یکی از عناوینی که در دوران اوج استراتژیهای ریلتایم (RTS) توانست به خوبی بدرخشد، به لطف استودیوی Ensemble و افزودن اساطیر و خدایان ملل مختلف به المانهای Age of Empires ساخته شد. حالا این بازی، یعنی Age of Mythology پس از ۲۲ سال به صورت ریمیک شده بازگشته است.
این ریمستر دوست داشتنی با تغییرات ریز و درشت و جلوههای بصری بهروز، هماکنون برای رایانههای شخصی و کنسولهای نسل نهمی ایکس باکس در دسترس، و با اشتراک گیم پس قابل تجربه است. هرچند که تیم سازنده هسته اصلی بازی و بسیاری از مکانیزمها را دست نخورده باقی گذاشتهاند تا حس نوستالژی به گیمرهای قدیمی منتقل شود.
لازم به ذکر است که این بازی در فروشگاه استیم (Steam) در زمان عرضه توانست رضایت ۸۹ درصدی بازیکنان را جلب نماید و همچنین با بیش از ۲۰ هزار بازیکن آنلاین عرضه شد. حال میخواهیم ببینیم که آیا استودیوی World’s Edge توانسته در کنار جلب توجه طرفداران سرسخت این بازی، گیمرهای علاقهمند به استراتژی ریلتایم را به دنیای اساطیر بیاورد یا خیر.
کمپین و بخش چندنفره Age of Mythology: Retold
در بخش داستانی بازی ما با چهار تمدن یونان، مصر، نورس و آتلانتیس مواجه هستیم. هر کدام از این تمدنها ویژگیهای منحصربهفرد خود را در ساختوساز، نوع عملکرد سربازها، کارگرها و … دارند. همین امر در کنار طراحی مراحل جذاب و متنوع باعث شده است تا در طول تجربه هر سه بخش کمپین بازی، به هیچ عنوان حس تکراری و خستهکننده بودن به سراغتان نیاید.
در روایت داستان، کاتسینهای بازی حالت قدیمی خود را دارند اما بهتر بود که در این زمینه کمی تجدید نظر میشد، چرا که این کاتسینها برای یک بازی امروزی چندان کیفیت بالایی ندارند و میتوانستند با بازسازی آنها، جذابیت داستان را چندین برابر کنند.
هر تمدن شامل سه مجموعه از خدایان افسانهای متفاوت است که البته در نورس یک مجموعه بیشتر به نام Freyr داریم که فقط با خرید نسخه آلتیمیت در دسترس خواهد بود. هر کدام از این دستهبندیها شامل دو انتخاب متفاوت بین خدایان در ۴ عصر بازی است. با پیشرفت در بازی و جمعآوری منابع کافی، میتوانید تمدن خود را وارد عصر بعدی کنید که باعث میشود به قدرتهای تازه و سطوح جدیدی از ساختمانها، تجهیزات و … دست پیدا کنید.
همچنین با توجه به وعده سازندگان، باید انتظار داشته باشیم که دو بستهالحاقی برای این بازی عرضه شود. اولین بسته، چین و اساطیر این کشور را در بر خواهد داشت اما محتوای دومین بستهالحاقی همچنان نامعلوم است. در کمپین، یک بخش دیگر به نام Mythical Battles وجود دارد که این هم از دیالسیهای نسخه آلتیمیت است. در این بخش با استفاده از مجموعه خدایان Freyr، باید در برابر غولهای نورس مقاومت کنید.
علاوه بر کمپین، در بخش Skirmish میتوانید بازی را به دلخواه خود شخصیسازی کرده و در مودهای مختلفی همچون Conquest و King of the Hill با هوش مصنوعی به رقابت بپردازید. همچنین تعداد بسیار زیادی از مپها و مادهای ساخته شده توسط سایر بازیکنها در دسترس هستند. بخش Editor هم همانند نسخه اصلی برای خلق مپهای جدید و دلخواهتان در دسترس قرار دارد و حتی برای کسانی که علاقه چندانی به بروز خلاقیت خود ندارند، میتواند جذاب باشد. بنابراین بازی از لحاظ محتوا تکمیل است و میتواند ساعتها سرگرمتان کند.
