شناسهٔ خبر: 68725339 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

آیت الله رشاد در وبینار یازدهم کنفرانس وحدت اسلامی:

تقوا به عنوان یک ابر ارزش مایه امتیاز برای مسلمانان است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه تقوا به عنوان یک ابر ارزش مایه امتیاز برای مسلمانان است،گفت: اگر بخواهند برتر بودن را میان دو مسلمان تشخیص دهند، چیزی به جز تقوا نمی‌تواند موجب فخر و برتری آنان شود. مقایسه قاعدین و مجاهدین مثال خوبی برای این مسئله است. در واقع کسانی که کف میدان حضور دارند، در مقابل کسانی که بدون عذر ، خانه نشینی را بر جهاد برگزیدند، برتری دارند.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در وبینار یازدهم کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که هنوز جامعه اسلامی شخصیت افرادی همانند شهید اسماعیل هنیه را نشناخته است. در این موضوع دو مورد است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: یکی آن ارزش‌هایی است که شخصیت قهرمانان جبهه مقاومت را ساخته است. در واقع برخی ارزش‌ها از نظر قرآن کریم ابر ارزش به حساب می‌آیند و مابقی آنها در ذیل آن ابر ارزش‌ها قرار دارد. برای مثال تقوا، جهاد، معرفت، آگاهی و بصیرت که مجموعه این ارزش‌ها تبدیل به محورهای وحدت اسلامی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: مسلمانانی که نسبت به سرنوشت دیگر مسلمانان احساس مسئولیت می‌کنند و تا پای جان پای کار مذاهب و ملل اسلامی حاضر می‌شوند و برای برادر مسلمان خود جان می‌بازند و اختلافات را کنار می‌گذارند و به مشترکات حتی در جنبه های سلبی هم توجه دارند، دارای تقوا هستند.

وی ادامه داد: ما مسلمانان دشمن مشترک داریم و برای از بین بردن آن هم باید کنار یکدیگر باشیم و باید گفت ایستادگی مقابل دشمن مشترک هم از جمله موارد مهم تقوا است.

آیت الله رشاد با بیان اینکه تقوا به عنوان یک ابر ارزش مایه امتیاز برای مسلمانان است،گفت: اگر بخواهند برتر بودن را میان دو مسلمان تشخیص دهند، چیزی به جز تقوا نمی‌تواند موجب فخر و برتری آنان شود. مقایسه قاعدین و مجاهدین مثال خوبی برای این مسئله است. در واقع کسانی که کف میدان حضور دارند در مقابل کسانی که بدون عذر، خانه نشینی را بر جهاد برگزیدند، برتری دارند.

وی با بیان اینکه تقوا هم انواع دارد و هم مراتب، گفت: ما تقوای فطری داریم به این معنی که انسان بی آن که تعالیم اسلامی را در دسترس داشته باشد از رذایل خلقت پرهیز می‌‌کند. در تقوای عقلی، انسان به حکم عقل از رذایل پرهیز می‌کند و حکم عقل به فضایل ملتزم است، البته ما یک تقوای شرعی و دینی هم داریم که آن را از وحی اتخاذ می‌کنیم. 

آیت الله رشاد با تاکید بر این نکته که ابر ارزش دیگری که در قرآن کریم به آن اشاره شده، علم وهبی است، گفت: شخصیتی که در خود چنین ابر ارزش هایی را داشته باشد، شخصیتی جاذب و محبوب می‌شود، آنکه خداوند متعال دل‌ها را به حب او درگیر کرده باشد.

وی ادامه داد: شهید اسماعیل هنیه به نظر من جزو این دسته شخصیتی به حساب می‌آید؛ چراکه او از یک آگاهی، بصیرت و معرفت وهبی برخوردار بود و همه عمر خود را در نبرد گذراند و نماد واقعی وحدت و اتحاد به حساب می‌آمد. هرچند باید با کمال تاسف بگوییم که برخی از مسلمانان هنوز او را نشناخته اند و برخی از حکام کشورهای اسلامی مقابل او قرار گرفته و با جلادهای رژیم صهیونیستی در ارتباط بودند.

آیت الله رشاد خاطر نشان کرد: آینده مسئله فلسطین در گرو وحدت مسلمانان است که باعث پاک شدن منطقه از لوث وجود صهیونیست ها می‌شود. اگر بعضی از سران خود فروخته و ترسو با توده میلیاردی مسلمانان که آرمان فلسطین برایشان اولین آرمان است، همراهی کنند، پیروزی جبهه مقاومت حتمی است.

وی در پایان گفت: ما امروز همه مسلمانان را برای آزاد سازی فلسطین فرا می‌خوانیم، مسلمانان اگر برای تحقق وحدت اسلامی تلاش کنند قطعا آینده فلسطین و منطقه بسیار روشن خواهد بود.


انتهای پیام/
 

نظر شما