شناسهٔ خبر: 68672877 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

رئیس سازمان برنامه و بودجه: مصرف گاز ایران و چین برابر است

رییس سازمان برنامه و بودجه در جمع هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، گفت: دولت بیش از ۲۳۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کند و حدود ۵۰ میلیارد دلار مترمکعب گاز صادر می‌کند.

صاحب‌خبر -

سید حمید پورمحمدی، اظهار داشت: میزان مصرف کشور معادل مصرف ۲۵ کشور اروپا و ۵۰ درصد اروپا و کل مصرف چین است در حالی که جمعیت و رشد اقتصادی چین از ما خیلی بیشتر است.

به گزارش ایلنا، وی در شانزدهمین جلسه دوره دهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: من برای فعالان اقتصادی و بازرگانان و صنعتگران و کشاورزان و معدنکاران کشور احترام زیادی قائل هستم، زیرا هیچ گروهی بیشتر از بازرگانان در تاریخ ایران به بسط فرهنگ ایران کمک نکردند و پیام تمدن ایرانی توسط بازرگانان ما به دورترین سرزمین‌ها رسیده است.

پورمحمدی افزود: نقش بازرگانان از سال ۱۳۰۰ با تشکیل اتاق بازرگانی شکل نگرفت بلکه قدمت آن به طول تمدن تاریخ می‌رسد و اکنون همین بازرگانان و دولت از سوی تحریم‌ها و چالش‌ها در فشار هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت سالانه ۳۵ میلیارد دلار انرژی به حوزه برق می‌دهد و سالانه ۷۰ هزار میلیارد تومان بابت ما به التفاوت سوخت پرداخت می‌کند با این حال نمی‌تواند برق و گاز صنعت را تأمین کند و تولید آسیب می‌بیند برق مردم را که نمی‌شود قطع کرد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: دولت بیش از ۲۳۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کند و حدود ۵۰ میلیارد دلار مترمکعب گاز صادر می‌کند یعنی تنها حدود پنج درصد گاز کشور را صادر می‌کند. بقیه در کشور مصرف می‌شود، این میزان مصرف معادل مصرف ۲۵ کشور اروپا و ۵۰ درصد اروپا و کل مصرف گاز چین است در حالی که جمعیت و رشد اقتصادی چین از ما خیلی بیشتر است؛ بنابراین اگر ۱۰درصد صرفه جویی گاز در کشور داشته باشیم منابع ارزی کشور را به میزان چشمگیری حفظ می‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: چالش‌های داریم که هم تولیدکننده و هم دولت بازنده آن هستند و هیچ راهی نداریم جز اینکه تولیدکننده و سازمان برنامه بودجه با هم یگانه شوند و درست است که چالش داریم، اما کشور ما هیچ گاه در برابر چالش‌ها سر خم نکرد.

وی اضافه کرد: ما ظرفیت‌های بزرگ دانشی در اختیار داریم، هیچ کشوری مانند ایران نیروی تحصیل کرده با کیفیت ارزان ندارد، نقشه سرزمین ما انواع معادن و نفت و گاز دارد و بالا و پایین آن آب است و به اب‌های آزاد وصل است، ما سرزمین بکر مکران را داریم، ذخایر مس و آهن، قدرت فرهنگی قابل توجه و تنوع اقوام گوناگون و بازار ۵۰۰ میلیون نفری را در همسایگی خود داریم. از تنوع اقلیمی برخورداریم و در چنین سرزمینی از چالش و بحران حرف می‌زنیم.

پورمحمدی اظهار کرد: گام اولی که سازمان برنامه و بودجه برای حل مشکل ارتباط با بخش خصوصی این است که یک معاونت به آن اختصاص داده و موضوعات مهمی را به این معاونت واگذار کرده و رفع مشکلات بخش خصوصی را در اولویت قرار داده و همچنین آقای دکتر قاسمی رییس پیشین مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی را مسئول این معاونت کرده است.

وی همچنین تسویه حساب گندم‌زاران از صندوق توسعه ملی را تکذیب کرد از تخصیص حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه برای طرح‌های عمرانی خبر داد.

رییس سازمان برنامه بودجه همچنین تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی شرکت خواهد کرد.

وی از تمرکز این سازمان بر سواحل مکران خبر داد و افزود: بر این نقطه مطالعه مجزایی انجام می‌دهیم و می‌خواهیم از یک مشاور خارجی هم برای مطالعه سواحل مکران استفاده کنیم تا آنجا نقطه کانونی توسعه کشور شود و با وزیر راه هم در این زمینه صحبت کردیم.

پورمحمدی در نهایت گفت: سازمان برنامه و بودجه طرح‌های عمرانی را در اولویت قرار داده است.

نظر شما