شناسهٔ خبر: 68638997 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

انگلیس بیانیه مهم صادر کرد/ نخستین واکنش لندن به اقدام روسیه

ایسنا : اتهام جاسوسی به ۶ دیپلمات بریتانیا در مسکو و لغو اعتبارنامه آنان که به اخراج از روسیه منجر شد، واکنش انگلیس را برانگیخت.

صاحب‌خبر -

در پی اقدام روسیه در لغو اعتبارنامه ۶ دیپلمات انگلیسی در مسکو به ظن جاسوسی، وزارت خارجه انگلیس در واکنش به این تحولات، اتهامات مذکور را «کاملا بی‌اساس» توصیف کرد.

سرویس امنیت فدرال روسیه موسوم به اف‌اس‌بی پنج‌شنبه اعلام کرد وزارت خارجه روسیه اعتبارنامه شش کارمند سفارت بریتانیا در بخش سیاسی مسکو را خاتمه داده است. در بیانیه سرویس امنیت فدرال روسیه آمده است که این اقدام در پاسخ به «اقدامات غیر دوستانه متعدد» لندن و پس از کشف «نشانه‌های جاسوسی و خرابکاری» بوده است.

در واکنش به این تحولات، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس امروز (جمعه) گفت: «اتهامات امروز اف‌اس‌بی علیه کارکنان ما کاملا بی‌اساس است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «مقامات روسیه ماه گذشته اعتبار دیپلماتیک شش دیپلمات بریتانیایی در روسیه را لغو کردند. این به دنبال اقدامات دولت بریتانیا در پاسخ به فعالیت‌های دولت روسیه در سراسر اروپا و بریتانیا بود. ما نسبت به حفظ منافع ملی خود عذرخواهی نمی‌کنیم.»

براساس گزارش پرس‌اسوسیشن، این شش دیپلمات هفته‌ها پیش روسیه را ترک کردند و در حال حاضر جایگزین شده‌اند.

از سوی دیگر «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت شش دیپلمات بریتانیایی «اقدامات خرابکارانه‌ای را با هدف آسیب رساندن به مردم ما انجام دادند.»

وی گفت: «ما کاملا با ارزیابی‌هایی که از سوی اف‌اس‌بی روسیه درباره فعالیت‌های به اصطلاح دیپلمات‌های انگلیسی بیان شده، موافقیم. سفارت بریتانیا بسیار فراتر از محدودیت‌های مشخص شده در کنوانسیون‌های وین رفته است.»

به گزارش تلویزیون دولتی روسیه، این شش دیپلمات با رسانه‌های مستقل و گروه‌های حقوق بشری که مقامات روسیه آنها را «عوامل خارجی» اعلام کرده‌اند، ملاقات کردند.

پیش از این تحولات، تعدادی از دیپلمات‌های روسی پس از آنکه دولت بریتانیا در ماه مه اقدامات مختلفی را علیه سفارت این کشور در لندن اعمال کرد، این کشور را ترک کردند. بریتانیا به وابسته دفاعی روسیه در لندن دستور خروج داد و به او برچسب «جاسوس» زد. سپس مسکو یک افسر نیروی دریایی سلطنتی مستقر در سفارت بریتانیا در مسکو را اخراج کرد و به او یک هفته فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

بریتانیا همچنین وضعیت دیپلماتیک 2 ملک متعلق به روسیه در بریتانیا را که گمان می‌رفت برای مقاصد اطلاعاتی استفاده می‌شدند، لغو کرد و محدودیت‌های جدیدی برای روادید دیپلماتیک روسیه اعمال کرد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار می‌کند و انتظار می‌رود درخواست اوکراین برای رفع محدودیت‌های استفاده از تسلیحات غربی علیه اهدافی در خاک روسیه را مورد بحث و بررسی قرار دهد. نگرانی در مورد تشدید درگیری، یکی از دلایلی بوده که چرا این مجوز هنوز به کی‌یف داده نشده است. این در حالیست که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نسبت به تبعات هرگونه استفاده از تسلیحاتی غربی در حمله به خاک کشورش هشدار داده است.

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما