شناسهٔ خبر: 68922568 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آغاز کشت پاییزه در قم/ کشت غلات در صدر کشت‌های پاییزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم همزمان با آغاز کشت پاییزه در این استان گفت: ظرفیت قم در حوزه کشت غلات و کشت پاییزه بسیار خوب و بالقوه است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا حاجی‌رضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به آغاز کشت پاییزه و سال زراعی 1403 _ 1404 گفت: استان قم در حوزه کشت غلات و کشت پاییزه ظرفیت بالقوه بسیار خوبی دارد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کشت سال زراعی امسال افزود: امسال در سطح 6 هزار کشت گندم، 25 هزار کشت جو، 2 هزار هکتار کشت کلزا و همچنین سطح 500 هکتار کشت گیاهان دارویی برنامه‌ریزی و تقسیم کار انجام شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با نظر به تکالیف سازمان بیان کرد: ما در زمینه پشتیبانی، آموزشی و بیمه تکالیفی برای حل مشکلات و مسائل بهره‌برداران برعهده داریم. ما با توکل بر خدا سال زراعی جدید را شروع می‌کنیم.

وی عنوان کرد: ما متعهد شده‌ایم که باتوجه به شرایط اقلیمی و وضعیت بارندگی امسال، با تکیه بر توانایی‌های سازمان در حوزه امینت غذایی و مأموریت‌های مجموعه جهاد کشاورزی به تکالیف خود عمل کنیم.

به گزارش تسنیم، امسال 31 هزار هکتار از مزارع قم در جریان کشت پاییزه به زیر کشت غلات گندم و جو می‌رود. علاوه بر گندم و جو، در کشت پاییزه امسال، 2 هزار هکتار دانه روغنی کلزا برای کمک به تامین و تولید روغن خوراکی مورد نیاز مردم و 700 هکتار قصیل جو و 500 هکتار نیز گیاه تریتیکاله برای کمک به تامین علوفه مورد نیاز دامداران در قم کشت می‌شود.

بخش کشاورزی قم در زمینه‌های مختلف در سطح کشور دارای جایگاه مطلوبی است که از جمله آن می‌توان به رتبه ششم در تولید گوشت ماهیان خاویاری، رتبه هفتم تولید خاویار پرورشی، رتبه دهم ماهیان زینتی، رتبه سوم در تولید مرغ تخم‌گذار و تخم مرغ، رتبه سوم تولید توت و رتبه‌های ملی دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

این بخش 6 درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین 50 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال 800 هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است که هدفگذاری شده میزان تولید محصولات کشاورزی استان در بخش‌های مختلف امسال به بیش از 930 هزار تُن برسد.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود 50 درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای پیام/

نظر شما