شناسهٔ خبر: 68682817 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

خدمات پشتیبانی شبکه، ضرورت توسعه کسب‌وکار

صاحب‌خبر - با گسترش تکنولوژی، امروزه حذف شبکه‌های کامپیوتری در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف امری غیرقابل‌تصور است. شبکه‌ها، مسیر اصلی برقراری ارتباط و به ‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در شرکت‌ها هستند که در کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های مختلف بسیار موثر می‌باشند. اما شبکه‌های کامپیوتری به دلیل مشکلات ناخواسته و غیرقابل پیش‌بینی ممکن است دچار قطعی بشوند و عملکرد سازمان را برای مدتی مختل نمایند. خدمات پشتیبانی شبکه تنها راه کاهش قطعی و پیشگیری از مشکلات سخت افزاری و نرم‌افزاری و در نتیجه بهینه سازی کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند با استفاده از پشتیبانی شبکه، احتمال وقوع مشکلات شبکه را به حداقل رسانده و با حداکثر سرعت به سمت اهداف خود گام بردارند.
 

چرا کیفیت خدمات پشتیبانی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مهم است؟

شرکت‌های پشتیبانی شبکه با ارائه مجموعه‌ای از خدمات تلاش می‌کنند رضایت مدیران و صاحبان مشاغل را جلب نمایند. اما یکی از مهم‌ترین خدماتی که شرکت‌های مختلف بر روی آن حساسیت بسیار زیادی دارند، امنیت اطلاعات و حفاظت دقیق و بی‌نقص از اطلاعات قرار گرفته در بستر شبکه است. در واقع حملات سایبری و از دست رفتن اطلاعات در مشاغل مختلف، خط قرمز مدیران است و به همین دلیل کیفیت خدمات پشتیبانی شبکه برای آنها بسیار مهم می‌باشد. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه با نصب فایروال‌ها، آنتی ویروس‌ها، نرم‌افزارهای تست نفوذپذیری، بکاپ گیری‌های منظم و بازدید‌های دوره‌ای این اطمینان را به کارفرما می‌دهند که شبکه‌‌ی کامپیوتری صد در صد امن خواهد بود و در صورت بروز مشکل در شبکه، اطلاعات به طور کامل بازیابی خواهند شد.

مشکلات رایج در شبکه‌های کامپیوتری

شاید تصور کنید پس از نصب و راه اندازی شبکه، مشکل جدی در شبکه نخواهید داشت و شبکه‌های کامپیوتری بدون پشتیبانی می‌توانند بدون نقص و قطعی کار کنند. مشکلاتی که در ادامه توضیح می‌دهیم در شبکه‌های کامپیوتری بسیار رایج هستند و برطرف کردن آنها به تخصص و تجربه در این حوزه نیاز دارد.

قطعی شبکه

قطعی در شبکه به دلیل خرابی قطعات سخت افزاری مانند سرورها، سیستم‌ها، سوئیچ‌ها،کابل‌ها، سوکت‌ها، ترانک‌های شبکه و یا مشکلات نرم افزاری مانند سرویس‌های مختلف تحت شبکه، کلاینت‌ها و سیستم‌ عامل‌های متفاوت رخ می‌دهد. این قطعی‌ها با توجه به اینکه مربوط به کدام یک از موارد گفته شده هستند، می‌توانند بخشی یا همه‌ی ارتباطات شبکه در سازمان را برای مدت نامعلوم مختل نمایند. عیب یابی و پیدا کردن مشکل گام اول در برقراری ارتباط مجدد در شبکه است که می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد و پس از آن برطرف کردن مشکل خود نیز به زمان، تخصص و مهارت کافی نیاز دارد. شرکت‌های پشتیبانی شبکه بر اساس قرارداد خود موظفند در بازدیدهای دوره‌ای، مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و آنها را رفع نمایند که این موضوع می‌تواند قطعی شبکه را بسیار کاهش دهد.

