شناسهٔ خبر: 68695461 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

رگبار باران و رعد و برق در ۱۴ استان/ وزش باد نسبتا شدید در ۱۹ استان

سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع رگبار باران و رعد و برق در ۱۴ استان همچنین وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۹ استان هشدار داد.

صاحب‌خبر -

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گرد و خاک دوشنبه (۲۶ شهریور) در مازندران، گلستان، نیمه شرقی خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال سمنان، دامنه و ارتفاعات استان تهران، شرق سیستان و بلوچستان و نیمه غربی هرمزگان، سه شنبه (۲۷ شهریور) در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان و ارتفاعات شمالی زنجان، چهارشنبه (۲۸ شهریور) در آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات استانهای تهران، البرز، زنجان و سمنان پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این شرایط جوی پنجشنبه (۲۹ شهریور) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، مازندران و ارتفاعات و دامنه استان‌های گلستان، سمنان، تهران و البرز، جمعه (۳۰ شهریور) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، نیمه شمالی زنجان، گیلان، مازندران و گلستان و شنبه (۳۱ شهریور) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، نیمه شمالی زنجان دور از انتظار نیست.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وقوع صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلو‎ل‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع و انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش گرادیان فشاری آمده است: وزش باد نسبتا شدید در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک دوشنبه (۲۶ شهریور) در کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، سمنان، اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و نیمه غربی هرمزگان، سه شنبه (۲۷ شهریور) در جنوب آذربایجان غربی، زنجان، مرکزی، قم، ایلام، همدان، کرمانشاه، کردستان، جنوب و شرق سمنان و شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و چهارشنبه (۲۸ شهریور) در سمنان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، قم، مرکزی، البرز، تهران، اصفهان و خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت آب و هوایی پنجشنبه (۲۹ شهریور) در سمنان، خراسان رضوی، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، قم، مرکزی، اصفهان، تهران، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، تهران و البرز، جمعه (۳۰ شهریور) در همدان، کرمانشاه، مرکزی، لرستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، سمنان و شنبه (۳۱ شهریور) در همدان، مرکزی، لرستان، سمنان، خراسان رضوی و خوزستان رخ خواهد داد.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، آسیب به محصولات کشاورزی، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد و...، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره، درختان کهن‌سال، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی در باغات و مزارع، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند./ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما