شناسهٔ خبر: 68712211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خالد مشعل: حماس رفتنی نیست

مقام سیاسی ارشد حماس گفت جنبش مقاومت فلسطین در مسیر پیروزی است و تلاش صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن‌ها برای جایگزین کردن حماس در غزه، توهمی است که به واقعیت بدل نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

«خالد مشعل» رئیس جنبش حماس در خارج از فلسطین با بیان اینکه حماس در حال پیروزی بوده و نقشی سازنده در فردای غزه خواهد داشت، گفت: «حماس (در جنگ) دست بالا را دارد. آن‌ها ثابت‌قدم مانده و ارتش اسرائیل را به وضعیت فرسایشی دچار کرده‌اند.»

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، خالد مشعل یکی از رهبران سیاسی ارشد این جنبش بوده و در تصمیم‌گیری‌های آن نقشی تأثیرگذار دارد. او که در سال ۱۹۹۷ از یک ترور نافرجام جان سالم به در برد، بیش از ۲ دهه است که در صحنه سیاسی حماس نقش پررنگی ایفا می‌کند.

خالد مشعل در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفت مقامات حماس عجله‌ای برای آتش‌بس ندارند و حاضر نیستند برای برقراری آتش‌بس، از خواسته‌ها و حقوق اساسی مردم غزه دست بکشند. حماس خواستار پایان قطعی جنگ و خروج دائمی نظامیان صهیونیست از نوار غزه است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل جنگ غزه با رژیم صهیونیستی هم‌نظر بود و تاکید داشت که حماس باید از بین برود، اما واشنگتن اکنون این مسئله را به عنوان یک هدف معرفی نمی‌کند و آمریکا و رژیم اشغالگر با حماس وارد مذاکره شده‌اند. به گفته خالد مشعل، این بدین معناست که ایالات متحده می‌داند حماس رفتنی نیست و نمی‌توان آن را از بین برد.

این مقام سیاسی حماس با بیان اینکه آمریکایی‌ها در ابتدا درباره مدیریت غزه پس از نابودی حماس صحبت می‌کردند، گفت آن‌ها اکنون در مذاکرات می‌گویند که باید منتظر پاسخ حماس بمانند. به گفته مشعل، این یعنی آن‌ها عملاً حماس را به رسمیت شناخته‌اند.

خالد مشعل در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفت گرچه حماس برخی از فرماندهان و اعضای خود را در حملات رژیم صهیونیستی از دست داده، اما جنبش مقاومت فلسطین بی‌شک در آینده این باریکه پس از جنگ نقشی پررنگ خواهد داشت.

او همچنین در واکنش به تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای یافتن یک جایگزین برای حماس در غزه، گفت: «تمام این توهمات مربوط به گذشته است. این تصور که حماس در غزه حضور نداشته باشد یا بر امور نفوذ نداشته باشد یک فرض اشتباه است. تنها فلسطینیان می‌توانند امور این منطقه را مدیریت کنند.»

خالد مشعل در ادامه گفت هدف از عملیات طوفان الاقصی تحمیل یک شکست نظامی به رژیم صهیونیستی نبوده، بلکه حماس سعی داشت با این حمله به آن‌ها نشان دهد که سیاست‌هایشان در قبال غزه دیگر جواب نمی‌دهد.

او گفت: «قبل از هفتم اکتبر، غزه داشت آرام‌آرام از بین می‌رفت. در یک زندان بزرگ بودیم و می‌خواستیم از این وضعیت خلاص شویم.»/ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما