شناسهٔ خبر: 68656007 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

10 نکته مهم که قبل از خرید ردیاب خودرو باید بدانید

صاحب‌خبر - در سال‌های اخیر استفاده از ردیاب‌های خودرو برای جلوگیری از سرقت در بین مردم بسیار فراگیر شده است. کارایی بالا در برابر سرقت، قیمت مناسب و طول عمر بالا سبب شده تا هر مالک خودرویی به خرید این ابزار تمایل نشان دهد.
قیمت ردیاب‌ خودرو باتوجه به طرح‌ها و مدل‌های مختلف، متفاوت است. این تنوع بالای ردیاب‌های موجود در بازار سبب شده تا خرید یک ردیاب مناسب کمی چالش برانگیز و دشوار باشد. اما چگونه می‌توان از این چالش‌ها عبور کرد و یک ردیاب مناسب خرید؟ 
ما تجربه سال‌ها فعالیت خود را در حوزه لوازم امنیتی خودرو در قالب یک مقاله برای شما گرد آورده‌ایم. با مطالعه این مقاله شما با نکات مهم قبل از خرید ردیاب آشنا خواهید شد و به راحتی می‌توانید ردیاب مد نظر خود را پیدا کنید.

بررسی مهم‌ترین نکات در هنگام خرید ردیاب خودرو

مهم‌ترین پارامترها و معیارهایی که در هنگام خرید ردیاب خودرو باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

سازگار بودن ردیاب با مدل خودروی شما

اولین نکته‌ای که در هنگام خرید ردیاب خودرو باید به آن توجه داشته باشید، سازگاری آن با مدل خودروی شماست. یک ردیاب با ویژگی‌های عالی و فوق‌العاده اگر با خودروی شما سازگار نباشد، کارایی چندانی نخواهد داشت. پس هر خودرویی به ردیاب متناسب با خود نیاز دارد و شما باید به دنبال بهترین‌ گزینه برای خودروی خود باشید.

قابلیت خاموش کردن خودرو از راه دور

خاموش کردن ماشین از راه دور با استفاده از ردیاب، سلاح مخفی و قدرتمند شما در برابر سارقان است. تصور کنید که یک شخص از تمامی لایه‌های محافظتی خودروی شما (قفل درب، قفل فرمان، دزدگیر، قفل پدال و غیره) رد شده و توانسته آن را به سرقت ببرد. شما زمانی متوجه می‌شوید که کار از کار گذشته و خودرو زیر پای سارق است. 
باور کردنی نیست، اما ردیاب‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از راه دور خودروی خود را خاموش و حتی درب‌های آن را قفل کنید. به این ترتیب نه تنها از سرقت خودرو جلوگیری خواهید کرد، بلکه حتی شانس این را دارید که سارق را نیز دستگیر کنید. البته همه ردیاب‌ها این قابلیت را ندارند و تنها مدل‌هایی که دارای رله قطع کن هستند، این ویژگی را پشتیبانی می‌کنند.

امکان ردیابی به صورت آنلاین و آفلاین

اگرچه بیشتر نقاط کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت هستند، اما باز هم مکان‌هایی وجود دارند که دسترسی به اینترنت در آن‌ها محدود است. برای یک ردیاب مهم است که حتی در این مواقع هم ردیابی خود را انجام دهد. در بازار ردیاب‌هایی وجود دارند که علاوه بر مسیریابی آنلاین، قابلیت ردیابی به صورت آفلاین را نیز دارند. این مدل‌ها حتی زمانی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، باز هم مسیریابی را انجام می‌دهند و هیچ داده‌ایی را از دست نمی‌دهند.

داشتن سرور در داخل ایران

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید ردیاب خودرو باید در نظر بگیرید، قابلیت استفاده از ردیاب در ایران است. ردیاب باید توانایی برقراری ارتباط با GPS به وسیله شبکه‌های مخابرات داخلی مانند همراه اول، ایرانسل و غیره را داشته باشد. توجه داشته باشید، اگر ردیابی این قابلیت نداشته باشد، عملا در ایران کارایی ندارد. البته در بازار ردیاب‌هایی هم وجود دارند که به شبکه مخابرات متصل می‌شوند، اما به دلیل مسائل مربوط به تحریم دیگر ویژگی‌های آن در دسترس نیست. پس در هنگام خرید توجه کنید که ردیاب شما قابلیت استفاده در ایران را داشته و تمامی امکانات آن در دسترس شما باشد.

کیفیت ساخت

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در هنگام خرید قطعات الکترونیکی، کیفیت ساخت آن است. در واقع عملکرد، کارایی و طول عمر یک ردیاب رابطه مستقیمی با کیفیت ساخت آن دارد. اما چگونه از کیفیت ساخت ردیاب مطمئن شوید؟ معمولا برندهای معتبر از متریال باکیفیت‌تری برای ساخت ردیاب‌های خود استفاده می‌کنند. پس توصیه ما به شما خرید ردیاب از برندهای معتبر داخلی و خارجی است.

گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر

اگرچه خیلی از افراد به گارانتی توجه ویژه‌ای ندارند و آن را چندان مهم نمی‌دانند. اما برای یک ردیاب گارانتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. می‌پرسید چرا؟ گاهی اوقات به هر دلیلی ممکن است که ردیاب با مشکل روبه‌رو شود و پاسخگوی نیازهای شما نباشد. در چنین مواقعی شرکت ارائه دهنده ردیاب می‌تواند به شما کمک و مشکل به وجود آمده را برطرف کند. معمولا بیشتر ردیاب‌های وارداتی که در داخل ایران هستند، گارانتی معتبری ندارند. اما برندهای معتبر داخلی هستند که محصولات خود را به‌ طور کامل و بدون نقص پشتیبانی می‌کنند.

نوع ردیاب

در بازار ردیاب‌های سیمی، آهنربایی، دیاگی، فندکی و غیره وجود دارد. اینکه کدام یک بهتر است، به نیازها و بودجه شما بستگی دارد.
  • ردیاب‌های سیمی به برق و باتری شما متصل می‌شوند. این ردیاب‌ها کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارند.
    ردیاب‌های آهنربایی دارای باتری داخلی هستند و به منبع تغذیه نیازی ندارند. اگر تمایلی به دستکاری سیستم برقی خودروی خود ندارید، این ردیاب‌ها گزینه‌های مناسبی هستند. قیمت این ردیاب‌ها معمولا از دیگر مدل‌ها بیشتر است.
    ⦁    ردیاب‌های فندکی به رابط فندکی خودرو متصل می‌شوند و ارزان قیمت هستند. 
    ⦁    ردیاب‌ها دیاگی ساده‌ترین نوع ردیاب خودرو هستند که بر روی قسمت دیاگ نصب می‌شوند.

بررسی قیمت ردیاب در هنگام خرید

خواه یا ناخواه باید بپذیریم که قیمت یک فاکتور تعیین کننده نه تنها در خرید ردیاب، بلکه در خرید هر وسیله‌ دیگری است. قبل از خرید ردیاب بهتر است بر اساس سطح مالی خود یک بودجه برای خرید ردیاب کنار بگذارید. سپس به بررسی قیمت ردیاب‌های مختلف بپردازید و بهترین گزینه را متناسب با بودجه خود پیدا کنید. معمولا ردیاب‌هایی که توسط برندهای ایرانی تولید می‌شوند، کیفیت بالا و قیمت خیلی مناسبی دارند.

 رابط کاربری ساده و روان

رابط کاربری یک ردیاب خوب ساده و روان است تا هر شخصی با هر میزان آشنایی نسبت به تکنولوژی بتواند از آن استفاده کند. ردیاب‌هایی که با اپلیکیشن قابل نصب بر روی تلفن‌های همراه (اندروید و IOS) و سیستم تحت وب عرضه می‌شوند، بهترین نوع ردیاب هستند. رابط کاربری این نوع از ردیاب‌ها بسیار ساده است و شما خیلی راحت می‌توانید از تمامی امکانات ردیاب استفاده کنید.

امکانات جانبی

تا اینجای مقاله به‌ طور کلی با نحوه خرید یک ردیاب آشنا شده‌اید. اما امکانات جانبی نیز برای یک ردیاب از اهمیت بالایی برخوردار است. از مهم‌ترین امکاناتی که یک ردیاب خودروی خوب باید داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • امکان ردیابی خودرو به صورت آنلاین
    قابلیت تعیین محدوده امن حرکتی برای خودرو
     امکان تعیین کردن حداکثر سرعت مجاز حرکتی برای خودرو
     قابلیت کلید اضطراری یا همان sos
    دقت بالا در مکان‌یابی
    ارسال هشدارهای مختلف مانند باز شدن درب خودرو، روشن شدن آن و غیره
     قابلیت نصب بر روی خودروهای مختلف
    رابط کاربری فارسی
     امنیت بالا
     امکان شنود صدای داخل کابین
    قابلیت برقراری ارتباط صوتی
سخن پایانی
در این مقاله به بررسی مهم‌ترین نکات در هنگام خرید ردیاب پرداختیم. با رعایت نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، شما می‌توانید ردیاب مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید. البته شما از هر فروشگاهی مجاز به خرید ردیاب‌ نیستند. چراکه در هر بازاری علی‌الخصوص خودرو، افراد سودجوی بسیار زیادی وجود دارند که می‌خواهند یک جنس فیک را به شما قالب کنند. پس برای خرید حتما به سراغ فروشگاه‌های معتبر یا نمایندگی‌های مجاز بروید. معمولا برندهای تولیدکننده ردیاب ایرانی علاوه بر فروشگاه اینترنتی فعال در سرتاسر ایران نمایندگی فروش حضوری نیز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره می‌توانید روی تیم پشتیبانی این فروشگاه‌ها حساب ویژه‌ای باز کنید.  

نظر شما