شناسهٔ خبر: 68978629 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزايش 6 هزار تني توليد هلو در آذربايجان شرقي

صاحب‌خبر -
افزايش 6 هزار تني توليد هلو در آذربايجان شرقي
خبرگزاری آریا-مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سطح زیر کشت هلو در استان حدود 4 هزار و 500 هکتار است که از این میزان 4 هزار و 400 هکتار بارور و 100 هکتار غیربارور است.

به گزارش خبرنگار ما در آذربایجان شرقی، مسعود جعفرنژاد افزود: تولید هلو در سال گذشته 52 هزار تن بود و برای امسال حدود 58 هزار تن پیش‌بینی شده است. البته خساراتی ناشی از سرمای دیررس بهاره، تگرگ، تندباد و سیل به میزان 3 هزار تن به این محصول وارد شده است که پیش بینی می‌شود باعث کاهش 5 درصدی تولید شود.
وی ادامه داد: متوسط عملکرد باغهای استان 13 تن در هکتار برآورد شده و در باغها شاخص این میزان به 50 تن در هر هکتار می‌رسد. براساس آخرین آمارنامه کشاورزی کشور، استان آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید هلو، رتبه سیزدهم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به وضعیت شهرستان‌های تولیدکننده این محصول گفت: شهرستان شبستر با 2 هزار و 600 هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از50 درصد محصول استان، رتبه اول تولید هلو در استان را دارد و پس از آن، شهرستان‌های مراغه، مرند و میانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

جعفرنژاد عمده ارقام تولیدی استان را هلوی خونی هسته جدا و کارتی، انجیری تابستانی، انجیری زعفرانی و مالکی و هلوی کوثری اعلام کرد و افزود: به دلیل خاک حاصلخیز و شرایط اقلیمی مناسب و توجه به توصیه‌های کارشناسی توسط کشاورزان و باغداران استان، کیفیت و طعم هلوی استان بسیار متفاوت و بازارپسندتر از سایر استان‌ها است. از این رو، بازار فروش این محصول در اکثر استان‌های کشور فراهم شده و بخشی از آن به کشور‌های همجوار از جمله روسیه صادر می‌شود.

وی گفت: حدود 40 درصد از تولید هلو، معادل 21 هزار تن، به‌صورت فرآوری شده در واحد‌های استان و کشور مصرف می‌شود و 60 درصد معادل 31 هزار تن به‌صورت تازه‌خوری در داخل استان و سایر استان‌های کشور عرضه می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: برگزاری جشنواره‌های متوالی محصولات کشاورزی، علاوه بر معرفی محصول و ارتقای کیفیت آن، می‌تواند زمینه جذب سرمایه‌گذار برای صنایع تبدیلی را فراهم کرده و باعث ارزآوری، تولید ثروت و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در منطقه شود.

نظر شما