به گزارش خبرگزاری مهر، عسکر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بینالملل وزیر دادگستری در اجلاس پنجاه و هفتم شورای حقوق بشر سازمان ملل به صورت مجازی در خصوص نقش آموزش در ترویج صلح و مدارا برای کودکان، اظهار داشت: با توجه به اعلامیه جهانی ۱۹۴۸ حقوق بشر، میثاق دوم ۱۹۶۶ حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اجتماعی و کنوانسیون ۱۹۸۹ حقوق کودک و همچنین توجه به بسیاری از دیگر اسناد ملی و بینالمللی، حق بر صلح جز نسل سوم حقوق بشر و غیر قابل نقض میباشد و سهم آموزش در نهادینه کردن آن بسیار حائز اهمیت میباشد.
وی اظهار داشت: در زمان صلح نیز طیف گستردهای از حقوق افراد جامعه به ویژه زنان و کودکان نقض میشود. از آنجایی که کودکان جز اقشار آسیبپذیر هستند، حاکمیتها برای حفظ حقوق و توجه به سلامت آنها، باید مبانی صلح را در سطوح مختلف آموزش دهند. در کشور ما با تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال ۱۳۹۹ تدابیر عملیاتی و اجرایی مهمی برای حفاظت و حمایت از کودکان اندیشیده شده است. در همین قانون برای ذیربطان کودکان تکالیف مشخصی احصاء و احراز شده است. از جمله در آئیننامه اجرایی ماده ۶ این قانون صراحتاً متولیان امور کودکان احصاء و تکالیف آنها احراز گردیده است. در همین آئین نامه علاوه بر جرم انگاری نقض حقوق کودک برای ترک فعلهایی که در این حوزه ممکن است رخ دهد نیز تدابیر بازدارندهای اندیشیده شده است.
جلالیان همچنین افزود: در جمهوری اسلامی ایران مدعیالعموم ابتدای هر سال تحصیلی بخشنامهای را برای مقابله با پدیده بازماندگی از تحصیل به دستگاههای ذیربط ابلاغ مینماید. توصیه میکنیم در همه کشورها مدعیالعموم از این تجربه استفاده نماید. چنین اقداماتی توجه به آموزش را نهادینه میکند و بیتردید آموزشهای دوران اولیه تحصیلی، نقش بسیار مهمی در ترویج صلح، آرامش و مدارا، دارد.
معاون حقوق بشر و امور بینالملل با اشاره به نقض فاحش و وحشیانه حقوق بشر در غزه اظهار داشت: چگونه از حق کودکان بر آموزش و حق کودکان بر صلح صحبت میکنیم در حالی که قریب به یکسال است کودکان بی پناه غزه از این دو حق مطلقاً محرومند و این محرومیت مدام در قاب دوربینها به نمایش گذاشته میشود و با کمال تأسف ناظران بینالمللی نسبت به آن بی تفاوت هستند. امیدواریم برای این نقض فاحش تدابیری اندیشیده شود.
نظر شما