شناسهٔ خبر: 68688871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

عامل سوءقصد به ترامپ به «ایلان ماسک» پیام داده بود

پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی «رایان وسلی روث» که به اتهام تیراندازی به ترامپ بازداشت شده است، مملو از پیام‌هایی است که بر مشارکت داوطلبانه او در درگیری‌های اوکراین و تلاش برای جذب نیرو برای جنگ علیه روسیه تاکید می‌کند و این مشخص می‌کند که او وسواس و دغدغه جنگ اوکراین را در ذهن داشته است.

صاحب‌خبر -

گزارش‌های متعدد رسانه‌ها به نقل از منابع امنیتی که خواستند نامشان فاش نشود، اشاره دارند مردی که در پس سوءقصد نافرجام علیه دونالد ترامپ در باشگاه گلف فلوریدا بود، با نام «رایان وسلی روث» شناسایی شده است. با این حال مقامات هنوز به طور رسمی هویت مظنون را تأیید نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این حادثه بعد از ظهر یکشنبه در حالی رخ داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری در حال بازی گلف در باشگاه گلف بین‌المللی «ترامپ» در وست پالم بیچ فلوریدا بود.

یکی از ماموران سرویس مخفی ظاهرا لوله تفنگی را دید که از حصار استراحتگاه عبور کرده بود و چندین گلوله به سمت مورد مشکوک شلیک کرد. مظنون با جا گذاشتن یک تفنگ از نوع کلاشنیکف مجهز به دوربین از صحنه متواری، اما بعدا دستگیر شد.

«ویلیام اسنایدر» کلانتر بخش «مارتین» در ایالت فلوریدا در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «فرد بازداشتی احساسات زیادی نشان نمی‌داد و اصلا نپرسید که این کار‌ها برای چیست.»

گزارش شده است که مظنون زمانی که از سوی مقامات بازداشت شد «نسبتا آرام» بود.

عامل سوءقصد به ترامپ به «ایلان ماسک» پیام داده بود

شبکه خبری «فاکس نیوز» لحظاتی پس از دستگیری مظنون عکسی از او به دست آورده است، در حالی که «کارول مارکوویچ» ستون‌نویس نشریه نیویورک‌پست، عکس دیگری از او را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد نیرو‌های امنیتی در حال بیرون کشیدن مظنون از داخل وسیله نقلیه‌اش هستند.

در حالی که هویت و انگیزه این مرد هنوز به طور رسمی توسط مقامات تایید نشده است، منابع مجری قانون به خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه خبری سی‌ان‌ان و فاکس نیوز اطلاع دادند که نام مرد بازداشت‌شده «رایان وسلی روث» است.

به گفته رسانه‌های آمریکایی و کاربران اینترنتی که حساب‌های رسانه‌های اجتماعی فرد بازداشتی را قبل از حذف آن‌ها تجزیه و تحلیل کرده‌اند، مردی به این نام به نظر می‌رسد از حامیان سرسخت اوکراین در جنگ با مسکو باشد.

به گفته «جان میلر» رئیس مجری قانون و تحلیلگر اطلاعاتی سی‌ان‌ان، پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی روث مملو از پست‌هایی بود که بر «مشارکت خودخوانده» او در درگیری‌های اوکراین و تلاش برای استخدام سربازان برای جنگ علیه روسیه تاکید می‌کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، روث بار‌ها در سال ۲۰۲۲ در ده‌ها پست غالبا بی معنی از کی‌یف حمایت شدیدی کرده و گفته بود که حاضر است برای اوکراین بجنگد و بمیرد و حتی گفته بود «ما باید کرملین را به آتش بکشیم.»

به گزارش نیویورک‌پست، او در پیامی به «ایلان ماسک» کارآفرین و میلیاردر آمریکایی و مالک شبکه اجتماعی «ایکس» نوشته بود: «من می‌خواهم از شما یک موشک بخرم. می‌خواهم آن را به کلاهکی مجهز کرده و برای پناهگاه عمارت پوتین در دریای سیاه استفاده کنم تا به زندگی او پایان دهم.»

رایان وسلی روث در سال ۲۰۲۲ چندین ماه را در کی‌یف، پایتخت اوکراین گذراند و به نیویورک‌تایمز درباره تلاش‌های خود برای استخدام سربازان سابق افغان برای جنگ در اوکراین گفت. او همچنین با نشریه نیوزویک در مورد تلاش‌هایش برای استخدام داوطلبان برای «لژیون» بین‌المللی اوکراین صحبت کرده بود.

بر اساس گزارش نیویورک‌پست، روث مکررا از سیاستمداران، از جمله ترامپ و جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا انتقاد می‌کرد.

عامل سوءقصد به ترامپ، «دغدغه» اوکراین را داشت
پیام اسنودن در ایکس

«مارجری تیلور گرین» نماینده جمهوری‌خواه کنگره هم در واکنش به این تحولات گفت، اگر هویت مظنون تایید شود، مشخص است که او «وسواس و دغدغه جنگ اوکراین را دارد که توسط ایالات متحده تامین مالی می‌شود.»

«ادوارد اسنودن» افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا، با اشاره به ارتباط ادعایی او با اوکراین و حمایت صریح از کی‌یف، این سوال را مطرح کرده است که آیا آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده با این مهاجمی که قصد تیراندازی داشته است، «تماس» داشتند یا خیر.

اسنودن در شبکه ایکس نوشت: «ما فعلا اطلاعات کمی داریم، اما با توجه به مشارکت شخصی و علنی عامل تیراندازی در فعالیت‌های نظامی در اوکراین، تصور اینکه آژانس‌های کاخ سفید بتوانند ادعای تماس صفر یا همان "دست‌های پاک" را داشته باشند، در اینجا دشوار است. کنگره باید پاسخ‌هایی بگیرد.»

در همین حال، «دونالد ترامپ جونیور» پسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مظنون به تیراندازی را یک «بیمار روانی» توصیف کرد که احتمالا «زمان زیادی را صرف تماشای تبلیغات چپ می‌کند.»

نظر شما