شناسهٔ خبر: 68757965 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گزارش جدید FTC «نظارت گسترده» شبکه‌های اجتماعی بر کاربران خود را نشان می‌دهد

FTC با اشاره به این موضوع می‌گوید که به شبکه‌های اجتماعی برای تنظیم شیوه‌های تجاری خود نمی‌توان اعتماد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) گزارش جدیدی درباره سیاست‌های جمع‌آوری داده‌ها توسط شبکه های اجتماعی و سرویس‌های پخش ویدیو منتشر کرده است. گزارش FTC نشان می‌دهد که این پلتفرم‌ها نه‌تنها بر مصرف‌کنندگان نظارت دارند، بلکه اغلب اطلاعات گسترده‌ای از آن‌ها را به‌طور نامحدود نگه می‌دارند. با اشاره به این دلایل گفته‌شده، نمی‌توان به این پلتفرم‌ها برای تنظیم کسب‌وکار خود اعتماد کرد.

در گزارش FTC گفته شده با توجه به میلیاردها دلاری که شرکت‌ها از جمع‌آوری داده‌های کاربران کسب می‌کنند، «خودگردانی آن‌ها یک موضوع شکست خورده است.» در ادامه این گزارش آمده است: «پیش‌بینی، شکل‌دهی و کسب درآمد از رفتار انسانی با نظارت تجاری بسیار سودآور است و شرکت‌ها را به باارزش‌ترین شرکت‌های کره زمین تبدیل کرده است و قراردادن صنعت در راس امور نتایج قابل‌پیش‌بینی داشته است.»

FTC می‌گوید که مشکل به مدل کسب‌وکار یک شرکت خاص مربوط نمی‌شود، بلکه ساختارهای انگیزشی صنعت است که به جمع‌آوری و کسب درآمد از داده‌های کاربر توسط سرویس‌هایی نظیر شبکه های اجتماعی پاداش می‌دهد.

«لینا خان»، رئیس FTC، می‌گوید: «هرچند این اقدامات نظارتی برای شرکت‌ها سودآور است، اما می‌تواند حریم خصوصی افراد را به خطر بیندازد، آزادی آن‌ها را تهدید کند و آن‌ها را در معرض آسیب‌های زیادی مانند سرقت هویت و تعقیب قرار دهد. شکست چند شرکت فناوری در محافظت کافی از کودکان و نوجوانان نیز به‌طور ویژه نگران‌کننده است.»

گزارش FTC به کدام شبکه های اجتماعی اشاره دارد؟

گزارش FTC براساس سؤالاتی نوشته شده که سال 2020 برای 9 شرکت دارنده شبکه اجتماعی ارسال شده است و به کمیسون اجازه می‌دهد تا بدون اجرای قوانین خاص، مطالعات خود را انجام دهد. سؤالات برای آمازون (مالک توییچ)، فیسبوک، یوتیوب، ایکس، اسنپ، بایت‌دنس (مالک تیک‌تاک)، ردیت، دیسکورد و متا (مالک واتس‌اپ و اینستاگرام) ارسال شده است و روی شیوه‌های جمع‌آوری و نگهداری داده‌های کاربران و تأثیر آن بر کودکان و نوجوانان تمرکز داشته‌اند.

نکته قابل‌توجه دیگر این گزارش 129 صفحه‌ای، این است که حتی داده‌های افرادی که از این پلتفرم‌ها استفاده نمی‌کنند نیز جمع‌آوری می‌شود. همچنین شرکت‌های فناوری، داده‌های مصرف‌کنندگان خود را از منابع مختلفی مانند تبلیغ‌کنندگان یا استنتاج الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی به دست می‌آورند.

کمیسیون تجارت فدرال در انتهای گزارش خود به توضیح توصیه‌هایی برای محدودکردن این تکنیک‌ها می‌پردازد. همچنین کنگره را تشویق می‌کند تا قوانین جامع حفظ حریم‌خصوصی را برای محدودکردن نظارت تصویب کند.

نظر شما