شناسهٔ خبر: 68661762 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

اعتیاد

چگونه با اعتیاد به فضای مجازی نوجوانان مقابله کنیم؟

اگر نگران اعتیاد فرزندتان به فضای مجازی هستید این مطلب برای شماست.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز: اعتیاد به فضای مجازی معضل این روزهای دنیای ما شده است. اعتیاد به فضای مجازی در میان کودکان و نوجوانان رواج بیشتری دارد. 

این روزها، والدین نگران‌تر و کودکان روز به روز به شبکه‌های اجتماعی معتادتر می‌شوند. در فرانسه، عضویت در شبکه‌های اجتماعی برای افراد زیر 13 سال اصولا ممنوع است و نوجوانان بین 13 تا 15 سال نیز به رضایت والدین نیاز دارند.

با این حال، دور زدن این محدودیت‌ها بسیار آسان است؛ به عنوان مثال، بسیاری از نوجوانان با دستکاری تاریخ تولد یا از طریق استفاده از گوشی هوشمند افراد دیگر به راحتی به محتوای شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا می‌کنند.

در چندین مطالعه به تأثیرات منفی و مخرب شبکه‌های اجتماعی اشاره شده است. آخرین مورد، گزارشی است که در فرانسه در اواخر ماه آوریل با همراهی کمیسیونی متشکل از کارشناسان انجام شد. این گزارش استفاده از تلفن همراه را از سن 11 سالگی به بعد توصیه می‌کند و استفاده از تلفن هوشمند پیش از 13 سالگی و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی پیش از 15 سالگی را مناسب نمی‌داند، چرا که این کمیسیون بر «ماهیت اعتیادآور» این شبکه‌ها تأکید کرده است.

 

بیشترین محدودیت سنی برای استرالیایی‌ها

دولت استرالیا بر اساس لایحه‌ای که از سال جاری اجرایی می‌شود، تصمیم گرفته تا از قانون‌گذاران فرانسه هم فراتر رود و سن حداقلی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بین 14 تا 16 سال تعیین کند. 

 

اسپانیا؛ حداقل سن برای عضویت درشبکه‌های اجتماعی 16 سال

شورای وزیران اسپانیا در ماه ژوئن لایحه‌ای را تصویب کرد که حداقل سن برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را 16 سال تعیین می‌کند.

در اسپانیا، اکنون برای افتتاح یک حساب کاربری و اتصال به تیک‌تاک، اینستاگرام یا ایکس به اجازه والدین نیاز است. آژانس حفاظت از داده‌های اسپانیا (AEPD) اعلام کرده است که روی توسعه یک سیستم شناسایی کار می‌کند تا از دور زدن افراد زیر سن قانونی هنگام ایجاد حساب‌های خود جلوگیری کند.

 

50 هزار دلار جریمه در فلوریدا

در آمریکا، از ماه مارس 2024 طبق قانونی که در ایالت فلوریدا تصویب شده، نوجوانان زیر 14 سال دیگر حق اسکرول یا همان مرور صفحات شبکه‌های اجتماعی را ندارند. برای شرکت‌هایی که «آگاهانه یا از روی بی‌احتیاطی» این قانون را نقض کنند، جریمه سنگینی به مبلغ 50 هزار دلار در نظر گرفته است.

 

ممنوعیت استفاده شبانه از اینترنت برای افراد زیر 18 سال در چین

چین پیشتاز مبارزه با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در جهان است. این کشور رابطه جوانان با صفحات نمایش را بسیار جدی می‌گیرد، که البته به آن اجازه می‌دهد علاوه بر مقابله با اعتیاد دیجیتال، کنترل سیاسی بیشتری بر جمعیت خود و همچنین شرکت‌های فعال در این حوزه اعمال کند.

در چین، اگرچه محدودیت سنی خاصی برای ثبت‌نام در شبکه‌های اجتماعی تعیین نشده است، اما دولت این کشور از سال 2023 دسترسی افراد زیر 18 سال به اینترنت را بین ساعات 22 شب تا 6 صبح ممنوع کرده است.

این قانون که به نام «ضد اعتیاد» و «ضد نزدیک‌بینی» شناخته می‌شود، همچنین زمان اتصال کودکان به اینترنت را بسته به سن آن‌ها بین 40 دقیقه تا دو ساعت در روز محدود می‌کند. برای کودکان زیر 13 سال، دسترسی به اینترنت باید توسط والدین تأیید شود، که این کار با استفاده از کدهای صادر شده برای نوبت‌های 30 دقیقه‌ای انجام می‌شود.

اپلیکیشن چینی تیک‌تاک نیز از این قوانین مستثنی نیست، به‌طوری که افراد زیر 14 سال فقط به مدت 40 دقیقه در روز می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین، بازی‌های ویدئویی آنلاین نیز محدود شده‌اند و کودکان و نوجوانان فقط اجازه دارند سه ساعت در هفته از این بازی‌ها استفاده کنند.

نظر شما