شناسهٔ خبر: 68969095 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیش‌بینی برداشت ۲ هزار و ۴۰۰ تن میگوی پرورشی در خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ تن میگوی پرورشی مرغوب از مزارع پرورش میگوی استان برداشت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آبادان، مرتضی سوری در حاشیه بازدید از مجتمع چوئبده آبادان در جمع خبرنگاران گفت: شرایط آب و هوایی خوزستان به گونه ای است که یکی از استعدادهای بالقوه و مناسب در زمینه آبزی پروری به ویژه پرورش میگو و ماهیان دریایی فراهم شده است.

وی به تقویم پرورشی استان  خوزستان درخصوص فصل برداشت میگو اشاره کرد و افزود: ذخیره سازی بچه میگو در خوزستان از اواسط اردیبهشت شروع می شود و برداشت میگو تقریبا در اواسط شهریور و اوایل مهرماه کلید می خورد.

وی با بیان اینکه هم اکنون برداشت میگو در استان شروع شده است، ادامه داد: در سال جاری با توجه به سیاست های دولت در حمایت از بخش خصوصی و رفع موانع تولید، نسبت به سال گذشته با رشد حدود 36 درصدی سطح زیرکشت، بیش از 819 هکتار از مزارع پرورش میگوی استان در قالب 806 استخر با مشارکت بهره برداران در 3 شهرستان ساحلی آبادان، خرمشهر و هندیجان به کشت میگو اختصاص یافت.

مدیرکل شیلات خوزستان مقدار بچه میگوی ذخیره سازی شده را نسبت به سال گذشته با رشد 71 درصدی، 141 میلیون قطعه بچه میگو عنوان کرد و گفت: قطعا نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری در میزان محصول برداشتی از مزارع پرورشی میگو را خواهیم داشت؛ امسال بالغ بر 2 هزار و 400 تن میگوی پرورشی مرغوب از مزارع پرورش میگوی استان برداشت می‌شود.

سوری در پاسخ به سوالی مبنی بر بروز بیماری در مزارع پرورشی استان خوزستان گفت: بیماری لکه سفید یکی از بیماری هایی است که صنعت پرورش میگو را در دنیا دهه ها با مشکل مواجه کرده است چون این گونه بیماری ها جزو بیماری های ویروسی به شمار می روند و قابل حذف از محیط نیستند و در کنار آنها باید با رعایت اصول فنی و ملاحظات بهداشتی و مدیریتی تولید فعالیت کرد.

وی بیان کرد: طی چندسال اخیر، فرایند رصد و پایش در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان نهادینه شده است و با نظارت و بازدیدهای مستمر توسط واحدهای متولی و کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان، شاهد رشد تولید در کنار عوامل بیماریزا، و با کیفیت و کمیت مناسب بوده ایم.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به مزیت و شاخص های میگوی پرورشی خوزستان یادآور شد: میگوی پرورشی در استان با توجه شرایط اقلیمی مناسب همواره دارای سرعت رشدی بالاتر از میانگین کشوری بوده است و در بازه زمانی کمتر از چهارماه با اندازه مناسب و بالای 25 گرم برداشت و زودتر از سایر استان ها به بازار عرضه می شود.

سوری از دیگر قابلیت های محصولات تولیدی استان را ناشی از کیفیت مطلوب آب دانست و ادامه داد: در منابع آبی استان نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نداریم و تقریبا عمده محصول تولیدی استان را می توان تحت عنوان برند ارگانیک عرضه کرد.

وی گونه غالب میگوی پرورشی استان را وانامی عنوان کرد که عمدتا محصولی صادرات محور است که در این زمینه می توان به ایجاد امنیت غذایی، اشتغالزایی، ارزآوری و مسائل مرتبط با تولید نیز اشاره کرد.

سوری در پایان با اشاره به وضعیت صادرات و بازارهای هدف منطقه ای گفت: در صورتی که به صورت تازه فروشی عرضه شود به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود و لیکن بازار میگو جهانی است و از شرق تا غرب آسیا، از کشورهای اروپایی تا آفریقایی همواره مشتری میگوی پرورشی کشور و استان هستند.

انتهای پیام/735

 

نظر شما