بخش چند نفره
در بخش مولتیپلیر آنلاین، علاوه بر دو قسمت Quick Match و Ranked، بخش ساخت بازی دلخواه برای تجربه با دوستانتان نیز وجود دارد. همچنین میتوانید به صورت دلخواه قوانین بازی و سایر ویژگیها را تغییر دهید. به صورت کلی ایرادی به بخش آنلاین و پیدا کردن سرور وارد نیست و میتواند تجربه روان و لذتبخشی را برایتان رقم بزند.
چشمگیرترین تغیر نسبت به نسخه اصلی، مربوط به جهش گرافیکی بازی بوده و تیم توسعه یک استراتژی تقریباً امروزی تحویل داده است. اگر از بازیکنان قدیمی Age of Mythology باشید، قطعاً تفاوت بصری و بازسازی بافتها، نورپردازی و انیمیشنها به وضوح معلوم است. تا حدی که به شخصه انتظار نداشتم تا این حد با گرافیک پولیش شدهای در محیط بازی برای یک ریمستر ۲۲ ساله طرف باشیم.
همین موضوع باعث شد که دفعات مکرری با نهایت زوم به بافت محیط طبیعی، ساختمانها، حیوانات و… نگاه کرده و با بیرون آوردن زوم دوربین از مناظر یونان تا کوههای یخی نورس و بیابانهای مصر لذت ببرم. رابط کاربری بازی هم ظاهر جدید و بهروزی به خود گرفته که به خوبی با ویژگیهای جدید گیمپلی هماهنگ شده است.
در بخش موسیقی و صداگذاری شاهد بازسازی کاملی هستیم. صداگذاری شخصیتها به صورت کامل و مجدد انجام شده است و برخی صداگذاران بازی نیز به اجبار عوض شدهاند. ایراد چندانی به این بخش وارد نیست و کیفیت صداپردازی ناامیدتان نمیکند. البته صداگذاری موجودات افسانهای میتوانست بهتر از این کار شود. افکتهایی که روی این موجودات استفاده شده چندان مناسب یک بازی ۲۰۲۴ نیست و به بازیکن حس کهنگی ناخوشایندی میدهد.
AOM: Retold یکی از بازیهایی است که حتی ماندن در منو میتواند لذتبخش باشد؛ چرا که موسیقیهای بازی همچنان مانند گذشته، فوقالعاده و شنیدنی هستند. در کنار پیشرفتهای گرافیکی، صداگذاری مجدد افکتهای قدرت خدایان باعث شده است که استفاده از آنها ابهت و لذت خاصی به بازیکن القاء کند.
تغییرات مهم
مانند هر بازی استراتژی دیگری، گیمپلی AOM: Retold، ستون اصلی آن است. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، هسته گیمپلی دست نخورده باقی مانده. همچنان شما بعد از تحویل گرفتن پایگاهتان باید با ساخت کارگرها شروع به جمعآوری منابع، ساخت بناهای مختلف و ایجاد ارتش برای تصرف دنیای مدنظر بکنید.
یکی از مهمترین مواردی که در نسخه ریمستر دست بازیکن را باز گذاشته، استفاده نامحدود از قدرت خدایان است. میتوانید با عبادت شهروندان در عبادتگاهها، Favor یا همان توجه خدایان را جمعآوری کرده و از قدرت خدایانی که در شروع هر عصر شهرتان انتخاب کردهاید بهرهمند شوید.
در نسخه اصلی تنها یک بار میتوانستید از قدرت خدایان استفاده کنید اما حالا باید برای استفاده از آنها، زمانبندی کرده و با تقسیم میزان Favor، تصمیمگیری کنید. این قابلیت به خودی خود یکی از مواردی است که باعث برتری گیمپلی نسخه ریمستر در برابر نسخه اصلی میشود.
