شناسهٔ خبر: 68650050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

فاش نکردن گناه دیگران در زمره عبادات است

انصاریان گفت:کسی که گناهی انجام می‌دهد لازم نیست این سر را حتی نزد امام معصوم و یا عالم ربانی فاش کند،متأسفانه امروز برخی افراد با تبعیت از فرهنگ ابلیسی اقدام به آبرو بردن افراد می‌کنند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه اظهار داشت: روایتی که امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل فرمودند و کتاب‌های مهم شیعه این روایت را بیان کردند مبنی بر اینکه حضرت چهار مساله مهم اخلاقی را به امت ارائه دادند. لفظ امت در کلام پیامبر اکرم (ص) است و به گروه خاصی سفارش نشده بلکه به همه زنان و مردان امت اسلامی اطلاق می‌شود، ایشان فرمودند این چهار حق بر امت من لازم و ضروری است نخست گناهکاری را که توبه کرده و از گناهان خویش برگشته و از باطل به سوی حق حرکت کرده مورد محبت قرار دهند.

وی افزود: امت اسلامی حق ترد کردن فرد توبه کننده را ندارند، یا حق ندارند بگویند به خاطر این گناهان سنگینی که انجام داده ای خدا تو را نمی بخشد! این کلام خلاف آیات الهی است. مرحوم علامه مجلسی روایتی را نقل می‌کند مبنی بر اینکه یک نفر به گناهکاری گفت به خدا بخشیده نمی‌شوی! خداوند به پیامبر آن زمان خطاب کرد برو نزد این متدین مقدس نما و بگو به چه دلیل به وجود من قسم خوردی این گناهکار بخشیده نمی‌شود؟ من آن گناهکار را بخشیدم و از تو هم متنفر هستم.

انصاریان با بیان اینکه انسان نباید در کار خدا دخالت کند گفت: آدمی نباید تصور کند که خداوند گناهکار توبه کننده را نمی بخشد. در کتاب وسایل الشیعه روایتی از امام علی (ع) نقل شده که روزی جوانی به خدمت امام رسید و ایشان را در تنهایی زیارت کرد و گفت من گناهی کردم که جریمه آن بسیار سنگین است؛ برخورد ائمه با گناهکاران بسیار عجیب بوده است. در همان حین امام علی (ع) فرمودند به فکرت آمده که گناه کردی! مجدد همان جوان تکرار کرد که من این گناه را انجام داده ام، امام خطاب به ایشان فرمود این جلسه را ترک کن چرا که تو تصور می‌کنی این گناه را انجام داده ای! مرتبه سوم جوان گفت من این گناه را انجام دادم و در این مرتبه بود که امام علی (ع) گناه کردن او را پذیرفت. ما دستور داریم هر گناهی را که انجام دادیم برای کسی نقل نکنیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه گناه کار باید گناه خودش را بین خود و خدا حل کند عنوان کرد: کسی که گناهی انجام می‌دهد لازم نیست این سر را حتی نزد امام معصوم و یا عالم ربانی فاش کند. متأسفانه امروز برخی افراد با تبعیت از فرهنگ ابلیسی اقدام به آبرو بردن افراد می‌کنند این در حالی است که بعضی از این افراد حتی مرتکب گناه هم نشدند اما آبروی آنان را با گناه سازی می‌برند.

وی افزود: روزی حضرت جبرائیل به پیامبر اکرم (ص) گفت اگر خداوند همه ما فرشتگان را روی زمین بیاورد تا عبادتی برای پروردگار انجام دهیم سه کار می‌کنیم نخست هر کسی که از آب زراعتی، آشامیدنی و چاه بی بهره است ما به او آب می‌رسانیم، دومین عبادت ما به مردی است که زن و بچه دارد و هزینه تأمین زندگی خویش را ندارد که بتواند خانواده خود را اداره کند به او رسیدگی می‌کنیم تا مشکل معاش او حل شود و سومین عبادتی که انجام می‌دهیم این است که از هر گناهی که اطلاع داریم تا هنگام مرگ آن را فاش نمی‌کنیم. هیچ مذهبی این روایات را ندارند و پیروان مذهب‌های مختلف نمی‌توانند چنین روایاتی را تولید کنند و این سخنان تنها اختصاص به ائمه اطهار (ع) دارد.

انصاریان با بیان اینکه نماز یکی از اسباب نجات توبه کنندگان است گفت: خداوند به نماز ما انسان‌ها نیاز ندارد اما ما انسان‌ها برای پاک ماندن و داشتن زندگی بهشتی اخروی نیازمند به اقامه نماز هستیم. امروز برخی می‌گویند خداوند به نماز ما نیازی ندارد و ما نماز نمی‌خوانیم در حالی که این برداشت اشتباه است چرا که خود انسان نیازمند نماز است. امر به معروف و نهی از منکر واجب است اما این واجب الهی باید به گونه‌ای صورت بپذیرد که دل کسی نشکند. اسلام دین محبت است و این محبت جز دین نیست بلکه همه دین است.

نظر شما