شناسهٔ خبر: 68939086 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

دنباله‌دار درخشانی که در آسمان پاییزی می‌درخشد

درخشش دنباله‌دار در آسمان پاییزی / حضور پس از ۸۰۰۰۰ سال

ستاره دنباله دار درخشان فردا شب برای اولین بار پس از ۸۰۰۰۰ سال با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. اما چه زمانی و کجا می‌توانیم آن را ببینیم؟

صاحب‌خبر -

طرفداران علم نجوم می‌توانند تلسکوپ‌ها و دوربین‌های خود را آماده کنند. چون این امکان وجود دارد که یک دنباله دار درخشان به طور غیرعادی آسمان شب را زیبا کند.

به گزارش همشهری آنلاین، این ستاره دنباله‌دار باید از همین حالا باید در نیمکره شمالی قابل‌مشاهده باشد؛ اگرچه قبل از طلوع آفتاب در افق بسیار پایین خواهد بود. اما بهترین مناظر در اواسط اکتبر پیش‌بینی می‌شود؛ زمانی که حتی ممکن است با چشم غیرمسلح هم قابل‌مشاهده باشد.

درخشش دنباله‌دار در آسمان پاییزی | حضور پس از ۸۰۰۰۰ سال

هیجان دیدن دنباله‌دار درخشان

به نظر می‌رسد ستاره دنباله داری که می‌توانیم آن را بدون چشم غیرمسلح مشاهده کنیم یکی از درخشان‌ترین دنباله‌دارهای سال‌های اخیر باشد؛ بنابراین ارزش دیدن دارد و می‌تواند هیجان زیادی به دنبال داشته باشد.
دم بلند آن به لطف جهت‌گیری این ستاره در درون منظومه شمسی توسط خورشید روشن خواهد شد؛ به این ترتیب برای ستاره‌شناسان روی زمین بیشتر قابل‌مشاهده خواهد بود.

دم سفید و آبی

این احتمال وجود دارد که دنباله‌دار A۳ دو دم داشته باشد؛ یکی مایل به سفید و دیگری مایل به آبی. این دنباله‌دار برای اولین‌بار در ژانویه ۲۰۲۳ توسط رصدخانه Tsuchinshan در چین موردتوجه قرار گرفت و بعداً به طور مستقل توسط آخرین سیستم هشدار زمینی برخورد سیارک ناسا (ATLAS) شناسایی شد.

ردیابی در آسمان

اخترشناسان مدت‌هاست پیشرفت این ستاره دنباله‌دار را ردیابی و مشاهده می‌کنند که روشن‌تر و به اوج دید نزدیک‌تر می‌شود برخلاف سیارک‌ها که تماماً از سنگ ساخته شده‌اند، دنباله‌دارها از یخ، سنگ و گاز تشکیل شده‌اند. هنگامی که آنها به خورشید نزدیک می‌شوند، گرما باعث می‌شود یخ آنها به گاز تبدیل شود و ذرات گردوغبار محبوس شده در یخ آزاد شود و همین امر باعث ایجاد دم زیبای آنها می‌شود.

این دنباله‌دار جدید در نیمکره جنوبی قابل‌مشاهده بوده و اکنون برای نیمکره شمالی نیز قابل‌مشاهده است.

پوسته غول‌پیکر در اطراف منظومه شمسی

بعضی از ستاره‌شناسان بر این باورند که این ستاره می‌تواند به‌اندازه ۲۰ ستاره از درخشان‌ترین ستاره‌ها در آسمان شب باشد. دنباله‌دار A۳ از ابر اورت، یک پوسته غول‌پیکر در اطراف منظومه شمسی ما که میزبان میلیون‌ها دنباله‌دار و دیگر تکه‌های یخی زباله است، می‌آید.
به گزارش سایت the-sun ممکن است شانس بیشتری برای تماشای یک‌بار پرواز در طول زندگی در عصرهای صاف در اواسط اکتبر وجود داشته باشد.

درخشش دنباله‌دار در آسمان پاییزی | حضور پس از ۸۰۰۰۰ سال

مشاهده دنباله‌دار کجا و چه زمان؟

اما کجا و چه زمان می‌توان دنباله‌دار را در بریتانیا و ایالات متحده دید؟ البته کارشناسان بر این باورند که این یک مشاهده چالش‌برانگیز خواهد بود؛ اما غیرممکن نیست.

این ستاره یک ساعت قبل از طلوع خورشید در اوج آن در افق قابل‌مشاهده خواهد بود. سپس هر چقدر که بیشتر از صبح می‌گذرد، دنباله‌دار به افق نزدیک‌تر خواهد شد. البته اوج زمانی نیست که مردم بریتانیا و ایالات متحده این صفحه‌نمایش کمیاب را ببینند.

تجربه نزدیک‌ترین فاصله به زمین

ستارگان در بریتانیا و ایالات متحده احتمالاً بهترین شانس خود را برای دیدن دنباله‌دار A۳ در آسمان پس از غروب خورشید در حدود ۱۲ اکتبر خواهند داشت.

این زمانی است که دوباره از تابش خیره‌کننده خورشید رها می‌شود و به نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین می‌رسد؛ یعنی در فاصله ایمن تقریباً ۴۴ میلیون مایلی. دنباله‌دار A۳ در صورت فلکی Ophiuchus در بالای افق رو به غرب خواهد بود.

افراد غیرمتخصص هم برای مشاهده می‌توانند یک برنامه نجومی را دانلود کنند تا به آنها بیشتر کمک شود Ophiuchus را در آسمان پیدا کنند.

اما اگر دنباله‌دار با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده باشد، آماده‌شدن برای نمایش کم‌نور ضرری نخواهد داشت. اما عاقلانه‌ترین کار آن است که یک جفت دوربین دوچشمی خوب یا یک تلسکوپ کوچک در اختیار داشته باشید تا دید شما را بهتر کند.

نظر شما