بازیکنهای قدیمی ممکن است هنگام انتخاب خدایان کمی احساس غریبی کنند! چون تصاویر خدایان کاملاً دگرگون شده و با طراحیهای جدیدی مواجه هستیم. پرترههای جدید طراحی جذابی دارند اما شاید بهتر بود که از نسخه بازطراحی شده همان طرحهای قبلی استفاده میشد.
یکی دیگر از مواردی که برای اولین بار در نسخه ریمستر با آن مواجه شدهایم، تقسیم خودکار وظایف در بین کارگرهاست. در این قابلیت که در تصویر پایین هم میتوانید مشاهده کنید، قالبهای از پیش تعیین شدهای برای تقسیم کارگران شهرتان برای تولید چوب، غذا و طلا در نظر گرفته شدهاند. این ویژگی بیشتر برای افراد تازهکار تعیین شده اما چندان هم بینقص نیست.
در استفاده از این قابلیت، احتمالاً چندین بار با مشکل هوش مصنوعی برخورد میکنید. به صورتی که هر چند دقیقه یک یا چند کارگر دست از کار میکشند و بی حرکت میایستند. یا برای مثال، با باگ عجیبی روبهرو شدم که مدام هشدار میداد تنها یک کارگر میتواند در مزرعه کار کند، درحالی که هیچ کارگر اضافیای در کنار مزرعهها وجود نداشت و تا زمان خاموش کردن این قابلیت، به صورت رگباری این ارور ظاهر میشد.
بنابراین به بازیکنهای باتجربه توصیه میکنیم که از ویژگی تقسیم خودکار بازی استفاده نکنند تا هم کنترل بهتری روی کارگران داشته باشند، هم با باگهای عجیب بازی آزرده خاطر نشوند. اما قابلیت اولویتبندی میتواند برای تازهکارها فرصت مناسب جهت یادگیری بازی و تمرکز روی نبردها و سایر المانهای گیمپلی باشد.
البته باگهای بازی به همین مورد ختم نمیشود و باگهای ریز و درشتی تجربه میکنید که اکثر آنها ناشی از ضعف هوش مصنوعی هستند. حتی ممکن است برخی باعث شوند که بازی را مجدد اجرا یا به سیو قبلی خود مراجعه کنید. همچنین گزینههای مدیریت حرکت در هدایت ارتش میتوانند کمک بسزایی باشند، چرا که هر از چند گاهی در مسیر ممکن بود که سربازها در مواجهه با دشمن یا حتی دیوار دشمن از مسیر اصلی منحرف شوند.
Age of Mythology: Retold
نمیتوانیم بگوییم که Age of Mythology: Retold یک ریمستر بیعیب و نقص است، اما یکی از عناوین موثر در تاریخ بازیهای استراتژی را به خوبی توانسته در قامت یک بازی امروزی تحویل دهد. بنابراین اگر از علاقهمندان به استراتژی ریلتایم هستید یا میخواهید این سبک را حداقل یک بار امتحان کنید، پیشنهاد میدهم در تجربه این بازی درنگ نکنید؛ زیرا با وجود برخی مشکلات، یکی از دوستداشتنیترین بازیهایی است که از طرف مایکروسافت در چندسال اخیر منتشر شده. همچنین گیمپلی بازی به گونهای بهروز شده است که هم برای تازهکارها و هم برای استراژیبازها کاملاً لذتبخش باشد. امیدواریم که انتشار این ریمستر، شروعی برای ساخت نسخه بعدی و توجه بیشتر به این سری باشد.
نکات مثبت:
- پیشرفت گرافیکی چشمگیر
- حفظ حس نوستالژی بازی
- بهبود گیمپلی در مقایسه با نسخه اصلی
- بخش کمپین کامل و پرمحتوا
- موسیقیهای حماسی و بینقص
- وجود مادهای متعدد و گسترده از سوی دیگر بازیکنان
نکات منفی:
- مشکلات هوش مصنوعی و باگهای آزاردهنده
- ضعف در برخی از صداپردازیها
- عدم بازسازی و تغییر کاتسینهای بازی
۸.۵
این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است