیت‌ها و مشروعیت‌بخشی به اقدامات حزب‌الله در دفاع از سرزمین و مردم لبنان صورت گرفته است.

سفیر ایران با نقل قولی از سید حسن نصرالله، بر پایبندی حزب‌الله به حقوق بین‌المللی بشردوستانه تأکید و تصریح کرد که این گروه در عین دفاع از حقوق مردم لبنان، به اصول انسانی و حقوق بشر پایبند است.

بحرینی در این نامه‌ها یادآور شد: نیروهای مسلح ایران با استناد به حق دفاع مشروع، پاسخ موشکی دقیقی علیه تأسیسات نظامی اسرائیل انجام داده‌اند. این اقدام به عنوان پاسخی به تجاوزهای اسرائیل و دفاع از حاکمیت ملی و امنیت منطقه‌ای ایران است.

دیپلمات ارشد ایران در ژنو از مقامات بین‌المللی خواست تا اسرائیل را وادار به توقف فوری تجاوزها و خروج از خاک لبنان کنند و شهادت سید حسن نصرالله را محکوم کرده و اسرائیل را پاسخگو کنند.

وی تاکید کرد: این درخواست نه تنها نشان‌دهنده نارضایتی از وضعیت کنونی است، بلکه بر لزوم اقدامات فوری و قاطع جامعه بین‌المللی تأکید دارد.

به گزارش ایرنا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جمعه گذشته (ششم مهر) به پشتوانه حمایت‌های آمریکا از مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک دستور ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را صادر کرد.

در نتیجه این دستور، هواپیماهای رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه محلات مسکونی محله حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت و به صورت پیاپی بمباران کردند. برخی منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند حمله به ضاحیه جنوبی بیروت با ۸ تا ۱۲ جنگنده انجام و از بمب‌های سنگرشکن ۲ هزار پوندی آمریکایی استفاده شده بود.

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای شنبه (هفتم مهر) شهادت این مجاهد بزرگ لبنان را تائید کرد. سید حسن نصرالله در سن ۶۴ سالگی و پس از سی و دو سال برعهده داشتن مسئولیت دبیر کلی حزب الله لبنان به شهادت رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما