شناسهٔ خبر: 68659998 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

اسرائیل و حزب‌الله لبنان؛ آیا جنگِ بزرگ نزدیک است؟

به تازگی شاهد طرح تهدیدات جدیدی از سوی مقام‌های ارشد اسرائیلی علیه لبنان و حزب الله بوده ایم. به عنوان مثال، رئیس پارلمان صهیونیست‌ها اعلام کرده که اسرائیل از محل اقامت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان اطلاع دارد و هر زمان که بخواهد می‌تواند وی را ترور کند. در عین حال، یوآف گالانت وزیر جنگ اسرائیل نیز در موضع‌گیری گفته است که اسرائیل خود را آماده نبرد در جبهه شمالی و علیه حزب الله لبنان می‌کند.

صاحب‌خبر -

فرارو - در روز‌های اخیر، سطح درگیری‌ها میان حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل، به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. در شرایطی که بیش از ۱۲ ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد، حزب الله لبنان همچنان شمال اراضی اشغالی را در موقعیتی ناامن و بی ثبات نگه داشته است.

به گزارش فرارو؛ آمار‌های رسمی اسرائیل حاکی از این مساله هستند که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان فلسطین اشغالی که در مناطق شمالی اراضی اشغالی سکونت داشته اند، از این مناطق آواره شده اند و در دیگر مناطق نظیر شهر تل آویو اسکان داده شده اند. این امر تشدید فشار‌ها علیه رژیم اسرائیل در جبهه داخلی را به دنبال داشته است.

در این چهارچوب، اسرائیل سعی داشته با تشدید کارزار ترور فرماندهان مقاومت لبنان و در عین حال بمباران مناطق جنوبی این کشور، حزب الله را وادار به پذیرش دستورکار‌های مطلوب خود کند.  اسرائیل تاکید کرده که حزب الله بایستی از مرز‌های مشترک میان لبنان و فلسطین اشغالی دور شود و در این رابطه، تل آویو فشار‌های زیادی را نیز به دولت لبنان وارد می‌کند.

با این همه، حزب الله اعلام داشته تا زمانی که جنگ غزه و کارزار نسل کشی اسرائیل در این منطقه خاتمه نیابد، دست از حملات خود به اهداف مختلف در فلسطین اشغالی بر نمی‌دارد.

به تازگی تهدیدات جدیدی از سوی مقام‌های ارشد اسرائیلی علیه لبنان و حزب الله مطرح شده است. به عنوان مثال، رئیس پارلمان صهیونیست‌ها اعلام کرده که اسرائیل از محل اقامت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان اطلاع دارد و هر زمان که بخواهد می‌تواند وی را ترور کند. در عین حال، یوآف گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نیز گفته است که اسرائیل خود را آماده نبرد در جبهه شمالی و علیه حزب‌الله لبنان می‌کند. جنگی که به گفته برخی از تحلیلگران اسرائیلی می‌تواند محله ضاحیه در جنوب بیروت را به غزه دوم تبدیل کند.

رسانه‌ها و تحلیلگران اسرائیلی به این مساله اشاره دارند که اگر توافقی در جنگ غزه حاصل نشود، حمله اسرائیل به لبنان قطعی است. با این همه، حداقل به ۳ دلیل قابل تامل، بعید به نظر می‌رسد که تهدیدات اسرائیل مبنی بر حمله لبنان، واقعی باشند. به نظر می‌رسد این تهدیدات را می‌توان معادلات مطرح در جنگ روانی و تبلیغاتی ادراک کرد.

۱. نتانیاهو در موقعیت یک ماجراجویی تازه نیست

پس از گذشت ۱۰ ماه از آغاز جنگ غزه، موقعیت نتانیاهو به عنوان نخست وزیر اسرائیل به هیچ عنوان مستحکم و قابل اتکا نیست. اکنون اعتراضات کم سابقه نیم میلیون نفری در بخش‌های مختلف فلسطین اشغالی جریان می‌یابد و سیلی از اعتصابات نیز حوزه‌های مختلف اقتصاد صهیونیست‌ها را در برگرفته است. معترضان خواستار پایان فوری جنگ غزه و مبادله اسرا با حماس هستند.

در عین حال، نتانیاهو با فشار‌های جدی از ناحیه متحدان غربی اسرائیل نیز رو به رو است که تاکید دارند، تل آویو هر چه سریعتر به توافق آتش بس در جنگ غزه تن بدهد. موضوعی که نمود‌های عینی خود را در قالب لغو مجوز‌های مرتبط با صادرات سلاح از سوی دولت‌هایی نظیر کانادا و انگلیس به اسرائیل به نمایش گذاشته است.

دولت آمریکا نیز بنابر آنچه که برخی از منابع خبری اعلام کرده اند تهدید کرده که اگر توافقی حاصل نشود، کاملا محتمل است که از چهارچوب مذاکرات آتش بس جنگ غزه خارج شده و مواضع شدیدتری را در قبال اسرائیل اتحاذ کند.

