شناسهٔ خبر: 68670197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حمله به عمق خاک روسیه با تسلیحات غرب؛ واشنگتن تردید دارد موازنه جنگ تغییر کند

صاحب‌خبر -
حمله به عمق خاک روسیه با تسلیحات غرب؛ واشنگتن تردید دارد موازنه جنگ تغییر کند
خبرگزاری آریا - در حالی‌که آمریکا و انگلیس مشغول سبک و سنگین کردن اعطای مجوز استفاده از تسلیحات غربی به اوکراین برای هدف قرار دادن عمق خاک روسیه هستند، اما برخی از مقامات آمریکایی عمیقا تردید دارند که تحقق چنین مجوزی بتواند تفاوت قابل توجهی در نبرد کی‌یف علیه روسیه ایجاد کند.

همزمان با ادامه درگیری‌ها در شرق اوکراین، مسکو و کی‌یف با میانجی‌گری امارات متحده عربی هر کدام 103 اسیر جنگی را با موفقیت مبادله کرده‌اند.
"ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهور اوکراین، روز شنبه تایید کرد که کشورش 103 نظامی را از اسارت روسیه بازگردانده است.
او ر حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، تصاویری از سربازان اوکراینی را منتشر کرده است که یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند و با تلفن‌های همراه صحبت می‌کنند. این افراد شامل 82 سرباز و سرجوخه و 21 افسر نظامی هستند.
وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده که 103 سرباز اوکراینی را که در اسارت بودند با همین تعداد اسیر جنگی روسی در یک توافق با میانجیگری امارات متحده عربی مبادله کرده است.
این اعلامیه تنها سه هفته پس از آن اعلام شد که روسیه و اوکراین هر کدام 115 اسیر جنگی را در یک توافق با میانجیگری امارات متحده عربی مبادله کردند.
به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای روسی که در مبادله روز شنبه آزاد شدند، در جریان تهاجم اوکراین به منطقه کورسک، که از ششم اوت آغاز شد، دستگیر شدند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است: "در نتیجه روند مذاکرات، 103 نظامی روسی اسیر شده در منطقه کورسک از قلمرو تحت کنترل رژیم کیف بازگردانده شدند و در مقابل، 103 اسیر جنگی ارتش اوکراین تحویل داده شدند."
بر اساس اعلام این وزارتخانه، نظامیان آزاد شده روسیه اکنون در خاک بلاروس کمک های روانی و پزشکی دریافت می‌کنند.
" پیشروی " روسیه در خاک اوکراین
مبادله زندانیان در حالی صورت گرفت که روسیه اعلام کرده در شرق اوکراین پیشروی بیشتری کرده و در هفته های اخیر چند روستا را تصرف کرده است.
وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که روستای "ژلان پرشه" را در کمتر از 30 کیلومتری از مرکز لجستیکی کلیدی پوکروفسک که تحت کنترل اوکراین است، "آزاد" کرده است.
پوکروفسک در تقاطع یک جاده کلیدی قرار دارد و مرکز تأمین و تدارکات مهمی برای ارتش اوکراین به شمار می‌رود و مدت‌ها هدف ارتش مسکو بوده است. بیش از نیمی از 60 هزار ساکن این شهر از زمان آغاز جنگ روسیه در فوریه 2022 فرار کرده‌اند و در هفته‌های اخیر با نزدیک شدن ارتش مسکو، فرایند تخلیه شدت گرفته است.
نبردهای سنگین در حالی ادامه دارد که روسیه می‌کوشد نیروهای اوکراینی را از خاک خود عقب براند. اوکراین از اواخر ماه اوت حدود 1300 کیلومتر مربع از منطقه کورسک روسیه را به کنترل خود درآورده است.
در حالی که دیدار اخیر "جو بایدن" و "کی‌یر استارمر" رهبران ایالات متحده و انگلیس تغییر قابل مشاهده‌ای در سیاست‌های آنها در مورد تأمین تسلیحات دوربرد اوکراین ایجاد نکرد، اوکراین خواستار موافقت این کشورها برای برای استفاده از موشک‌های غربی به عمق خاک روسیه شده است.
