شناسهٔ خبر: 68644735 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

هشدار مهم سازمان هواشناسی به شالیکاران/آغاز بارش‌های پاییزی در این استان‌ها

مهر : رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به صدور هشدار نارنجی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی در استان‌های شمالی، گفت: شالیکاران هر چه زودتر محصولات خود را برداشت کنند.

صاحب‌خبر -

صادق ضیائیان با اشاره به اینکه بارش‌های پاییزی از امروز (شنبه، ۲۴ شهریور) آغاز می‌شود، گفت: بارش‌های پاییزی امروز در استان‌های مازندران، گلستان و ارتفاعات مرکزی البرز شدت خواهد گرفت.

وی افزود: فردا (یکشنبه، ۲۵ شهریور) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، برخی نقاط استان‌های یزد، کرمان، اصفهان و روز دوشنبه (۲۶ شهریور) در ارتفاعات البرز مرکزی، خراسان جنوبی و جنوب سیستان و بلوچستان و سه شنبه در شمال غرب کشور نیز بارندگی، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی شده است.

خبر مرتبط
هشدار هواشناسی برای این استان/ سیلاب در راه است

طی ۲۴ ساعت گذشته چالدران با ۹ درجه بالای صفر خنک‌ترین و پلدشت با ۳۶.۶ درجه بالای صفر گرم‌ترین شهر استان آدرباریجام غربی گزارش شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی تاکید کرد: طی سه روز آینده در نیمه شرقی کشور، مرکز، جنوب غرب و استان‌های زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران و قم در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود؛ همچنین تا روز یکشنبه کاهش نسبی دما در نیمه شمالی کشور روی می‌دهد.

هشدار نارنجی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی

ضیائیان با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی، افزود: امروز، در استان‌های مازندران، گلستان، شرق گیلان، شمال سمنان، شمال و شرق تهران، شمال و غرب خراسان شمالی و ارتفاعات البرز و فردا یک‌شنبه در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شرقی گیلان و شمال استان‌های خراسان رضوی، سمنان، تهران و البرز رگبار باران، رعد و برق وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به فعالیت این سامانه بارشی، طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی توصیه کرد: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده اقدامات لازم لحاظ شود.

 

نظر شما