بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد آئینی در سلسله نشست های هم اندیشی راهکارهای عملیاتی کردن نوسازی مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع ماده ۵۲ قانون برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه در حال حاضر دو میلیون و ۶۳۶ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که از این میزان حدود یک میلیون و ۴۶۶ هزار بنا در بافتهای فرسوده قرار دارد گفت: هزار بنا در سکونتگاههای غیر رسمی و مابقی در بافتهای فرسوده قرار دارد. در این بافتها حدود ۱۰ میلیون نفر ساکن هستند که جان آنها در خطر قرار دارد.
متوسط زمان صدور پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده ۸ ماه است و حتی در بخی نقاط کشور این عدد به ۳۰ ماه هم می رسد
او با اشاره به اینکه باید مثل ترکیه عمل کنیم که در مقاوم سازی بافت های فرسوده به خوبی عمل کرده و شتاب خوبی گرفت ادامه داد: مشکل این روزهای سازنده ها و انبوه سازان در بافت های فرسوده صدور پروانه و مدت زمان آن است. متوسط زمان صدور پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده ۸ ماه است و حتی در بخی نقاط کشور این عدد به ۳۰ ماه هم می رسد.
شهرداری ها باید ظرف ۳ ماه پروانه ساختمانی را در بافت های فرسوده صادر کنند. اما باید اذعان کنم که با چالش ناتوانی مردم در بافت فرسوده مواجه هستیم
آئینی تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه تاکید شده است که شهرداری ها باید ظرف ۳ ماه پروانه ساختمانی را در بافت های فرسوده صادر کنند. اما باید اذعان کنم که با چالش ناتوانی مردم در بافت فرسوده مواجه هستیم و آنرا با ورود سرمایهگذاران و سازندگان رفع کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازنده و سرمایهگذار نمیتواند این همه مدت معطل شود بنابراین باید با کمک شهرداریها بتوانیم مدت زمان صدور مجوزها را کاهش دهیم تاکید کرد: مسئله اصلی برای بافتهای فرسوده آن است که چون مردم توان مالی و توان فنی و اجرایی ندارند راهکار نوسازی این بافتها این است که از بخش توانمند مالی و اجرایی یعنی انبوه سازان و سرمایهگذاران استفاده کنیم.
سازندگان میگویند چرا باید در بافتهای فرسوده که ریسک بالایی دارد ساخت و ساز انجام دهیم
وی با یادآوری اینکه ساخت و ساز در مناطق شمالی برای رفع این مشکل شرکت بازآفرینی شهری ایران اقدام به طراحی بستههای تشویقی کرد خوشبختانه این برنامه شهرسازان توانسته سازندگان را به میدان بیاورد که بازدهی ۱۰۰ درصدی دارد گفت: سازندگان میگویند چرا باید در بافتهای فرسوده که ریسک بالایی دارد ساخت و ساز انجام دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه برای رفع این مشکل راهی جز طراحی بستههای تشویقی موثری نداشتیم، اضافه کرد: خوشبختانه بستههای تشویقی مذکور باعث شد بتوانیم سازندگان را به میدان بیاوریم.
نظر شما