بسیار پرهزینه و محدود
مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کردند که اوکراین در حال حاضر هم توانایی هدف قرار دادن اهداف در روسیه را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین دارد.
آن‌ها ضمن اینکه اذعان دارند سامانه موشکی تاکتیکی دوربرد ارتش آمریکا که اختصارا "ا‌تَکِمز / ATACMS" نام دارد، توانمندی اوکراین را افزایش می‌دهد، اما معتقدند که این موشک‌ها برای تغییر پویایی جنگ، بسیار پرهزینه و محدود هستند.
علاوه بر این، مقامات ایالات متحده خاطرنشان کردند که کرملین احتمالاً تا حد زیادی فوری‌ترین تهدید جنگی خود علیه اوکراین - یعنی بمب‌های سرشی که توسط هواپیماهای جنگی روسیه پرتاب می‌شوند - را به خارج از برد موشک‌های ایالات متحده منتقل کرده است.
آنها همچنین معتقدند که کی‌یف به جای درخواست موشک‌های دوربرد باید بر توقف پیشروی روسیه در شرق اوکراین تمرکز کند.
خطر جنگ مستقیم بین ناتو و روسیه با حمله به لهستان
برای جو بایدن، این تصمیم فقط یک تصمیم تاکتیکی نیست،‌ بلکه این سوال مطرح است که آیا مجوز چنین حملاتی ممکن است خطر جنگ مستقیم بین ناتو و روسیه را ایجاد کند یا نه.
روسیه در 13 سپتامبر در سازمان ملل هشدار داد که اعطای مجوز به اوکراین برای شلیک موشک به سمت روسیه، ناتو را به "یک طرف مستقیم در خصومت‌ها علیه یک قدرت هسته‌ای" تبدیل می‌کند. "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه نیز اعلام کرده است که چنین اقدامی دامنه درگیری را تغییر می‌دهد.
"جان کربی" سخنگوی کاخ سفید گفت که ایالات متحده چنین تهدیدهایی را جدی می‌گیرد، حتی با وجود اینکه او اذعان می‌کند که هیچ چیز جدیدی در اظهارات پوتین وجود ندارد.
نگاه لندن و پاریس به مجوز واشنگتن
علاوه بر موشک‌های اتکمز آمریکایی، کی‌یف به دنبال انجام حملات دوربرد به روسیه با استفاده از موشک‌های "سایه طوفان" انگلیسی و نمونه‌های تقریباً مشابه فرانسوی آن به نام "اسکالپ" است.
اگرچه انتظار می‌رود بریتانیا قبل از لغو محدودیت‌های خود بر موشک‌های سایه طوفان، ابتدا چراغ سبز آمریکا را بگیرد، اما یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت پاریس برای استفاده اوکراین از موشک‌های فرانسوی به مجوز واشنگتن نیاز ندارد.
گزینه‌های روسیه برای پاسخ چیست؟
تحلیلگران می‌گویند که اگر ایالات متحده یا متحدانش به اوکراین اجازه حمله به عمق روسیه را بدهند، روسیه گزینه‌های مختلفی به غیر از درگیر شدن در جنگ مستقیم با ناتو دارد.
پوتین در ماه ژوئن به امکان مسلح کردن دشمنان غرب به سلاح‌های روسی برای هدف قرار دادن منافع غرب در خارج از کشور و استقرار موشک‌های متعارف در فاصله‌ای نزدیک به ایالات متحده و متحدان اروپایی آن صحبت کرد.
"اولریش کوئن" کارشناس تسلیحاتی در "موسسه تحقیقات صلح و سیاستگذاری امنیتی" در هامبورگ به رویترز گفت که او این احتمال را رد نمی‌کند که پوتین ارسال نوعی پیام هسته‌ای - به عنوان مثال آزمایش یک سلاح هسته‌ای در تلاش برای ارعاب غرب - را در نظر بگیرد.
با این حال، "کرو" عضو مجلس نمایندگان آمریکا استدلال می‌کند که پوتین پس از حمله به اوکراین در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارد و هرگونه واکنش قابل توجهی از سوی مسکو می‌تواند برای او خطرات جدیدی ایجاد کند.

نظر شما