شناسهٔ خبر: 68714384 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

در آستانه کاهش نرخ بهره فدرال رزرو؛

سهام جهانی اوج گرفت/ دلار افت کرد

منبع: اکوایران

اقتصادنیوز: انتظارات سرمایه‌گذاران جهانی از کاهش نرخ بهره آمریکا در روز چهارشنبه از سوی فدرال رزرو سبب شد امروز شاخص‌های سهام جهان با افزایش مواجه شوند. این درحالی است که شاخص دلار و بازده اوراق افت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،  سه‌شنبه یعنی یک روز قبل از اینکه فدرال رزرو آمریکا چرخه کاهش نرخ بهره خود را آغاز کند سهام اروپا صعود کرد، درحالی که ارزش دلار آمریکا با کاهش مواجه شد.

براساس گزارشی از رویترز، سرمایه‌گذاران همچنان روی تصمیم فدرال رزرو متمرکز هستند درحالی که هفته گذشته شانس دو مرحله افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره افزایش یافته بود.

بازارهای آتی بطور کامل روی یک مرحله کاهش 0.25 درصدی قیمتگذاری کرده‌اند، و پس از انتشار گزارش‌های رسانه‌ای که چشم انداز کاهش تهاجمی‌تر نرخ بهره را احیا کردند اکنون نشان می‌دهند که فدرال رزرو ممکن است به احتمال 65 درصد فردا نرخ بهره را تا 0.5 واحد درصد کاهش دهد.

قیمتگذاری مجدد بازار به نفع کاهش شدیدتر نرخ بهره، دارایی‌های ریسکی را تقویت و دلار و بازده اوراق را تضعیف کرد.

خبر مرتبط
بازار سهام جهانی فرو ریخت

اقتصادنیوز: با آماده شدن فدرال رزرو برای افزایش مجدد نرخ‌های بهره، بازارهای آسیایی امروز دوشنبه و آغاز هفته کلیدی برای سهام، سقوط کردند.

به گفته ادی کندی، تحلیلگر در مدیریت سرمایه‌گذاری ملبورن، همه درحال قیمتگذاری روی «فرود نرم اقتصاد آمریکا» هستند و فدرال رزرو کاملا روشن کرده است که ما در فضای کاهش نرخ بهره هستیم. به طور کلی، سهام پس از چنین فضایی شرایط خوبی دارند.

شاخص سهام STOXX 600 اروپا با 0.6 درصد افزایش به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته رسید. شاخص DAX آلمان، شاخص 100 FTSE انگلستان و شاخص CAC 40 فرانسه نیز حدود 0.6 درصد افزایش داشتند.

شاخص MSCI از سهام آسیا-پاسفیک نیز 0.5 درصد رشد کرد و معاملات آتی S&P 500 و Nasdaq نیز افزایش یافتند.

نیل شیرینگ، اقتصاددان ارشد در کپیتال اکونومیکس معتقد است که کاهش 0.5 واحد درصدی نرخ بهره در این هفته تا حد زیادی به این ایده وابسته است که نرخ‌های بهره بسیار بالاتر از تخمین‌ها از «نرخ بهره خنثی» هستند.

به گفته او، اگر مقامات فدرال رزرو تشخیص دهند که حفظ سیاست در محدوده انقباضی برای مدت طولانی، ریسک غیرضروری برای اقتصاد ایجاد می‌کند، در این صورت دلیلی برای تعلل وجود ندارد؛ اما مشکل این است که این یک مانع بزرگ برای کاهش نرخ بهره به مقدار زیاد است، به ویژه در ابتدای چرخه کاهش، چراکه این تصور را ایجاد می‌کند که بانکداران مرکزی اشتباه کرده‌اند و از روند عقب مانده‌اند. بازارها تقریبا 1.2 واحد درصد کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا دسامبر را قیمتگذاری کرده‌اند.

بازده اوراق دو ساله آمریکا، که معمولا نشان دهنده انتظارات نرخ‌های بهره کوتاه مدت است در جلسه معاملاتی قبل به 3.528 درصد رسید که پایین‌ترین حد آن در دوسال گذشته است.

بازده اوراق 10 ساله آمریکا اما با اندکی تغییر روی 3.617 قرار گرفت.

 

نظر شما