شناسهٔ خبر: 68712535 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک مسئول دولتی:

برنامه استقرار الگوی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و آبریز کلید خورد

یک مسئول دولتی گفت: برنامه استقرار الگوی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و آبریز با رویکردهای نوین توسط سازمان برنامه و بودجه و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، مردم و ذی‌نفعان از امسال کلید خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید نوری، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بهبود شاخص‌های سلامت حوزه‌های آبخیز، رفع چالش‌های منابع طبیعی و محیط زیست و افزایش تاب‌آوری اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی با توجه به تغییرات جهانی و منطقه‌ای اقلیم از اهداف مهم این برنامه ۵ ساله است.

وی افزود: برای این برنامه که با همکاری نهادها و دستگاه‌های اجرایی همچون وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست اجرا خواهد شد، یک مدل مدیریت جامع حوزه آبخیز در سطح ملی و در قالب دو پایلوت بزرگ اترک‌رود و گرگان رود و قره‌سو طراحی شده که استان‌های خراسان شمالی، گلستان، خراسان رضوی و سمنان را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه استقرار الگوی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و آبریز از امسال کلید خورده است، اظهار کرد: سال ۱۴۰۴ این برنامه توسعه پیدا می‌کند و در سال ۱۴۰۵ به طور کامل در سطح دو پایلوت به مساحت حدود هشت میلیون هکتار اجرا و سپس دستاوردها و یافته‌های آن برای برنامه‌ریزی کلان وارد عرصه ملی می‌شود.

نوری توضیح داد: در این دو پایلوت، روح حاکم بر مدیریت جامع حوزه آبخیز، تحلیل سازگاری با تغییرات امروز و آینده مؤثر بر منابع زیستی، آب و خاک و اکوسیستم‌های منطقه، ایران و در سطح جهان است.

وی گفت: با توجه به وجود ناترازی‌ها در سطح آب، خاک و پوشش گیاهی و همچنین وجود ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و سرمایه‌های اکولوژیکی، انسانی و فرهنگی کشور، این کلیدی‌ترین برنامه برای مدیریت جامع سرزمین، کاهش نرخ تخریب و احیای منابع طبیعی است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: اجرای برنامه استقرار الگوی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و آبریز، مشارکت جدی خیرین، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی، قانونی و بهره‌گیری از تجربیات و دستاوردهای ملی و بین‌المللی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه جهان با تغییر کاربری اراضی، پوشش گیاهی، آب و هوایی و مهاجرت‌ها روبرو شده است، اذعان کرد: سازگاری با این چالش‌ها به هماهنگی مفهومی و اجرایی در قالب یک برنامه تلفیقی سازگار با این تغییرات و سناریومحور در مقیاس حوزه‌های آبخیز نیاز دارد تا آب، غذا، پوشش گیاهی و انرژی در یک همبست اجرایی با هم دیده شود.

نوری ادامه داد: این هماهنگی بدون یک مدیریت یکپارچه، هماهنگ و جامع اتفاق نمی‌افتد.

وی ابراز امیدواری کرد که در قالب دو پایلوت تعیین شده در حوزه‌های آبخیز، طرح‌ها و پروژه‌هایی که به طور مستقیم موجب افزایش تخریب سرزمین می‌شوند حذف و طرح‌هایی که به بهبود سرزمین و سلامت حوزه‌های آبخیز کمک می‌کنند در اولویت قرار گیرند.

نوری در همین حال تصریح کرد: در این برنامه، اعتبارات مورد نیاز برای اجرای دو پایلوت، بر اساس سهم و نقش‌آفرینی نهادها و دستگاه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه و با مشورت، تعامل و هم‌افزایی تعیین می‌شود.

نظر شما