شناسهٔ خبر: 68694538 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان شهدار داد؛

عدم دستيابي به «خودکفايي» در صورت تداوم کشاورزي سنتي

صاحب‌خبر -
عدم دستيابي به «خودکفايي» در صورت تداوم کشاورزي سنتي

خبرگزاری آریا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه کشاورزی سنتی دستیابی به خودکفایی در تولیدات محصولات کشاورزی را غیرممکن می‌کند، افزود: برای خودکفایی راهی جز توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی نداریم.

 

 سید صمد ضیائی ظهر امروز در کارگاه آموزشی که با عنوان «افزایش بهره وری مصرف کود‌های کشاورزی» در سالن دانشکده فنی و حرفه‌ای مائده گرگان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت جهان، کاهش عرصه‌های کشاورزی ناشی از توسعه روستا‌ها، شهرک‌سازی و محدود بودن زمین‌های زراعی قابل کشت، شاهد گرایش روز افزون به کشاورزی دقیق و مدرن هستیم.

وی با بیان اینکه در کشاورزی سنتی، امکان دستیابی به خودکفایی و پاسخگویی به نیاز کشور وجود ندارد، ادامه داد: بنابر آمار اعلامی 75 تا 80 درصد کشاورزی کشور سنتی و معیشتی و مابقی نیمه مدرن است که برای تغییر رویه به سمت کشاورزی مدرن راهی جز توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی، استفاده از بذور اصلاح شده، آفت کش‌ها، کود‌ها و حاصل خیزی خاک در این بخش وجود ندارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با تأکید بر اینکه با افزایش بهره وری در واحد سطح و کاهش هدررفت آب، این مهم محقق می‌شود، افزود: ما به طور متوسط تا حدود 40 تا 60 درصد پتانسیل عملکرد را تولید می‌کنیم و باید خلاء‌های عملکردی را پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های جهان با فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی و رفتن به سمت کشاورزی مدرن به دنبال افزایش عملکرد و ارتقای امنیت غذایی هستند، خاطرنشان کرد: در این میان کشاورز هم زمانی برای جهش تولید تلاش می‌کند که ما پس از تولید به او فکر کرده باشیم.

ضیائی ظرفیت استان گلستان برای تولید بالای محصولات کشاورزی را یکی از استان‌های پرمصرف در کود‌های کشاورزی عنوان کرد و گفت: این شرکت با برگزاری اینگونه کارگاه‌های آموزشی، گامی بزرگ در اصلاح خاک و تعادل در مصرف کود برداشته است.

وی در خصوص مصرف کود‌های شیمیایی در استان توضیح داد: مصرف کود‌های شیمیایی در دیدگاه عموم مردم شاید بد باشد اما لازم بوده در کنار عناصر غذایی پرمصرف NPK، کود‌های آلی، زیستی و ریزمغذی‌ها از طریق مختلف در اختیار گیاه قرار گیرد تا خاک برای زنده ماندن دچار چالش نشده و راندمان، کیفیت محصول و بهره وری آب نیز افزایش یابد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر در انبار‌های شرکت خدمات حمایتی استان حدود 21 هزار تن انواع کود‌های شیمیایی یارانه‌ای موجود بوده که شامل هفت هزار تن ازته، 9 هزار تن پتاسه و پنج هزار تن فسفاته است، تصریح کرد: این میزان ذخیره برای شروع کشت پائیزه، مطمئن و قابل قبول است و کشاورزان هیچگونه دغدغه و نگرانی برای تأمین کود نداشته باشند.

به گزارش آریا، این کارگاه آموزشی با همت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان، با حضور 280 نفر از محققین، کشاورزان پیشرو، کارگزاران توزیع و فروش نهاده‌های کشاورزی، فروشگاه‌های سموم، مروجین و کارشناسان تولیدات گیاهی و جهش تولید مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما