شناسهٔ خبر: 68625652 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چرا اسرائیل از ورود خبرنگاران مستقل خارجی به غزه می‌ترسد؟

در شرایطی که تنها در نیمه نخست سال جاری میلادی، رژیم اشغالگر ۳۲۷ مورد جنایت علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه در غزه و سایر مناطق فلسطینی انجام داده است، یک رسانه‌ صهیونیستی به بررسی اینکه چرا اسرائیل مانع ورود خبرنگاران مستقل خارجی به غزه می‌شود، پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ غزه، یک جنگ سیستماتیک علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه آغاز کرده است، مرکز فلسطینی برای توسعه و آزادی رسانه‌ها در گزارشی اعلام کرد که رژیم اشغالگر در نیمه اول سال جاری میلادی 327 مورد جنایت و حمله به آزادی رسانه‌ها در نوار غزه، قدس اشغالی و کرانه باختری انجام داده است.

327 مورد جنایت علیه رسانه‌ها توسط اسرائیل طی 6 ماه

این مرکز فلسطینی افزود:تعداد جنایت‌های انجام شده توسط رژیم صهیونیستی علیه اصحاب رسانه در نیمه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه آن در طول نیمه اول سال 2023 به شکل قابل توجهی و بیش از 40 درصد افزایش یافته است. علت این افزایش به دلیل تشدید قابل توجه جنایات اشغالگران علیه اصحاب رسانه و به ویژه کشتار خبرنگاران از زمان آغاز جنگ نسل کشی در نوار غزه است.

بر اساس این گزارش، طی 6 ماه نخست سال جاری میلادی، رژیم اشغالگر بیشترین تعداد حملات را علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه انجام داده است. نکته قابل توجه اینجاست که بیشترین جنایت‌های اسرائیل علیه اصحاب رسانه در نیمه اول سال 2024 مربوط به کرانه باختری است که 217 مورد جنایت و نقض آزادی رسانه‌ها در این منطقه انجام شده و 101 مورد هم مربوط به نوار غزه است. در این مدت همچنین 47 خبرنگار توسط ارتش اشغالگر صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

مرکز مذکور فلسطینی گزارش داد که جنایات سیستماتیک رژیم اشغالگر علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه، با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان آنها و دور کردن آنها از میدان است تا جنایت‌های ضد بشری اسرائیل علیه غیرنظامیان را برای جهانیان فاش نکنند. طی شش ماه گذشته 47 خبرنگار مرد و زن به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست و یا بر اثر اصابت ترکش موشک‌ها و بمباران‌ها به شهادت رسیده‌اند.

چرا اسرائیل از ورود خبرنگاران خارجی به غزه می‌ترسد؟

از طرف دیگر روزنامه عبری هاآرتص در گزارشی اعلام کرد که اسرائیل به شکل عامدانه اجازه ورود خبرنگاران خارجی به نوار غزه برای پوشش اخبار جنگ را نمی‌دهد و به شدت از گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی درباره اتفاقاتی که در این باریکه رخ می‌دهد، می‌ترسد.

این رسانه عبری در مقاله‌ای با عنوان «چرا اسرائیل از ورود خبرنگاران خارجی به غزه می‌ترسد و چه چیزی را می‌خواهد پنهان کند»، گزارش داد: دلایلی که موجب می‌شد اسرائیل در ابتدای جنگ غزه، مانع ورود خبرنگاران به نوار غزه شود، اکنون دیگر وجود ندارد و الان زمان آن رسیده که به خبرنگاران اجازه دهیم حوادث غزه را به شکل مناسب پوشش دهند. اما اکنون ورود هر خبرنگار خارجی به نوار غزه بدون مجوز رسمی اسرائیل غیر ممکن است؛ به ویژه در سایه محاصره سنگینی که علیه غزه تحمیل شده است.

در ادامه این مقاله آمده است: ممنوعیت ورود خبرنگاران خارجی به نوار غزه، به حق پوشش مستقل حوادث و حق اسرائیلی‌ها و نیز همه جهانیان برای آگاهی از آنچه که در نوار غزه اتفاق می‌افتد، آسیب می‌زند. همچنین باید توجه داشته باشیم که یک خبرنگار با حضور در میدان به شکل مستقیم و واقعی اخبار را به گوش مخاطب می‌رساند نه از طریق سخنگوها.

