شناسهٔ خبر: 68701784 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بورس؛

عشقی: امیدوارم دکتر صیدی بتواند اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند

مجید عشقی از وزیر اقتصاد برای انتخاب دکتر صیدی به عنوان رییس سازمان بورس تقدیر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، مجید عشقی رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم با ارائه گزارشی از عملکرد ۳ ساله خود گفت: اتفاقاتی که در این مدت رخ داد و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها به نصف منجر شد، بر روند بازار سرمایه موثر بود.

وی گفت: معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از ۲۵ درصد به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

عشقی افزود: در این مدت بیش از ۳۰۰ مجوز جدید نهاد مالی با هدف انحصارشکنی و افزایش رقابت صادر شد و تعداد نهادهای مالی بورسی از ۷۰۰ نهاد به بیش از هزار نهاد رسید.

رییس سابق سازمان بورس بیان کرد:‌ در ۳ سال گذشته توزیع سود نقدی بین سهامداران ساماندهی شد. در این ۳ سال دستورالعمل حاکمیت شرکتی اصلاح شد اما هنوز راهی طولانی تا اعمال کامل این مقررات در پیش داریم.

وی گفت: فقط اصلاح بند س قانون بودجه بیش از ۶ ماه وقت و انرژی مدیریت سازمان بورس را مصروف خود کرد.

عشقی بیان کرد: سهم بازار سرمایه از تامین مالی به ۳۰ درصد افزایش یافته است. ساختار سهام عدالت به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. اما با این حال تلاش کردیم مجامع سرمایه‌گذاری استاتی برگزار و سهام عدالت آزاد شود.

رییس سابق سازمان بورس گفت:‌ نرخ گاز ۱۱ و نرخ برق بیش از ۲۰ درصد در این ۳ سال افزایش یافت. نرخ بهره هم به بیش از ۳۰ درصد رسید که با این نرخ هیچ سرمایه‌گذاری توجیه ندارد. نکته بعدی شکست هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی بود که اثرات همه آن‌ها در عرض چند ثانیه بر بورس به شکل چند برابری مشاهده می‌شد.

وی گفت: افزایش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بلزار آزاد هم موجب شد عملا شرکت‌های بورسی به واردکننده‌ها یارانه بپردلزند. اتفاقات سیاسی رخ داده در ۳ سال گذشته موجب شد ریسک سیستماتیک بورس به شدت افزایش یابد.

او هم‌چنین از وزیر اقتصاد به خاطر انتخاب دکتر صیدی تقدیر کرد و برای رییس جدید سازمان بورس در بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه تقدیر و سپاسگزاری کرد.

نظر شما