حذف اطلاعات

مشکلات و اختلالات در شبکه می‌تواند منجر به حذف اطلاعات در شبکه بشود. تصور کنید شبکه‌ی شما دچار قطعی شده است یا به دلیل مشکلات نرم‌افزاری به بخشی از آن دسترسی ندارید. پس از برطرف شدن مشکل متوجه می‌شوید اطلاعات حیاتی موجود بر روی شبکه را از دست داده‌اید. بازیابی اطلاعات در بسیاری از مواقع غیرممکن و یا بسیار هزینه‌بر هستند و ممکن است در نهایت بخشی از آنها برای همیشه از شبکه حذف شده باشند! بکاپ گیری منظم در پشتیبانی شبکه تنها راهکار حفاظت از اطلاعات تحت شبکه است و مدیران سازمان‌ها با تعیین فواصل بکاپ گیری در قرارداد خدمات پشتیبانی شبکه، بر روی سطح امنیتی و ارزش اطلاعات خود تاکید می‌کنند.

ویژگی‌های بهترین شرکت پشتیبانی شبکه

شرکت‌های متعددی به ارائه خدمات پشتیبانی شبکه مشغول هستند و همین موضوع انتخاب بهترین گزینه را مشکل می‌سازد. کیفیت خدمات پشتیبانی شبکه به اندازه خدمات راه اندازی شبکه مهم است. نکات زیر می‌توانند در انتخاب شرکت پشتیبانی شبکه به شما کمک کنند اما فراموش نکنید پس از انتخاب شرکت، تنظیم قرارداد پشتیبانی شبکه بسیار مهم است. شما باید با توجه به نیازهای سازمان خود قرارداد را تنظیم نمایید. ممکن است بعضی از خدمات تنها برای شما بار مالی داشته باشند و هرگز به آنها نیاز پیدا نکنید. در نتیجه باید بدانید چه انتظاراتی از پشتیبانی شبکه دارید و چه مواردی برای شما مهم‌تر هستند؟
 

دسترسی سریع به کارشناس پشتیبان شبکه

در هنگام بروز مشکل در شبکه کامپیوتری، اولین راه حلی که به ذهن شما می‌رسد تماس با شرکت پشتیبان شبکه است. هر چقدر فاصله زمانی این تماس با برطرف شدن مشکل شبکه کوتاه‌تر باشد؛ نشان دهنده کیفیت بالاتر خدمات پشتیبانی شبکه است. در نقطه مقابل، اگر با شرکت تماس بگیرید اما به دلایل مختلف نتوانید به کارشناس دسترسی پیدا کنید؛ این زمان طولانی‌تر خواهد شد. شاید بتوان گفت دسترسی سریع به کارشناس و بیان مشکل شبکه، مهم‌ترین ویژگی یک شرکت پشتیبانی شبکه است که باید به آن توجه کنید. تماس مستقیم با کارشناس، استفاده از خدمات کارشناس شبکه خصوصی و یا خدمات پشتیبانی شبکه 24 ساعته، می‌تواند تا مقدار زیادی روند برطرف نمودن اختلال در شبکه را سریع‌تر نماید. 

تضمین حفظ امنیت اطلاعات

در رابطه با اهمیت امنیت اطلاعات توضیح دادیم. اما بعضی از شرکت‌های پشتیان شبکه بیشتر بر روی طراحی، اجرا و استفاده از تجهیزات به روز در شبکه تمرکز دارند و امنیت اطلاعات برای آنها دارای اهمیت کمتری است که کاملاً اشتباه است. یک شرکت پشتیبانی شبکه باید خود را نسبت به حفظ امنیت اطلاعات سازمان متعهد بداند و با استفاده از ابزارهای سخت افزاری و نرم‌افزاری که در اختیار دارد امکان حذف اطلاعات تحت شبکه را به صفر برساند. مشاغل بسیار زیادی وجود دارند که امنیت اطلاعات در آنها از قطعی شبکه مهم‌تر است و حمله‌های سایبری و از دست رفتن اطلاعات محرمانه، برایشان بسیار گران تمام خواهد شد.

کارشناسان متخصص و با تجربه

تجربه در پیدا کردن دلیل قطعی در شبکه بسیار مهم است و بدون تخصص شما باید زمان زیادی را در عیب یابی شبکه از دست خواهید داد. معمولاً شرکت‌های با سابقه و معتبر از کارشناسان متخصص و با تجربه استفاده می‌کنند اما همیشه هم نمی‌توان تنها نام شرکت، تضمین کننده خدمات باکیفیت نیست. بهترین شرکت، شرکتی است که به همه‌ی موارد ذکر شده در قرارداد پشتیبانی شبکه متعهد باشد و برای کاهش حداکثری زمان برطرف نمودن مشکل شبکه بهترین کارشناسان را به کار بگیرد

