شناسهٔ خبر: 68650852 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

حذف یارانه نقدی این دهک ها کلید خورد | تغییرات نهایی در لیست یارانه‌بگیران در دولت جدید

آخرین اخبار مربوط به حذف یارانه نقدی را در ادامه بخوانید.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری قاب امروز:طبق اعلام دیوان محاسبات کل کشور در سال گذشته ۸۱ میلیون نفر از ایرانیان یارانه نقدی دریافت کرده‌اند.

راساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، یافته های این نهاد نظارتی نشان می دهد در سال ۱۴۰۲، حدود ۸۱ میلیون ایرانی یارانه دریافت کرده اند؛ همچنین ۱۶۰ هزار و ۲۰ نفر از فهرست یارانه بگیران حذف شدند و تعداد ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۵۲۷ نفر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متقاضیان جدید، مشمول دریافت یارانه شده اند.

بر اساس این گزارش، با توجه به عدم ارسال برخط اطلاعات توسط ۵۱ دستگاه و عدم ارسال هیچگونه اطلاعات از سوی ۳ دستگاه و همچنین نقصان اطلاعات ارائه ‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی، امکان استحقاق‌سنجی متقاضیان جهت دهک بندی، با بهره‌برداری از شاخص‌های دقیق، هدفمند و اثربخش فراهم نیست.

این نهاد نظارتی ضمن تاکید بر اجرای دقیق قانون و رسیدگی به تخلفات، اعلام کرد که دستگاه ها باید در جهت برقراری عدالت اجتماعی و شفافیت، اقدامات لازم در جهت ارسال اطلاعات دقیق و کامل را انجام بدهند.

یارانه نقدی کدام دهک ها حذف می شود؟

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، اعلام کرد که «تا کنون به طور کلی ۵۳ درصد از منابع این سازمان جمع‌آوری شده است»، و افزود: «اما این منابع کافی برای پوشش موارد ضروری که در جدول تبصره ۸ قانون بودجه مشخص شده‌اند، نیستند.»

نیمه اول سال ۱۴۰۳ به‌پایان می‌رسد و منابعی که طبق برآوردهای قانون بودجه برای پرداخت مصارف مهمی مانند انواع یارانه‌ ها پیش‌بینی شده بود، با کسری قابل توجهی مواجه شده است. این کسری از زمان ارائه لایحه بودجه توسط ابراهیم رئیسی به مجلس قابل پیش‌بینی بود و اکنون آمار سازمان هدفمندی یارانه‌ ها نشان می‌دهد که حدود نیمی از منابع لازم برای واریز یارانه‌ نقدی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ تحقق نیافته است.

مجموع منابع پیش‌بینی‌شده در بودجه ۱۴۰۳ (تبصره ۸) برای اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، برابر با ۸۷۹ همت است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد. با این حال، منتقدان با توجه به وضعیت محل‌های تأمین منابع هدفمندی، تحقق این منابع را در سال جاری بعید دانسته و کسری آن را پیش‌بینی کرده بودند.سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که کسری منابع در نیمه اول سال به ۴۷ درصد رسیده است.

این منابع باید از چهار محل تأمین شوند: «منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی»، «دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی»، «دریافتی حاصل از خالص صادرات فرآورده‌های نفتی» و «دریافتی از منابع فرعی گاز مانند اتان، ال‌پی‌جی و گوگرد»، همچنین «منابع حاصل از مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی».

نظر شما