در بُعد منطقه‌ای نیز نتایج داده‌های نظرسنجی‌های مختلف از سوی نهاد‌های معتبری نظیر "مرکز افکارسنجی عربی" به صراحت تاکید دارند که احساسات ضداسرائیلی در سطح خاورمیانه به شدت اوج گرفته اند و ملت‌های منطقه دیگر اعتقادی به مماشات با اسرائیل ندارند.

از این رو، نه شرایط داخلی، نه منطقه‌ای و نه بین المللی، هیچکدام پالس‌های روشنی را به نتانیاهو و دولتش جهت آغاز یک ماجراجویی تازه ارسال نمی‌کنند.

۲. اسرائیل آماده یک جنگ گسترده منطقه‌ای نیست

ورای نتانیاهو، کلیت مجموعه حکمرانی رژیم اسرائیل نیز آمادگی لازم برای یک ماجراجویی تازه را ندارد. آمار‌های رسمی صهیونیست‌ها حاکی از این هستند که جنگ غزه و دیگر تنش‌های اسرائیل در ماه‌های اخیر، چیزی بیش از ۷۰ میلیارد دلار به اقتصاد اسرائیل خسارت زده اند. در این میان، بیش از ۵۰ هزار شرکت اسرائیلی تعطیل شده اند و پول و بورس صهیونیست‌ها نیز به نحو قابل توجهی با سقوط ارزش خود رو به رو شده است.

بخش قابل ملاحظه‌ای از درآمد‌ها و منابع مالی ارزی اسرائیل، صرف تغذیه ماشین جنگ این رژیم می‌شود و تاکنون نتوانسته اهداف مد نظر اسرائیل یعنی نابودی حماس و یا آزادسازی اسرای اسرائیلی در بند این جنبش را به دنبال داشته باشد.

این احتمال وجود دارد که آغاز جنگ اسرائیل با حزب الله به معنای ورود رسمی ایران به درگیری مستقیم با صهیونیست‌ها خواهد بود. موضوعی که پیشتر "کمال خرازی"، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و البته "عباس عراقچی" وزیر خارجه ایران به آن اشاره داشته اند. ورود ایران و دیگر گروه‌های مقاومت در سطح منطقه به درگیریِ صریح‌تر و جدی‌تر با اسرائیل، می‌تواند چالش‌هایی را برای این رژیم ایجاد کند که تل آویو در شرایط کنونی به هیچ عنوان آمادگی مواجهه با آن‌ها را ندارد.

۳. زمینِ بازی لبنان برای اسرائیل ناشناخته است

در جریان نبرد‌های چند ماه اخیر حزب الله لبنان با رژیم اسرائیل مشخص شده است که اسرائیل آنگونه که باید و شاید از حزب الله و توانمندی‌های آن شناختی ندارد. نمود عینی این مساله را می‌توان در هدف قرار گرفتن چندباره پهپاد‌های پیشرفته هرمس ۴۵۰ و هرمس ۹۰۰ ارتش اسرائیل مشاهده کرد که سقوط چند فروند از آن ها، بُهت جدی محافل امنیتی اسرائیل را به دنبال داشت. در گزارش‌های آمده است که بعضی از کشور‌ها تلاش‌های خود جهت خرید پهپاد‌ از اسرائیل را متوقف کردند.

در عین حال، تجهیز حزب الله به تجهیزات پدافندی نیز سبب شده تا جنگنده‌های اسرائیلی دیگر همچون گذشته نتوانند با فراغ بال، حریم هوایی لبنان را نقض کنند و در چندین مورد، جنگنده‌های اسرائیلی با موشک‌های پدافندی حزب الله رو به رو شده و مجبور به ترک حریم هوایی لبنان شده اند. دیگر اقدامات حزب‌الله لبنان نظیر رونمایی از پایگاه موشکی زیرزمینی عماد ۴ که توانایی شلیک ده‌ها موشک به عمق اراضی اشغالی را دارد و  پرواز پهپاد‌های شناسایی حزب الله بر فراز تاسیسات راهبردی بندر حیفا و تصویربرداری از آن‌ها که بهت اسرائیل را به دنبال داشت، همگی پالس‌های هشداردهنده جدی را به تل آویو در مورد ماجراجویی‌های احتمالی آن علیه لبنان مخابره می‌کنند.

بگذریم که حزب الله لبنان از نظر توان موشکی، پهپادی و البته نیرو‌های عملیاتی، در وضعیت به مراتب بهتری در مقایسه با نیرو‌های مقاومت در نوار غزه و کلیت فلسطین قرار دارد. این مساله به قدری جدی است که شهردار شهر حیفا تاکید می‌کند که حزب الله لبنان می‌تواند این شهر را در خاموشی مطلق قرار دهد و یا سید حسن نصرالله تاکید می‌کند که حزب الله قادر است بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری‌های صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی را در مدت زمانی محدود هدف قرار دهد و نابود کند. از این رو، موانع حمله اسرائیل به لبنان، بسیار زیاد است و ابهامات تل آویو در مورد قدرت و توانمندی‌های حزب الله نیز بیشمار هستند.

نظر شما