شناسهٔ خبر: 68640631 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

هشدار و تذکر امام جمعه قم به روسیه

خطیب نمازجمعه قم گفت: روابط دوستانه با چین و روسیه بر پایه شکستن جهان تک قطبی برنامه‌ریزی شده و با وجود این رابطه، به روسیه تذکر می‌دهیم که در موضوع مالکیت جزایر سه‌گانه و کریدور زنگزور که خط‌قرمز ما است، مانور ندهد.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله علی‌رضا اعرافی ظهر امروز در نمازجمعه این هفته که در مصلی قدس شهر قم برگزار شد، بیان کرد: در ادامه توضیحات جلسه قبل مبحث عبادت را به سه مورد تقسیم کردیم، اول عبادت بردگان، سوداگران، تاجران، شاکران، دوم عبادت عاشقان، محبان و عارفان و سوم عبادت تشریعی و تکوینی.

وی ادامه داد: عبادت صرفاً به وجود خداوند تعلق می‌گیرد و اساس آن بر پایه شناخت، معارف و توحید خدا استوار است که اگر توحید این مسیر را طی کند، به طاعت و عبادت منتهی می‌شود.

آیت‌الله اعرافی افزود: عبادت یعنی باور به خداوند و عمقِ یافتن توحید در وجود انسان که معتقدیم زیباترین و جامع‌ترین پیامدهای توحید در قرآن کریم و نهج‌البلاغه مطرح شده است نه آن‌ چیزی که امروزه در فِرَق‌های نوظهور و جعلی بیان می‌شود.

وی مطرح کرد: اساس توحید این است که انسان در هستی، به یک کانون و وجود بی‌نهایت باور پیدا کند و انسان را به آن دعوت کند.

خطیب نمازجمعه قم ادامه داد: بزرگان می‌فرمایند؛ اگر می‌خواهید از اخلاق سخن بگویید از توحید نقل کنید تا فضائل آن پدید آید که این عبارت، نشانه حقانیت توحید، جمال و جلال مطلق آن است.

وی افزود: ازآنجایی‌که خداوند متصف به اسمای خداوندی و الهی است اگر نگاه کسی به کمال مطلق و وجوه جامع این اسما باشد، عبادتش در زمره عارفان و عاشقان بالله خواهد بود.

آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: درخت توحید اگر در دل‌وجان ریشه کند، نوع نگاه، اخلاق و جامعه ما اصلاح و تربیت خواهد شد و اگر چشم هستی به توحید دوخته شود تقسیمات دیگر عبادت مانند تاجر، سوداگر و... به وجود نمی‌آید.

خطیب نمازجمعه قم بیان کرد: سالروز آغاز امامت صاحب‌الزمان(عج) را گرامی می‌داریم زیرا ماه ربیع ماه درخشش الهی و نعمات بی‌کران خداوند است، خورشید پر فروغ امام عصر نیز، جلوه‌ای از این عبادات است که به ما کرامات بی‌انتها می‌رساند.

آیت‌الله اعرافی گفت: آغاز سال تحصیلی و تدریسی را بر آموزش‌وپرورش، دانشگاه، حوزه‌های علمیه و تمام عرصه‌های تعلیم‌وتربیت تبریک و تهنیت عرض می‌کنم که در این مورد چند نکته حائز اهمیت است؛ اهتمام بیشتر به تعلیم‌وتربیت نسل جدید باتوجه‌به تهدیدها و آسیب‌های فراوان باوجود هجمه‌های دشمن، فتنه‌گری مداوم و پوشاندن حق بر همه دستگاه‌های تربیتی و آموزشی واجب است که این موضوع را اولویت قرار دهند.

وی افزود: رشد و توسعه کشور باید وسعت و سرعت پیدا کند، باوجود تحریم‌ها شاهد پیشرفت علمی خوبی هستیم اما همچنان در برخی از دولت‌ها این رشد و پیشرفت دارای صعود و نزول بوده است؛ تربیت اجتماعی، سیاسی و انقلابی نسل امروز که لازمه آن آشناکردن با تاریخ، ارزش و اصول انقلاب اسلامی است که کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران نمونه بارزی دراین‌رابطه خواهد بود.

خطیب نمازجمعه قم گفت: جذب و نگهداری نخبگان و استعدادهای برتر در جهت خدمت به کشور و منافع ملی و خدمت گذاری آموزش، تحقیق و پژوهش علمی به جامعه و مردم در جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و رشد صنعت.

وی ادامه داد: در آستانه سالروز دفاع مقدس یاد و یادواره شهدا و به‌ویژه امام راحل(ره) را زنده نگه‌ می‌داریم که چند نکته لازم به ذکر است؛ حماسه ۸ سال دفاع مقدس نظریه و دکترین مقاومت جدیدی را خلق کرد، فرهنگ مقاومت نوظهوری با توجه به ایثارگری، فداکاری و از خودگذشتگی نوجوانان آن روز به وقوع پیوست، فرهنگ عمومی ایثارگری در جامعه ایجاد شد، دفاع مقدس دست‌مایه‌ای برای تحول صنعت نظامی کشور شد و ایران را به یک ابرقدرت منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرد، دفاع مقدس به همه آموخت که می‌شود در مقابل ظلم، ستم و استکبار ایستادگی کرد.

 

خط قرمز ایران در منطقه قفقاز

آیت‌الله اعرافی افزود: داستان درد و غم‌انگیز غزه که لرزه بر قلب تمام دنیای اسلام انداخت و این درد مشترک تمام جهان اسلام است که چند نکته در آن مطرح است؛ کشورهای عربی و اسلامی بدانند اگر از محور مقاومت کوتاه بیایند در آینده دچار چنین سرنوشتی خواهند شد زیرا کشورهای کودک‌کش و جهان‌خوار بی‌خیال دیگر کشورهای اسلامی نمی‌شوند؛ محور مقاومت باید همچنان به ایستادگی خود ادامه دهد و در پاسخ به سخن رئیس‌جمهور ترکیه که اعلام کرد در رابطه‌ با مقابله با رژیم‌ صهیونیستی باید اقدامی کرد، باید گفت؛ اولاً سفارتخانه رژیم‌صهیونیستی را در کشور خود تعطیل کنید و ثانیاً از محور مقاومت حمایت کنید و فقط از پشت پرده شعار ندهید و سیاه‌نمایی نکنید.

خطیب جمعه قم در پایان به نگاه کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و گفت: هدف و قصد سیاست خارجی کشور ما مبتنی بر شکستن سلطه نظام تک‌قطبی در جهان است و تمام پیمان‌هایی مانند شانگهای، بریکس و... در این راستا بوده است.

وی افزود: روابط دوستانه، اقتصادی، سیاسی، علمی و... با کشورهایی مانند چین و روسیه بر همین اساس است اما تذکری به کشور روسیه می‌دهیم که علی‌رغم ارتباط دوستانه و لجستیکی، در مسائل مالکیت جزایر سه‌گانه و کریدور زنگزور که خط‌قرمز ما است، مانور ندهد تا هدف شکستن نظام تک‌قطبی، محقق شود.

نظر شما