شناسهٔ خبر: 68668565 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:

۱۵۰ مدرسه استان اصفهان تحت تاثیر فرونشست است

اصفهان-مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: متأسفانه امروز ۱۵۰ مدرسه استان تحت تأثیر فرونشست است و ۴۵ مدرسه کاملاً تخلیه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا ابراهیمی صبح یکشنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ابرچالش کمبود نیروی انسانی با عنایات رئیس جمهور شهید رفع شد، اظهار کرد: سه سال قبل ۲۰ هزار نیروی انسانی کسری داشتیم، البته به روش‌های مختلف این جای خالی را پر می‌کردیم اما این پر کردن کیفیت نداشت که خدا را شکر در دو سال گذشته ۲۰۰ هزار معلم به ظرفیت معلمان آموزش و پرورش اضافه شد.

وی افزود: در استان اصفهان یک میلیون نفر دانش‌آموز داریم که ۴۵ درصد آن در شهر اصفهان هستند، ۷۰ هزار نفر دانش‌آموز پیش از دبستان و حدود ۸۰ هزار معلم داریم که اول مهر یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر مستقیماً درگیر آغاز سال تحصیلی می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه تلاش بسیاری کردیم تا یک دهم جذب آموزش و پرورش را به اصفهان اختصاص دهیم، گفت: در همین راستا موفق به جذب ۲۰ هزار معلم شدیم که نویدبخش است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در کل استان ۳۰ هزار کلاس درس داریم که در شهر اصفهان با کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم. در روستاها نیز دچار مشکل هستیم اما ۳ هزار کلاس درس در سه سال گذشته اضافه و ۱۰۰۰ کلاس درس به نیت ۱۰۰۰ روز خدمت دولت قبل با کمک پالایشگاه اصفهان بر اساس مسئولیت اجتماعی شرکت کلنگ زنی شد.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه امروز ۱۵۰ مدرسه تحت تأثیر فرونشست است و ۴۵ مدرسه کاملاً تخلیه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: خانواده‌هایی که بخواهند در محدوده خود ثبت نام کنند به هیچ عنوان دچار مشکل نمی‌شوند، اما نکته این است که همه مدارس یک رده نیستند، برخی مدارس دولتی، غیردولتی، شاهد، تیزهوشان و… هستند که طبیعی است در محدوده نباشند.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت این است که تنوع مدارس را کم کند، افزود: بر اساس سند تحول بنیادین باید میزان توسعه متوازن در حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و نظری را متعادل کنیم. قرار بوده ۵۰ درصد دانش آموزان پایه نهم به فنی و حرفه‌ای و ۵۰ درصد دیگر به نظری بروند که در استان اصفهان آمار خوبی در تحقق این امر داشتیم.

ابراهیمی با بیان اینکه امسال با توجه به تغییر ثبت نام و مباحث کنکور، ۵۰ درصد امتیاز ورود به دانشگاه ناشی از امتحانات نهایی بود که در مسیر عدالت است، گفت: قبل از این دانش‌آموز مهارت تست زنی را یاد می‌گرفت و خانواده‌ها هزینه‌های گزاف برای این امر اختصاص می‌دادند که این افراد بیشتر خانواده‌های دهک ۹ و ۱۰ بودند، لذا رشته‌های خوب برای این دانش آموزان می‌شد.

وی تصریح کرد: ۱۰ سال پیش مصوبه موردنظر را در خصوص تأثیر معدل در کنکور داشتیم که هیچ دولتی آن را انجام نداد اما دولت شهید رئیسی موفق به اجرای آن شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه ۷۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش را امسال اضافه کردیم، گفت: هنوز هستند کسانی که می‌خواهند به این مدارس وارد شوند اما ظرفیت محدود است بنابراین برخی خانواده‌ها در این زمینه انتقاد دارند.

وی در خصوص شهریه ثبت نام گفت: اجبار به دریافت شهریه، قانونی و شرعی و اخلاقی نیست اما داوطلبانه می‌توانند کمک کنند. ما قسم نمی‌خوریم که چنین اتفاقاتی نمی‌افتد، حتی در این زمینه برخورد و توبیخ و عزل هم داشتیم.

ابراهیمی در ارتباط با تردد دانش آموزان بیان کرد: دو سال پیش پیشنهاد دادیم که به صورت پایلوت، در چند مسیر اتوبوس ویژه دانش‌آموز قرار دهیم که محقق نشد. این پیشنهاد را مجدداً تکرار می‌کنیم، به صورتی که در ۴ مسیر اتوبوس ویژه دانش آموزان در زمان‌های خاص با ایستگاه‌های خاص قرار گیرد، در این صورت خانواده‌ها نیز احساس ایمنی دارند، ضمن اینکه کاهش ترافیک و سوخت به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در بعد تربیتی هیچ چیز مانند نماز پیشران نیست، گفت: نمازخانه‌های ما به تجهیز نیاز دارد و شورای شهر در این زمینه کمک کرده و می‌خواهیم که همکاری صورت گیرد تا در مسیر تربیت صحیح، با مصوبه‌ای این نمازخانه‌ها تجهیز شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تأکید کرد: ساخت و تعمیر مراکز آموزشی و مدارس در قانون وجود دارد که درخواست داریم منابع آن در جای درست هزینه شود.

وی با اشاره به دانش آموزان معلول و نیازهای آن‌ها گفت: عموم این دانش آموزان از خانواده‌های محروم هستند که باید برای آن‌ها مدارس مناسب ایجاد شود.

ابراهیمی با بیان اینکه بر اساس قانون، ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید متقبل شوند، گفت: آمار حمایت شهرداری اصفهان در این زمینه پایین است، درخواست داریم اگر مصوبه‌ای لازم است در این زمینه اخذ شود، همچنین باید به نحوی عمل گردد که ایاب و ذهاب این دانش آموزان رایگان شود.