خدمات پشتیبانی شبکه شامل چه مواردی است؟

پشتیبانی شبکه شامل خدمات گسترده و متنوعی است که می‌توان به سه دسته کلی خدمات سخت افزار، خدمات نرم افزار و خدمات امنیت شبکه تقسیم نمود:

خدمات سخت افزار شبکه

مواردی مانند آماده سازی زیرسازی شبکه، نصب و راه‌اندازی سرورهای جدید، ارتقا سخت‌افزار شبکه، بازدید دوره‌ای و اطمینان از سلامت تجهیزات و ارائه پیشنهادات و راهکارها برای بهبود عمر تجهیزات و سخت‌افزارهای شبکه، تحت عنوان خدمات سخت افزار به کارفرمایان ارائه می‌شود.

خدمات نرم افزار شبکه

خدمات نرم افزار شبکه شامل مواردی مانند نصب و به روز رسانی ویندوز سرور، مدیریت و نظارت بر روی نرم‌افزارهای تحت شبکه و بررسی دوره‌ای عملکرد صحیح نرم‌افزارها و برطرف نمودن مشکلات آنها می‌باشد.

خدمات امنیت شبکه

خدمات امنیت شبکه شامل همه فعالیت‌هایی است که حفظ امنیت اطلاعات موجود بر روی شبکه را به طور کامل تضمین نماید.

هزینه خدمات پشتیبانی شبکه

هزینه خدمات پشتیبانی شبکه ثابت نیست و نمی‌توان یک تعرفه مشخص برای آن تعیین نمود. بسیاری از شرکت‌ها پس از راه اندازی شبکه، برای مدت یک سال به مشتریان خود خدمات پشتیبانی رایگان ارائه می‌دهند و هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند اما پس از گذشت یک سال در صورت رضایت باید هزینه مشخص بابت ادامه خدمات پرداخت نمایید که این هزینه با توجه به موارد زیر متغیر خواهد بود:
  • ابعاد شبکه (تعداد کلاینت‌ها، سیستم‌ها و...) و گستردگی آن از نظر جغرافیایی
    تعداد سرورها
    نوع پشتیبانی شبکه به صورت حضوری یا غیرحضوری
    تعداد دفعات مراجعه حضوری و بکاپ‌گیری‌ها در ماه
    سرویس‌های پشتیبانی شبکه
    مدت زمان قرارداد پشتیبانی شبکه (سالانه، چند ساله و...)
    شهرت و اعتبار شرکت ارائه دهنده خدمات
    تجهیزات مورد استفاده در شبکه

مزایای استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه

مزایای بسیار زیادی برای استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه می‌توان بیان کرد. کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان و بازدهی کسب و کار، کاهش زمان قطعی شبکه و محافظت از اطلاعات همگی از مزایای پشتیبانی شبکه هستند اما مهم‌ترین مزیت این خدمات آرامشی است که برای مدیریت و کارکنان این شرکت به همراه دارد. خدمات پشتیبانی شبکه به مقدار قابل توجهی قطعی شبکه را کاهش می‌دهد و این ثبات و عملکرد صحیح در شبکه باعث عملکرد بهینه‌ی کارکنان و کارمندان سازمان خواهد شد.

خدمات پشتیبانی شبکه از صفر تا صد

پشتیبانی شبکه را جدی بگیرید! بهترین طراحی شبکه و استفاده از بهترین تجهیزات در اجرای شبکه، هیچ‌کدام نمی‌توانند تضمین‌کننده عملکرد صحیح شبکه برای همیشه باشند.

مشکلات ناخواسته و غیرقابل‌پیش‌بینی در شبکه کاملاً طبیعی است و تنها راه کاهش آنها خدمات پشتیبانی شبکه است. مدیران و صاحبان مشاغل شبکه باید نیازهای سازمان و شرکت خود را بشناسند و بر اساس آن از این خدمات استفاده کنند. همچنین جلسات مشاوره رایگان با کارشناسان پشتیبانی شبکه می‌تواند در انتخاب نوع خدمات مناسب برای کسب‌وکارتان به شما کمک کند. شرکت پردیس پارس، با بیش از 100 پروژه موفق در حوزه نصب، راه‌اندازی، پشتیبانی و ارتقا شبکه، بهترین گزینه برای برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه می‌باشد.

نظر شما