شناسهٔ خبر: 68940172 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و سکه

پیش‌بینی قیمت سکه امروز 10 مهر 1403/ قیمت طلا سقوط کرد؛ سکه به مرز مهم رسید

منبع: اقتصادنیوز

اقتصادنیوز: معامله‌گران معتقدند در صورت تداوم «تنش‌های سیاسی» و «کاهش قیمت انس طلا»، احتمال بازگشت سریالی قیمت‌ها وجود دارد و باید دید بازار چه روندی را دنبال خواهد کرد؟

صاحب‌خبر -
 عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان
 

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه در حالی معاملات امروز را آغاز خواهد کرد که در روز دوشنبه اونس طلا از سقف‌ قیمتی فاصله گرفت و حوالی 2630 دلار نوسان داد؛ روندی که در پی آن بازارهای داخلی هم در مسیر نزولی قرار گرفتند. قیمت اونس طلا معاملات روز دوشنبه را در محدوده 2658 دلار آغاز کرد و با کاهش تدریجی قیمت، به 2641 دلار رسید.

تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند سطح 2633 دلار، مرز حمایت اصلی اونس طلاست و ماندگاری قیمت بالای این سطح، احتمال بازگشت به مرز 2656 دلار را افزایش می‌دهد. به عقیده این گروه اگر سطح یاد شده شکسته شود، فشار فروش افزایش یافته و قیمت به سطوح پایین‌تر نزول خواهد کرد.

قیمت طلای آبشده هم روز دوشنبه با 17 میلیون و 180 هزار تومان بازگشایی کرد و پس از عقب نشینی به کانال 16 میلیون تومان، در نیمه دوم معاملات با نوسان مثبت به کانال 17 میلیون تومان بازگشت و 17 میلیون و 45 هزار تومان قیمت خورد. هر گرم طلای 18 عیار در روز دوشنبه با قیمت 3 میلیون و 933 هزار تومان معامله شد. نوسانات قیمت انس جهانی تأثیر مستقیم بر قیمت این فلز در بازار داخلی داشته است و روند نزولی انس طلا باعث کاهش ارزش طلای 18 عیار نیز شده است.

با این حال، قیمت سکه امامی هم روند با تبعیت از روند نزولی اونس طلا، مسیر کاهشی را در پیش گرفت و معاملات روز دوشنبه را با 46 میلیون و 250 هزار تومان آغاز کرد و در نهایت 46 میلیون و 350 هزار تومان قیمت خورد. نیم‌سکه و ربع‌سکه هم به ترتیب با قیمت‌های 25 میلیون و 400 هزار تومان و 16 میلیون و 800 هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی هم از کانال 8 میلیون تومان خارج شد و با قیمت 7 میلیون و 900 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، حباب سکه در جریان معاملات روز دوشنبه افزایش یافت و به 19 درصد رسید که نشان‌دهنده «مقاومت بازار سکه در برابر کاهش قیمت‌هاست».

تحلیلگران بازار طلا معتقدند قیمت اونس طلا پس از سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اتفاق افتاد. به عقیده این گروه پاول دیدگاه‌های متنوعی درباره آینده قیمت سکه مطرح کرد و با اشاره به ادامه سیاست‌های انقباضی پولی برای کنترل تورم زمینه ساز افزایش ارزش دلار و کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن شد؛ موضوعی که فشار بیشتری بر بازارهای جهانی طلا وارد و قیمت اونس طلا به سطح پایین‌تر هدایت کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، تکنیکالیست‌ها معتقدند با توجه به ریزش قیمت اونس طلا، مرز 45 میلیون تومان، حمایت اصلی قیمت سکه امامی است و در صورت شکست این سطح حمایتی، سکه به سطح 44 میلیون تومان و حتی پایین‌تر از آن سقوط خواهد کرد. به عقیده این گروه، سطح حمایتی یاد شده به عنوان یک نقطه کلیدی برای معامله‌گران در نظر گرفته خواهد شد و شکستن آن می‌تواند فشار فروش را افزایش دهد و مسیر نزولی را تسریع کند. به عقیده این گروه، اگر قیمت اونس طلا به زیر 2620 دلار برسد، سکه به سطح حمایت دوم خود که مرز 43 میلیون تومان است، نزدیک خواهد شد و «حرکت نزولی اونس طلا و ادامه سیاست‌های پولی فدرال رزرو»، می‌تواند حمایت‌های جدیدی را به چالش بکشد. همچنین مرز مقاومت اولیه برای سکه امامی 46 میلیون و 800 هزار تومان است و در صورتی که قیمت از مرز یاد شده عبور کند و مقاومت بیشتری نشان دهد، قیمت به سطح 47 میلیون و 200 هزار تومان خواهد رسید که از این سطح به عنوان مقاومت کلیدی سکه یاد می شود.‌

تحلیلگران تکنیکال به برخی شاخص‌های کلیدی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) در بازار سکه هم اشاره دارند که نشان می‌دهد بازار در حالت فروش بیش از حد قرار دارد و ممکن است فرصتی برای خریداران ایجاد کند. همچنین، میانگین متحرک 50 روزه در سطح 46 میلیون تومان قرار گرفته است و اگر قیمت سکه بالاتر از این میانگین نوسان دهد، شاهد آغاز یک روند صعودی بالقوه خواهیم بود.

گروهی دیگر از معامله‌گران فنی معتقدند طلای آبشده هم در صورت شکست سطح حمایتی 16 میلیون و 820 هزار تومان، شانس عقب نشینی به مرز حمایت 15 میلیون و 820 هزار تومان را دارد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران، در صورت تداوم «تنش‌های سیاسی» و «کاهش قیمت انس طلا»، احتمال بازگشت سریالی قیمت‌ها وجود دارد. از سوی دیگر، نوسانات حباب طلا و سکه نشان‌دهنده عدم اطمینان معامله‌گران نسبت به آینده بازار است و به نظر می‌رسد بازار همچنان در وضعیت سردرگمی به سر می‌برد.

نظر شما