بر اساس این گزارش، پوشش مستقیم میدانی اهمیت زیادی درباره انتقال درست حوادث جنگ دارد و نمی‌توان آن را با پوشش شخص ثالث یا از طریق مکالمات تلفنی و تجزیه و تحلیل رویدادها با استفاده از فیلم‌های ضبط شده یا عکس‌ها مقایسه کرد. بنابراین اسرائیل اگر می‌خواهد درست بودن روایت‌های خود درباره جنگ را ثابت کند، باید به خبرنگاران مستقل اجازه ورود به نوار غزه را بدهد؛ زیرا ممنوعیت همه جانبه فعالیت‌های رسانه‌ای مستقل در نوار غزه، این تردید و سوال را در ذهن همگان ایجاد می‌کند که اسرائیل چه چیزی را پنهان می‌کند و چرا نمی‌خواهد خبرنگاران وارد غزه شوند؟

روزنامه هاآرتص تصریح کرد: ممانعت از ورود خبرنگاران خارجی به نوار غزه، بار سنگینی را بر دوش خبرنگاران فلسطینی در این باریکه گذاشته و این خبرنگاران به همراه خانواده‌هایشان به شدت از پیامدهای جنگ رنج می‌برند و بیش از 110 نفر از آنها از ابتدای جنگ تاکنون جانشان را از دست داده‌اند. در حال حاضر نیاز فوری به کار خبرنگاران خارجی در نوار غزه که کاملاً بی‌طرف هستند، وجود دارد و اسرائیل توجیهی برای ممانعت از ورود این خبرنگاران ندارد.

رسانه مذکور عبری تصریح کرد: حضور خبرنگارانی که بدون فشار جامعه و دولت‌های خود به پوشش رویدادها می‌پردازند در نوار غزه بسیار مهم و ضروری بوده و نقش خبرنگاران در این زمینه، اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

این رسانه صهیونیستی با به سخره گرفتن ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر اینکه خود نیروهای اسرائیلی اخبار جنگ را در غزه پوشش می‌دهند و نیازی به خبرنگار نیست، بر ضرورت کار خبرنگاران مستقل در غزه تاکید و اعلام کرد که ارتش اسرائیل باید از دیکته کردن روش‌های خود برای پوشش اخبار جنگ دست بردارد و اجازه ورود خبرنگاران خارجی به نوار غزه را بدهد تا مردم بفهمند که واقعاً در اینجا چه اتفاقی می‌افتد.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ غزه با هدف جلوگیری از افشای حقیقت جنایات این رژیم، به شکل سیستماتیک اصحاب رسانه را در نوار غزه مورد هدف قرار داده و خود آنها و خانواده‌هایشان را عامدانه به شهادت رسانده است.

صهیونیست‌ها از همان روزهای ابتدایی جنگ و هنگامی که اهالی رسانه به خوبی توانستند، حقیقت اتفاقاتی که در غزه رخ می‌دهد را به جهانیان نشان دهند، یک کمپین تروریستی برای سرکوب رسانه در غزه ایجاد کردند و خبرنگاران و سایر اصحاب رسانه را در هرجا از جمله داخل بیمارستان‌ها، چادرها، خیابان‌ها و ...مورد هدف قرار دادند.

مستندات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتش اشغالگر مستقیماً خبرنگاران را در نوار غزه تهدید به کشتار خانواده‌هایشان می‌کند و موارد زیادی از هدف قرار دادن خانواده‌های اصحاب رسانه در نوار غزه توسط صهیونیست‌ها، به ثبت رسیده است. این یک الگوی تکراری توسط افسران ارتش اسرائیل برای تهدید خانواده‌های خبرنگاران است و طبق آن، خانه‌ها و یا مراکز اسکان این خانواده‌ها را شناسایی کرده و سپس عامدانه آنها را هدف قرار می‌دهند.

طبق آخرین آمار رسمی، تعداد خبرنگارانی که از ابتدای جنگ غزه تاکنون در این باریکه به شهادت رسیده‌اند، 172 نفر اعلام شده است.

انتهای پیام/

نظر شما