شناسهٔ خبر: 68618332 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

مهدی قایدی

مهدی قایدی و استعدادی که در فوتبال حرفه ای کامل تر شد

گلی که مهدی قایدی وارد دروازه امارات کرد از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز:ایران با تک گل «مهدی قایدی» مهاجم خود -که در لیگ امارات بازی می‌کند- سه امتیاز بازی حساس با امارات را در خانه حریف گرفت و حالا با ۶ امتیاز مساوی با ازبکستان، در صدر گروه خود قرار دارد. این مسابقه درس‌های زیادی برای آنالیز و بررسی جهت بازی‌های بعدی تیم ملی داشت. نکات فنی و حاشیه‌ای فراوان که قطعاً باید در جای خود بررسی و به آن پرداخته شود اما اینجا اگر فقط بخواهیم صحنه گل را مرور کنیم، نکته‌های جالب بسیاری دارد.

سماجت مهدی قایدی که با وجود تسلط مدافع حریف روی توپ، او را رها نکرد درس بزرگی است که استعدادهای درخشان ما تا وقتی در لیگ برتر بازی می‌کنند، از ان بی بهره هستند. وقتی می‌گوییم بازیکنان ما باید لژیونر شوند و با مربیان نامدار در سایر کشورها کار کنند، به خاطر یادگیری همین نکات ریز اما بسیار مهم است. مهدی قایدی تا وقتی در ایران بازی می‌کرد، یک بازیکن تکنیکی بود که از هرگونه جنگ و درگیری فیزیکی دوری می‌کرد. اما او در فوتبال مدرن و روز دنیا یاد گرفته که تا لحظه آخر باید توپ را دنبال کند و از درگیری با مدافع حریف نترسد.

نکته دیگر، آن پاس بی‌هدف بود. در حقیقت توپ نه به قصد مهدی قایدی بلکه در درگیری بین دو بازیکن به آن سمت زمین منحرف شد. در هیچ مکتب آنالیز و با هیچ متر و معیاری این توپ را پاس گل حساب نمی‌کنند و موقعیت حتی ۵۰ درصدی نیز محسوب نمی‌شود. اما مهدی قائدی از همین توپ یک گل ۳ امتیازی ساخت تا هوش خود را به اثبات برساند.

و نکته مهمتر ضربه آخر او بود. در فوتبال کیفیت بازیکنان در زدن ضربه آخر تعیین کننده است. به واسطه همین ضربه آخر ارزش یک بازیکن میلیون‌ها دلار می‌شود و بازیکنی دیگر بدون باشگاه می‌ماند! مهدی قایدی با این ضربه نبوغ و ارزش خود را به اثبات رساند. او قبلاً بارها و بارها از همین منطقه محوطه جریمه برای تیم ملی و تیم‌های باشگاهیش گل زده بود. در فوتبال دنیا نیز نمونه چنین گل‌هایی را زیاد دیده بودیم. در چنین شرایطی بازیکن زاویه موافق را نشانه‌گیری می‌کند و دروازه‌بان امارات هم به همین دلیل به آن سمت رفت. اما دیدیم که قایدی توپ را به زاویه مخالف زد! دروازه‌بان و بازیکنان امارات غافلگیر شدند. اگر یک بازیکن معمولی به جای قایدی بود، اصلا به جای زدن ضربه توپ را پاس می‌داد، یا در عرض و یا کات بک به عقب اما قایدی با اعتماد به نفس بالا ضربه را انتخاب کرد.

و مهمتر از این اعتماد به نفس، توانایی و قدرت تکنیکی او در ضربه زنی بود که به او اجازه داد به جای زاویه موافق، توپ را به زاویه مخالف بزند. جالب اینکه بعد از گل خیلی‌ها به عذرخواهی او از تماشاگران اماراتی پرداختند و اصل ماجرا که ضربه بی‌نظیر او بود، فراموش شد!

 

نظر شما