شناسهٔ خبر: 68883002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

آیتی: تندروها اجازه مذاکره با آمریکا نمی‌دهند/قدرت‌ پنهان، تصمیمات پزشکیان را وتو می‌کند

مهدی آیتی، تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا دولت سایه یا قدرت‌های پنهان اجازه احیای برجام را به دولت می‌دهند، به‌ خبرنگار «چندثانیه» می‌گوید:

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

همه آنهایی که وطن‌پرست و به‌فکر آینده مملکت هستند بر این موضوع تاکید دارند که عدم رابطه با غرب باعث ادامه چالش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خواهد شد به این دلیل حتی یک روز هم نباید در بازگشت به برجام تاخیر شود. امضای توافق‌نامه‌ای مانند برجام باعث صلح و آرامش در خاورمیانه می‌شود ولی این «مافیای شرق» و «قدرت‌های پنهان داخلی» هستند که اجازه رسیدن به‌توافق را نمی‌دهند. 

تندروها با شعارهای آرمانی می‌خواهند جنگ با آمریکا را ادامه دهند. آنهایی که این دیدگاه را دارند هرگز نمی‌خواهند ایران با آمریکا و اروپا روابط عادی داشته باشد. 

در حالی که رییس جمهور دائما از بهبود روابط صحبت می‌کند، گروه‌های تندرو مانند «کیهان» و «روزنامه جوان» شروع به تهدید و انتقاد از پزشکیان کردند. پیام ایران به‌جای اینکه پیامدهای صلح داشته باشد همواره طعم و مزه جنگ می‌دهد. رییس جمهور حرکت برای رسیدن به صلح را آغاز کرده ولی پیش بینی اینکه بتواند برجام دیگری امضا کند پیچیده است.  در مورد احیای برجام هیچ روزنه امیدوار کننده‌ای وجود ندارد. 

سیاست داخلی ایران در پنجه‌های قطب‌ها و مراکز قدرت قبیله‌ای است که به‌آنها قدرت‌های پنهان می‌گوییم. در واقع این قدرت‌های پنهان هستند که آینده ملت را ترسیم می‌کنند و دولت نمی‌تواند نقش چندانی ایفا کند. شبکه‌های قدرت به‌راحتی تصمیمات دولت‌ها را وتو خواهند کرد. آنها فکر می‌کنند برای نجات انسان‌ها حتما باید جنگ را ادامه داد. 

«دولت سایه» را شاید بتوانیم در جبهه پایداری و دیگر شاخه‌های تندرو خلاصه کنیم ولی قدرت‌های پنهان، بزرگ‌تر از دولت سایه هستند. در واقع دولت سایه بخشی از قدرت پنهان است که با چهره آنها بیشتر آشنایی داریم. 

در سال‌های بعد از انقلاب، ۹ بار نزدیک به رابطه کامل با آمریکا بودیم که هر بار قدرت پنهان بساط مذاکرات را بر هم زد و باز هم این کار را خواهد کرد. قدرت‌های پنهان به‌نوعی سربازهای پیاده مافیاهای جهانی محسوب می‌شوند. رابطه ایران و آمریکا همواره زیر سایه مافیای شرق و غرب قرار دارد. 

این تنها ترامپ نبود که میزمذاکره را ترک کرده بلکه مسکو و پکن هم نمی‌خواهند چیزی به‌نام برجام باقی بماند. روسیه و چین نمی‌خواهند ایران و آمریکا روابط خوبی داشته باشند. قدرت‌های پنهان خواسته یا ناخواسته در برنامه‌های مافیای چین و روسیه حضوری فعال دارند.

منبع: چندثانیه 

نظر شما