شناسهٔ خبر: 68711641 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاد دانشگاه و بانوی پژوهشگر لبنانی عنوان کرد؛

مبارزه با ظلم و آراسته شدن به عدل از شرایط رسیدن به اخوت اسلامی

سمانه نوری زاده قصری

بانوی پژوهشگر لبنانی تاکیدکرد: مسئله فلسطین امروز و در همه زمان‌ها معیار حق و باطل بوده و کره زمین امروز به دو بخش تقسیم می شود؛ فلسطین و حامیان آن و صهیونیست‌ها و حامیان آنها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دلال عباس، استاد دانشگاه و بانوی پژوهشگر لبنانی در ششمین وبینار سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار می‌شود، در رابطه با رهیافت‌های ترویج الگوی اخوت اسلامی و فضائل اخلاقی در همزیستی مسلمانان، اظهار داشت: منابعی که مسلمانان باید برای رسیدن به برادری اسلامی بر آن تکیه کنند، قرآن کریم، سنت پیامبر (ص) و احادیث صحیحی است که مورد توافق قرار داشته و با اوامر و نواهی قرآن مخالفتی ندارد.

وی مبارزه با ظلم و آراسته شدن به عدل در تعامل با یکدیگر را از دیگر شرایط رسیدن به اخوت اسلامی نام برد و تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) اصحاب با اخلاص خود را به عنوان الگو برای مسلمانان قرار داده است.

این بانوی لبنانی در این باره توضیح داد: صفات اصحاب با اخلاص پیامبر (ص) که باید الگوی مسلمانان قرار بگیرند در قرآن کریم ذکر شده و فرموده است: "مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا؛ محمد [ص] پیامبر خدا و کسانی که با او هستند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند. آنان را در رکوع و سجود می‌‏بینی، فضل و خشنودی خدا را خواستارند. علامت آنان بر اثر سجود در چهره‌‏هایشان است. این صفت ایشان در تورات و مثل آنها در انجیل است. چون کشته‏‌ای است که جوانه خود برآورد و آن را مایه دهد تا ستبر شود و بر ساقه‌‏های خود بایستد و دهقانان را به شگفت آورد تا از [انبوهی] آنان [خدا] کافران را به خشم دراندازد، خدا به کسانی از آنان که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‏‌اند، آمرزش و پاداش بزرگی وعده داده‏ است."

وی در ادامه تصریح کرد: مسلمانان باید همان گونه که این آیه می‌فرماید، با دشمنان سختگیر باشند. آیا امروز دشمن‌تر، ظالم‌تر و وحشی‌تر از صهیونیست‌ها و حامیان آنها بر روی زمین وجود دارد؟ مؤمنان باید با یکدیگر مهربان باشند و چه کسی امروز بیش از مردم غزه به محبت و رحمت نیازمند است؟ امروز هیچ عذری از هیچکس پذیرفته نیست چراکه رسانه‌ها در هر لحظه، آنچه را که صهیونیست‌ها در حق زنان و کودکان غزه روا می‌دارند، روایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه خداوند، ظلم و خضوع در برابر ظالم را حرام کرده است، این سوال را مطرح کرد که امروز چه کسی از صهیونیست‌ها ظالم‌تر است.

این بانوی لبنانی در پایان با تاکید بر اینکه مسلمانان باید به دنبال مشترکات خود باشند، خاطرنشان کرد: مسئله فلسطین امروز و در همه زمان‌ها معیار حق و باطل بوده و کره زمین امروز به دو بخش تقسیم می‌شود؛ فلسطین و حامیان آن و صهیونیست‌ها و حامیان آنها.

نظر شما