شناسهٔ خبر: 68638562 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شرایط جدید انتشار اوراق مرابحه برای شرکت‌های کوچک

صاحب‌خبر -
شرایط جدید انتشار اوراق مرابحه برای شرکت‌های کوچک
خبرگزاری آریا - مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، براساس تغییرات دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه که به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسیده، مقرر شد تا شرکت‌هایی که درخواست انتشار اوراق مرابحه با مبالغ حداکثر 200 میلیارد تومان و با سررسید حداکثر 18 ماهه دارند، بتوانند از شرایط جدید انتشار اوراق برخوردار شوند.

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از سنا، وحید روشن‌قلب درباره آخرین جزییات از اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه با هدف تامین مالی شرکت‌های کوچک اعلام کرد: طبق دستورالعمل‌های موجود، فرآیند انتشار اوراق برای مبالغ کوچک تفاوتی با انتشار اوراق با مبالغ بزرگ‌تر نداشت، بر این اساس فرآیندها و نیز الزامات در نظر گرفته شده برای انتشار این اوراق یکسان بودند.
او گفت: الزام متقاضیان انتشار اوراق با مبالغ کم نسبت به رعایت الزامات انتشار اوراق با مبالغ بالاتر باعث شد تا انتشار این اوراق در مبالغ کوچک چندان به صرفه نباشد.
افزایش سرعت انتشار اوراق با مبالغ کوچک‌تر
روشن‌قلب به تسهیلات در نظر گرفته شده برای افزایش سرعت انتشار اوراق با مبالغ کوچک‌تر اشاره کرد و افزود: این اقدام در نظر گرفته شد تا شرکت‌هایی که عموما برای تامین سرمایه در گردش خود نیازمند مبالغ کوچک‌تر هستند، بتوانند با سهولت بیشتری اقدام به انتشار اوراق کنند.
به گفته مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، براساس تغییرات دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه که به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسیده، مقرر شد تا شرکت‌هایی که درخواست انتشار اوراق مرابحه با مبالغ حداکثر 200 میلیارد تومان و با سررسید حداکثر 18 ماهه دارند، بتوانند از شرایط جدید انتشار اوراق برخوردار شوند.
شرایط جدید انتشار اوراق مرابحه برای شرکت‌های کوچک
او با اشاره به شرایط جدید انتشار اوراق مرابحه برای شرکت‌های کوچک اعلام کرد: شرکت‌ها می‌توانند علاوه بر امکان ارائه تضامین قبلی، از ضمانت‌نامه تعهد پرداخت شده توسط بانک‌ها یا ضمانت نامه‌های تعهد پرداخت صادر شده توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان تضمین انتشار این اوراق استفاده کنند.
روشن‌قلب اعلام کرد: همچنین اگر این شرکت‌ها از سهام به عنوان وثیقه برای انتشار اوراق استفاده کنند، می‌توانند با رتبه اعتباری مناسب از یک سهم به جای پرتفوی سه سهمی برای وثیقه اوراق استفاده کنند.
عرضه خصوصی اوراق مرابحه
روشن‌قلب تاکید کرد: تا کنون مجوز انتشار همه اوراق به صورت عرضه عمومی بود اما با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده در قانون تامین مالی تولید برای انتشار اوراق به صورت عرضه خصوصی، امکان عرضه خصوصی اوراق مرابحه در این فرآیند پیش‌بینی شد.
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: بر این اساس شرکت‌هایی که بخواهند این اوراق را به صورت عرضه خصوصی منتشر کنند باید در زمان ارایه درخواست، لیست خریداران را معرفی و با موافقت خریداران این اوراق بدون رکن متعهد پذیره نویسی و بازارگردان منتشر خواهد شد، این موضوع می‌تواند منجر به کاهش قابل ملاحظه زمان فرآیندهای انتشار این اوراق برای شرکت‌ها باشد.
او تاکید کرد: در انتشار اوراق به صورت عرضه خصوصی، با اعلام موافقت همه خریداران، این اوراق بدون تضمین منتشر می‌شود اما با این اتفاق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجاز به خرید این اوراق نخواهند بود.
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به تغییرات ایجاد شده، شرکت‌ها می‌توانند تامین مالی تا مبالغ 50 میلیارد تومان را از طریق تامین مالی جمعی انجام دهند و برای مبالغ بالاتر اقدام به انتشار اوراق کنند.
او گفت: جامعه هدف تغییرات ایجاد شده در این اوراق برای مبالغ بالای 50 و کمتر از 200 میلیارد تومان است.
روشن قلب تاکید کرد: اصلاحات مدنظر درخصوص معاملات اوراق مرابحه با مبالغ کوچک پس از دریافت نظرات بورس‌ها اعمال و پیرو آن امکان معاملات این اوراق فراهم می‌شود.

نظر شما