شناسهٔ خبر: 68664440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

3 ملاک قرآنی برای آغاز زندگی متعالی

صاحب‌خبر -

​​​​​​​از امور ضروری برای رسیدن به موفقیت، می‌توان به داشتن ملاک و خط‌کش‌هایی برای سنجش امور نسبت به یکدیگر در راستای شناخت خوب و بد و حتی خوب و خوب‌تر و در نهایت برنامه‌ریزی برای آینده براساس آن اشاره کرد. ملاک‌ها و خط‌کش‌هایی که بتوان به واسطه آن، مسائل درست را از مسائل نادرست تشخیص داده و بهترین انتخاب را در مسائل مختلف داشت، چرا که می‌دانیم بسیاری از فرصت‌ها قابل تکرار نیستند. پس لازم است با داشتن برنامه‌ای صحیح از فرصت‌هایی که بنابر فرمایش امیرالمؤمنین علی(ع) «الفرصة تمرّ مرّ السّحاب» در حال گذر هستند، بهترین استفاده را داشت.
از این رو در روایات متعدد سفارش شده حتماً با خردمندان مشورت شود، چراکه به واسطه این کار، تاریکی‌های جهل کنار رفته و دسترسی به نور هدایت و شناخت مسیر صحیح هموارتر خواهد شد؛ چنان‌که امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «مَن شاوَرَ ذَوِي العُقولِ استَضاءَ بأنوارِ العُقولِ». منتها جدا از بحث کارشناسان و استفاده از علوم آن‌ها، پند گرفتن از وقایع پیرامون و آنچه در طول تاریخ اتفاق افتاده نیز مؤثر بوده و می‌تواند به ما در شناخت ملاک‌ها بسیار کمک کند.
دیدن عملکردهایی که در نهایت به موفقیت رسیده‌اند، می‌تواند ما را در شناخت آنچه می‌شود با آن اسباب سعادتمندی را فراهم آورد، یاری کرده و در راستای رسیدن به قله‌های مطلوب کمک‌کننده محسوب شود.
در این میان یقیناً یکی از مسائل مهم برای هر انسانی در طول تاریخ، بحث ازدواج و همراه شدن متعهدانه در کنار فرد دیگری به عنوان همسر است و هر صاحب فهم و اندیشه‌ای بی‌شک خواهان آن است با مراجعه به ملاک‌ها و ارزیابی‌های صحیح، این انتخاب را از بهترین انتخاب‌های طول عمر خود قرار دهد.
در این باب بر اساس آنچه آمد، می‌توان گفت مراجعه به زندگی افراد شاخص و موفق در طول تاریخ و دقت در چگونگی مباحث زندگی آنان درس‌آموز بوده و می‌شود ملاک‌های متعددی را برای یک انتخاب صحیح از آن‌ها بدست آورد.
بدون تردید یکی از موفق‌ترین و درس‌آموزترین ازدواج‌ها در طول تاریخ را می‌توان ازدواج رسول خدا(ص) و حضرت خدیجه(س) دانست. ازدواج پرباری که پیامبر(ص) همیشه از آن به نیکی یاد کرده و نسلی پاک از آن ازدواج به وجود آمد. ازدواج مبارکی که شاید خیلی از ملاک‌های ظاهربینانه را زیرسؤال برد و نگاهی جدید را ایجاد کرد و آموزش داد.
این ازدواج که در یک سوی آن بانویی شناخته شده در آن‌ روزگار و دارای اموال بسیار و در سوی دیگر جوانی با وضعیت مادی نه چندان قوی اما پاک و امین که از نیروهای مدیریتی همان بانو محسوب می‌شد و با پیشنهاد خود حضرت خدیجه(س) صورت گرفت، در نگاه اول بسیاری از ملاک‌های متداول در میان انسان‌ها در طول تاریخ را به چالش کشید.
این حقیقت را نمی‌توان انکار کرد که در بسیاری از جوامع و در ذهن بسیاری از افراد، نقش مالی به‌خصوص از ناحیه پسر، در ازدواج از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار است و خانواده‌ها دقت زیادی در این مسئله دارند، اما در عملکرد به‌ویژه حضرت خدیجه(س) با اندکی دقت می‌توان آموخت ملاک‌های دیگری را باید مورد لحاظ قرار داد، ملاک‌هایی که شاید در چارچوب مباحث ظاهری و مادی قرار نگیرد؛ بلکه دقت داشت عناوین ریشه‌ای‌تری برای رسیدن به خوشبختی باید مورد توجه قرار گیرد، ملاک‌هایی از جنس اخلاق و رفتار صحیح.
با مراجعه به تاریخ و مطالعه آنچه صورت گرفته می‌توان دریافت در این ازدواج، ملاک اصلی انسانیت، اخلاق و پرهیزکاری قرار داده شده بود. امری که خداوند متعال در آیه 13 سوره حجرات نیز همان را ملاک برتری انسان‌ها در نزد خود معرفی می‌کند و می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثَى وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ». ارزش این کار و دوری از ظواهر، زمانی بیشتر قابل حس و درک است که توجه داشته باشیم این طرز تفکر و داشتن یک ملاک ارزشی، در شرایطی بوده که افراد غرق در مباحث ظاهری و نژادپرستانه بودند تا آنجا که افراد و قبایل برای اثبات برتری خود به امور مادی و ظاهری و حتی پوچ همچون شمارش تعداد قبرهای قبیله‌شان در قبرستان و بیشتر دانستن آن نسبت به سایر قبایل می‌پرداختند. امری که در قرآن کریم و سوره تکاثر چنین به آن اشاره و از آن نکوهش شده است «أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ».
اما این دو الگوی گرانقدر به جهانیان تعلیم دادند می‌توان حتی در محیطی فاسد، ملاک‌های حقیقی و انسانی را مورد توجه قرار داد و بر اساس آن رفتار کرد؛ امری دقیق که اگر در عصر حاضر نیز خانواده‌ها و جوانان به آن توجه داشته باشند بی‌شک مشکلات ازدواج کاهش و پایداری خانواده‌ها نیز به دنبال یک انتخاب منطقی و درست افزایش پیدا خواهد کرد.

نظر شما