شناسهٔ خبر: 68623845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

انگلیس مجوز مهم را به اوکراین داد/ پای این موشک پیشرفته به جنگ باز شد

ایرنا : روزنامه گاردین چهارشنبه شب گزارش داد که دولت انگلیس به اوکراین اجازه داده است از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده کند.

صاحب‌خبر -

گاردین خبر خود را به نقل از منابع دولتی انگلیس منتشر کرد و نوشت به نظر نمی‌رسد که کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس در دیدار روز جمعه خود با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این خبر را علنا اعلام کند.

گاردین در حالی این خبر را منتشر کرده است که روزنامه تایمز لندن چندی پیش گزارش داد، بر اساس سیاست دولت انگلیس، نیروهای اوکراین می‌توانند از تسلیحات بریتانیا در خاک روسیه استفاده کنند و فقط از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» نمی‌توانند در حمله به اهدافی در درون مرزهای روسیه استفاده کند.

«بن والاس» وزیر دفاع پیشین انگلیس فاش کرد، در دوره وزارتش به اوکراین اجازه داد «با هر سلاحی که در اختیار این کشور قرار گرفته است» به اهدافی در خاک روسیه حمله کند و در این مورد، فقط استفاده از موشک‌های دوربرد سایه طوفان منع شده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین بارها خواستار لغو محدودیت استفاده از سلاح های دوربرد غربی برای حمله به فرودگاه ها، پرتابگرهای موشکی و مخازن مهمات، انبار سوخت و مراکز فرماندهی و کنترل مهم روسیه شده است.

همچنین آندری سیبیها وزیر خارجه اوکراین روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترکی با حضور آنتونی بلینکن و دیوید لمی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در کی‌یف گفت: این مساله مهمی است که هر گونه محدودیت بر استفاده از تسلیحات آمریکایی و انگلیسی علیه اهداف مشروع نظامی روسیه برداشته شود.

تا به امروز، انگلیس و فرانسه موشک‌های سایه طوفان به اوکراین ارائه داده‌اند که برد آنها بیش از ۱۵۵ مایل است و مجهز به کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی است که می‌تواند علیه اهداف ثابت به کار گرفته شود.

نیوزویک نیز گزارش داده است که ایتالیا موشک‌های سایه طوفان به اوکراین ارسال می‌کند.

به نوشته نیوزویک، اوکراین تاکنون از این تسلیحات برای هدف قرار دادن دارایی‌های کلیدی روسیه، از جمله یک کشتی جنگی و زیردریایی «Rostov-on-Don» مستقر در شهر بندری کریمه در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) استفاده کرده است.

نظر شما