شناسهٔ خبر: 68705834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

السودانی: جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی به زودی اعلام می‌شود

نخست وزیر عراق گفت دیگر نیازی به نیروهای آمریکایی در کشورش نیست و او قصد دارد به زودی جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی اعلام کند.

صاحب‌خبر -


به گزارش قدس (قدسنا)، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در مصاحبه با بلومبرگ گفت: وقتی داعش دیگر چالش واقعی نیست پس نیازی به حضور ائتلاف آمریکا در عراق نیست. دلایل حضور ائتلاف آمریکا در عراق به پایان رسیده است و عراق ۲۰۲۴ دیگر عراق ۲۰۱۴ نیست. ما از مرحله جنگ‌ها به مرحله ثبات رسیده‌ایم. ما مذاکرات صریحی با ائتلاف بین المللی داشتیم و کمیته دوجانبه‌ای را برای عقب نشینی نیروهای ائتلاف تشکیل دادیم.

 

آمریکا حدود ۲۵۰۰ پرسنل نظامی در عراق دارد که میراث ائتلافی به رهبری آمریکا است که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با داعش تشکیل شد. حضور سربازان آمریکایی و دیگر کشورها در عراق از نظر سیاسی حساس است و بسیاری از شهروندان و سیاستمداران خواهان خروج آنها هستند.

 

السودانی گفت او این موضوع را با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هنگامی که آنها در ماه آوریل در واشنگتن دیدار کردند و کشورهایشان در مورد خروج به توافق رسیدند، به بررسی گذاشته است.

 

السودانی از پیامدهای جنگ غزه ابراز تاسف کرد و گفت خاورمیانه در مرحله "خطرناکی" قرار دارد. او بر حمایت دولتش از فلسطینی‌ها تاکید کرد و گفت: ما با طرفی روبرو هستیم که نظام بین‌الملل را با همه کنوانسیون‌ها و توافق‌هایش به رسمیت نمی‌شناسد.

 

نخست‌وزیر عراق همچنین گزارش نیویورک تایمز مبنی بر تاسیس دفاتر حماس و انصارالله یمن در بغداد را تکذیب کرد و گفت: در اینجا هیچ دفتر رسمی از این دست وجود ندارد. با این حال، او افزود این گروه‌ها ممکن است نمایندگانی در کشور داشته باشند.

 

السودانی گفت: ایران حامی روند سیاسی و تلاش‌های عراق در مبارزه با تروریسم بوده است. عراق تنها کشور در منطقه است که روابط خوبی با ایران و آمریکا دارد و دولت او در تلاش است از روابط نزدیک خود با ایران و آمریکا برای بهبود روابط بین آنها استفاده کند، اما او جزئیاتی درباره چگونگی آن ارائه نکرد.

 

انتهای پیام/ع.خ/26

نظر شما