شناسهٔ خبر: 68633504 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 23 شهریور

هزینه تولید هر قطعه اسکناس چه میزان است؟

منبع: اقتصادنیوز

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -
 عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 شهریور 1354؛ مهلت مبارزه با گرانفروشی به‌طور نامحدود تمدید شد

بنا به فرمان مبارک ملوکانه سازمان‌های کشوری یک ماه مهلت داشتند که امر مهم مبارزه با گرانفروشی را به انجام رسانند و مقرر بود که در صورت عدم توفیق ظرف مدت تعیین‌شده این وظیفه به عهده نیروهای مسلح شاهنشاهی محول گردد.

امروز کسب اطلاع شد که به فرمان شاهنشاه آریامهر مهلت مقرره برای مبارزه با احتکار و گرانفروشی به‌طور نامحدود تمدید می‌شود و هر زمان که ذات مبارک شاهانه ضرور تشخیص فرمایند این ماموریت به نیروهای مسلح شاهنشاهی واگذار خواهد شد.

تدوین برنامه ششم عمرانی شروع شد

به دنبال اعلام بهره گیری از کامپیوتر در مدل‌سازی اقتصادی، امروز یک مقام مطلع تایید کرد که سازمان برنامه و بودجه مطالعاتی را در زمینه تدوین هدف‌های برنامه عمرانی ششم کشور آغاز کرده و از هم‌اکنون گروهی از کارشناسان و اقتصاددانان این سازمان، سرگرم تهیه مدل‌های اقتصادی، برای دوره اجرای برنامه عمرانی ششم شده‌اند.

هدف‌های برنامه عمرانی ششم کشور پس از بررسی این کارشناسان براساس بالا بردن سطح درآمد و ادامه رشد سریع اقتصادی تدوین خواهد شد.

تهیه برنامه‌ریزی و مدل‌سازی اقتصادی چند سطحی این امکان را فراهم می‌سازد که یکی از بهترین مدل‌های اقتصادی برای اجرا آماده شود.

لایحه برنامه عمرانی ششم کشور تا اوایل سال 1356 تدوین و تقدیم مجلسین خواهد شد.

این برنامه عمرانی مشابه برنامه عمرانی پنجم کشور و اعتبارات برنامه عمران جاری پنج ساله است و مدت اجرای آن تا پایان سال 1361 خواهد بود.

23 شهریور 1374؛ تلاش شرکت‌های آمریکایی برای مشارکت در طرح‌های نفتی ایران

شرکت شورون و قزاقستان که قادر به انتقال بیشتر از طریق خاک روسیه نیستند، امیدوارند به‌منظور افزایش صادرات در زمینه نفت خام با ایران معامله کنند.

شرکت شورون اعلام کرد،‌ این معامله موقت و تا زمان ساخت و یا پیدا کردن خط لوله اضافی با مشارکت قزاقستان معتبر خواهد بود.

انجام معامله نفتی با ایران مستلزم کسب معافیت از قوانین دولت کلینتون رئیس‌جمهوری آمریکا است که براساس آن شرکت‌های آمریکایی از خرید نفت خام ایران منع شده‌اند.

در ضمن شرکت شورون و قزاقستان سرگرم مذاکره با ایران برای صدور چهل هزار بشکه نفت قزاقستان به ایران در ازای صدور میزان مشابه ازسوی ایران است.

23 شهریور 1384؛ پژو آریان رونمایی شد     

پژو آریا (206 صندوقدار) در مراسمی با حضور وزیر صنایع و معادن و مدیرعامل ایران خودرو رونمایی شد.

این خودرو با همکاری مشترک ایران و فرانسه طراحی شده و امتیاز آن متعلق به ایران است. مدیرعامل ایران خودرو در مراسم رونمایی این خودرو گفت: پژو آریان تنها در ایران تولید خواهد شد و برنامه صادرات آن به حدود 40 کشور پیش بینی شده است.

وی افزود: این خودرو از تمامی استانداردهای روز دنیا برخوردار است و موتور آنها طوری طراحی شده که تا سال 2013 قابلیت عرضه به بازارهای جهانی را دارد.

مدیرعامل ایران خودرو همچنان گفت: ایران خودرو صادرات 30 درصد محصولات خود را در برنامه آینده خود دارد.

23 شهریور 1394؛ هزینه تولید هر قطعه اسکناس چه میزان است؟

هزینه تولید هر قطعه اسکناس براساس تعداد و شرایط متفاوت بین 100 تا 110 تومان است. آذرمهر، معاون بازرگانی سازمان تولید اسکناس و مسکوک اظهار کرد: سازمان تولید اسکناس و مسکوک با هدف فعالیت در عرصه چاپ اسکناس و اوراق بهادار راه‌اندازی شد که در سال 1362 توانست تمامی نیازهای کشور را تامین کند؛ به‌طوری‌که در حال حاضر در بخش چاپ اسکناس فقط جوهر مرکب هنوز به مرحله بومی‌سازی نرسیده و وارداتی است.

نظر شما